تبیان، دستیار زندگی
مجله تایم در یادداشتی به قلم «نیخیل کومار» نوشت: اشرف غنی بیشتر یک پروفسور آمریکایی است تا یک سیاست مدار افغان که بتواند تعلقات قومی و قبیله ای پیچیده و درهم آمیخته این کشور را به طور موثر هدایت کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تایم: اشرف غنی قادر به مدیریت افغانستان نیست

مجله تایم در یادداشتی به قلم «نیخیل کومار» نوشت: اشرف غنی بیشتر یک پروفسور آمریکایی است تا یک سیاست‌مدار افغان که بتواند تعلقات قومی و قبیله‌ای پیچیده و درهم‌آمیخته‌ این کشور را به‌طور موثر هدایت کند.

تایم: اشرف غنی قادر به مدیریت افغانستان نیست

به گزارش خبرگزاری فارس،  مجله تایم در یادداشتی به قلم «نیخیل کومار» نوشت:  بیش از 2200 سرباز ایالات متحده از سال 2001 تاکنون در افغانستان کشته و بیش از 20 هزار نفر زخمی شدند، اما با این‌حال طالبان مجدداً قدرت گرفته، داعش ریشه دوانده و اشرف غنی می‌گوید که القاعده به هیچ‌وجه نابود نشده است.

ایالات متحده نمی‌تواند افغانستان را ترک کند

در ادامه این یادداشت آمده است: غنی می‌گوید که ایالات متحده نمی‌تواند افغانستان را ترک کند، می‌خواهم مالیات‌دهندگان آمریکایی تصور کنند که با توجه به آنچه که اسامه بن‌لادن به‌تنهایی توانست انجام بدهد… اگر یک-سوم، نیم – یا خدا ناکرده تمام – افغانستان یک مرکز تروریسم جهانی باشد، چه اتفاق خواهد افتاد؟». «آمریکایی‌ها در امان نیستند، اما اگر این خطر مهار نشود، هیچ‌یک از ما در امان نخواهیم بود».

علاوه بر سربازان خارجی در این کشور، افغانستان با 300 هزار سرباز علیه تروریست‌ها در حال جنگ است. کارشناسان می‌گویند که فرستادن سربازان بیشتر افغانستان را امن نخواهد ساخت. اندریو ولدر از موسسه‌ صلح می‌گوید: «در افغانستان باید بدنبال یک راه‌حل سیاسی بود»؛ اما آیا شبه نظامیان به میز مذاکره خواهند آمد؟

«مایکل کوگلمن» از مرکز ویلسون می‌گوید: «فرستادن سربازان بیشتر مزیت‌های دارد. می‌تواند برنامه‌های مهم آموزشی و مشوره به سربازان افغان را تقویت کند و به ارتش افغانستان که روحیه‌ پایین دارد و نگران است که نیروهای ایالات متحده این کشور را ترک کند، دوباره قوت قلب بدهد».

وی افزود: بهترین نتیجه‌ای که اعزام سربازان را دارد این است «می‌تواند از فروپاشی کامل افغانستان جلوگیری کند و به افغان‌ها فضا و زمان بیشتری بدهد تا در مورد یک برنامه‌ی مصالحه [با طالبان] فکر کنند».

غنی که به‌تازگی 68 ساله شده است، یک سیاست‌مدار غیرجذاب است، وی که در یک خانواده برجسته‌ افغان متولد شده، نخستین بار در نوجوانی این کشور را ترک کرد و به‌ عنوان یک دانشجو به «اوریگان» سفر کرد. در دهه‌ 1970، او پیش از ترک این کشور به مقصد ایالات متحده برای 25 سال، در دانشگاه کابل تدریس کرد. در پایان آن دوران، اشغال شوروی به‌دنبال یک کودتای کمونیستی اتفاق افتاد.

غنی و خانواده‌اش، مانند میلیون‌ها تن از افغان‌ها، مجبور شدند در تبعید بمانند. او پیش از 11 سال کار در بانک جهانی، در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، و دانشگاه جانز هاپکینز تدریس کرد. در سال‌های پس از سقوط طالبان، او و یک نویسنده‌ دیگر کتابی را در مورد دولت‌های ناکام نوشتند.

اشرف غنی قادر نیست سیاست افغانستان را مدیریت کند

غنی، به‌عنوان وزیر دارایی تا سال 2004، به یک تکنوکرات بی‌حوصله و عاری از متانت که برای معامله و سازش سیاسی وقت کم دارد، مشهور بود. وی می‌گوید: «من به یک شخص شدیدا بی‌مدارا مشهور بودم، و می‌پذیرم که بودم». وی بیشتر یک پروفسور آمریکایی است تا یک سیاست‌مدار افغان که بتواند تعلقات قومی و قبیله‌ای پیچیده و درهم‌آمیخته‌ این کشور را به‌طور موثر هدایت کند.

«رحمت‌الله نبیل»، رییس پیشین سازمان اطلاعات افغانستان می‌گوید: او برای مدت طولانی‌ از کشور دور بوده و سیاست را نمی‌فهمید. غنی وقتی برای نخستین بار در سال 2009 کاندید انتخابات ریاست‌جمهوری شد؛ کمتر از 3درصد رای آورد. نتیجه‌ شرکت او برای بار دوم در انتخابات در سال 2014 یک انتخابات جنجالی بود و ادعاهای تقلب سیستماتیک جرقه‌ یک دشمنی طولانی بین غنی و عبدالله عبدالله، رقیب او و وزیر خارجه‌ پیشین، بود.

واشنگتن در یک توافق تقسیم قدرت که سرانجام شاهد رییس‌جمهور شدن غنی و رییس اجرائیه شدن عبدالله بود،  میانجیگری کرد. دوونیم سال بعد، کابل هنوز پر است از شایعات اختلاف بین دو رقیب پیشین، اختلافی که حکومت‌داری را پیچیده کرده است.

آشفتگی بر سر انتخابات با پایان ماموریت جنگی ناتو در افغانستان همزمان شد. خروج، ضربه‌ای بر پیکر امنیت و اقتصاد افغانستان بود. با کاهش هزینه‌های خارجی در افغانستان، تولید ناخالص داخلی از بیش از 14درصد در سال 2012 به کمتر از 1درصد در سال 2015 کاهش یافت. غنی می‌گوید سال 2015 «[سال] جنگ برای زنده ماندن» بود.

افزایش نیروهای خارجی باعث قوت قلب نیروهای افغانستان خواهد شد

خروج سربازان ناتو در سال 2014 به طالبان یک فرصت داد. در سپتامبر 2015، این شبه نظامیان قندوز را تصرف کردند و سربازان افغان را که با کمک نیروهای آمریکایی توانستند مرکز ولایت شمالی را پس بگیرد، تحت فشار قرار دادند.

غنی می‌پذیرد که افغانستان توسط دشمنانش تحت فشار قرار گرفته، اما مستقیما در معرض خطر نیست. او می‌گوید: «این‌طور نیست که بگوییم در جنگ نیستیم. این وهم خواهد بود. اما ما در آستانه‌ فروپاشی و سقوط نیستیم».

اطلاعات روز نوشت: رئیس جمهور افغانستان مجددا به اهمیت حمایت ایالات متحده در کارآمد ساختن نیروهای افغانستان تاکید کرد. وی می‌گوید که حمایت بیشتر ایالات متحده و ناتو به افغانستان کمک خواهد کرد نیروی هوایی این کشور را بازسازی کرده و نیروهای ویژه را دوبرابر سازد».

خبرگزاری فارس