تبیان، دستیار زندگی
علی اصغر کاراندیش معاون مالی اداری وزارت فرهنگ و ارشاد در بازدید از بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن گفت: نمایشگاه امسال نسبت به سال های قبل، هم از جهت کمی و هم از جهت کیفی ارتقا پیدا کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معاون مالی و اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

انتقال مفاهیم قرآنی به زبان روز امر مهمی است/نمایشگاه قرآن هم کیفی و هم کمی پیشرفت داشته است

⁠علی اصغر کاراندیش معاون مالی اداری وزارت فرهنگ و ارشاد در بازدید از بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن گفت: نمایشگاه امسال نسبت به سال های قبل، هم از جهت کمی و هم از جهت کیفی ارتقا پیدا کرده است.

هومن بهلولی- روابط عمومی

علی اصغر کاراندیش

به گزارش تبیان و به نقل از ستاد خبری بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم علی اصغر کاراندیش معاون مالی اداری وزارت فرهنگ و ارشاد در خصوص بازدید از نمایشگاه امسال با تأکید بر اینکه استقبال مخاطبان نسبت به پارسال بسیار پرشورتر است گفت: نمایشگاه امسال نسبت به سال های قبل، هم از جهت کمی و هم از جهت کیفی ارتقا پیدا کرده است.

وی در این رابطه افزود: خوشبختانه نمایشگاه در بعد کمی خود نسبت به دوره های پیشین گسترده تر برگزار شده و خدمات متنوع تری به بازدیدکنندگان ارائه می دهد. همچنین امسال به صورت همزمان در سایر استان ها نمایشگاه های متعددی در حال برگزاری است که سال های قبل در این مقیاس صورت نپذیرفته بود.

کاراندیش در توضیح بعد کیفی نمایشگاه تصریح کرد: از نظر کیفی هم سعی شده برنامه های جدیدتر و متنوع تری در راستای ارتقا آثار ارائه شده در نمایشگاه تدوین شود.

وی با بیان اینکه دین اسلام دین کاملی است و اگر احکام به درستی در جامعه جاری شود سعادت دنیوی و اخروی برای فرد مسلمان محقق می شود گفت: شرایط فعلی که با آن مواجه هستیم فرهنگ های مختلفی است که در سطح جامعه به ویژه از طریق ماهواره ها و فضاهای مجازی و رسانه های دیجیتال در حال تبلیغند. ما باید نسبت به انتقال فرهنگ دینی و ملی خود تلاش بیشتری کنیم.

وی در همین خصوص تصریح کرد: ما در زمینه تولید محتوی باید بسیار قوی تر عمل کنیم و متناسب با سنین مختلف مخاطبینی که داریم در جهت تولید محتوی برنامه ریزی هایی داشته باشیم.

عضو شورای پژوهشی وزارت کشور ضمن تأکید بر طیف گسترده ی مخاطبینی که نمایشگاه با آن مواجه است با اشاره به قشر کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شخصیت کودکان و نوجوانان در این سنین شکل می گیرد، مهم است که محتوی های تولیدی خود را بتوانیم با زبان روز دنیا به مخاطبان خود انتقال دهیم.

وی همچنین افزود: تولید محتوی متناسب با سنین متفاوت کار سختی است فلذا حوزه ها و سازمان های مرتبط به همراه فعالین قرآنی نظیر روحانیون، دانشگاهیان، قرآن پژوهان و طراحان حوزه فرهنگ و هنر باید روی این قضیه وقت بیشتری بگذارند و تلاش کنند تلاش کنند تا محتوی قرآن کریم با زبان ساده و جذاب برای مخاطبان منتقل شود.

علی اصغر کاراندیش با بیان اینکه مشکل امروز جامعه عدم فهم کافی قرآن است گفت: اتفاقی که در سطح عموم افتاده این است که بیشتر به قرائت صرف قرآن روی آورده اند که البته امر لازمی است اما فهم قرآن مهم ترین عامل در شکل گیری شخصیت افراد است.

معاون مالی اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه باید از کارهای کلیشه ای و تکراری جلوگیری شود افزود: بعضا با برخی برنامه ها و کارهای کلیشه ای مواجه می شویم که در شکل های مختلف شاید برای کسانی که با قرآن انس گرفته اند و آشنا هستند جذاب باشد. اما با توجه به شرایط کنونی جامعه مهم است که برنامه های خود را در راستایی تدوین کنیم که مفاهیم و مضامین فرهنگ قرآنی در ارتباط با طیف های گسترده تری از جامعه خصوصن کودکان و نوجوانان قرار گیرد تا از قرآن فاصله نگیرند. خوشبختانه این امر در نمایشگاه امسال نسبت به سال گذاشته بهتر شده نمی توانیم این حرکت را فقط در رویدادی که سالی یک بار برای بیست روز برگزار می شود خلاصه کنیم.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه می تواند سکوی پرتابی برای فعالیت یک ساله همه وزارت خانه ها و نهاد ها و دستگاه های دولتی باشد گفت: متأسفانه بعضن شاهد این هستیم که دستگاه های مرتبط با فعالیت های قرآنی بر همان فعالیت های گذشته و تکراری مانور می دهند و کمتر به فکر تولید محتوی های جذب و مناسب با افراد مختلف هستند چرا که امری است هزینه بر و زحمت زیادی می طلب. درحالیکه این نیاز ضروری جامعه ی ماست و اگر غفلت کنیم، لطمات زیادی خواهیم خورد.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن، اخلاق و زندگی» ٨ تا ٢٦ خردادماه سال جاری (همزمان با دوم تا بیست و یکم ماه مبارک رمضان) از ساعت ١٧ تا ٢٤ در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) میزبان علاقه‌مندان به قرآن است.

لازم به ذکر است برای رفاه حال بازدیدکنندگان از نمایشگاه ساعات مترو یک ساعت افزایش یافته و علاقه مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند در ساعات فعالیت نمایشگاه با تلفن‌های گویای ٨٨٤٩٦٣٩٣، ٨٨٤٩٦٣٩٥ و ٨٨٤٩٦٣٩٧ تماس حاصل نمایند.