تبیان، دستیار زندگی
مجله تایم در یادداشتی به قلم « نیخیل کومار» نوشت: بمب گذاری در کابل نشان داد که ایجاد ثبات به افغانستان بسیار دشوار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تایم: بمب‌گذاری در کابل رویای افغانستان باثبات را به باد داد

مجله تایم در یادداشتی به قلم « نیخیل کومار» نوشت: بمب‌گذاری در کابل نشان داد که ایجاد ثبات به افغانستان بسیار دشوار است.

به گزارش خبرگزاری فارس، مجله تایم در یادداشتی به قلم «نیخیل کومار» نوشت: در بامداد 31 ماه می، دود عظیمی سرتاسر آسمانِ بالای ارگ، قلعه‌ مستحکم قرن نوزدهمی در کابل که دفتر و خانه‌ رییس‌جمهور افغانستان در آن واقع است، را فرا گرفت.

در ادامه این یادداشت آمده است: اما در فاصله‌ نه‌چندان دور از دروازه‌های ارگ و در نزدیکی سفارت آلمان، یک شاهراه شلوغ به گودال بزرگی با عمق 13 فوت تبدیل شد،کابل، یک‌بار دیگر، در خون خود می‌غلتید.

این دود از انفجار یک بمب قدرتمند در یکی از بدترین حملات تروریست‌ها در کابل، برخواسته بود. یک‌ونیم دهه پس از تهاجم آمریکا به هدف سرکوب تروریست‌ها، این بمب‌گذاری در کابل نشان دهنده بدترشدن اوضاع در آنجاست.

کابل به خط مقدم نبرد علیه تروریسم تبدیل شده است

کابل به گفته اشرف غنی تبدیل به خط مقدم نبرد علیه تروریسم تبدیل شده است، این خط مقدم، به‌طور فزاینده‌ای خطرناک است. سال گذشته در نبرد با داعش و طالبان، 3500 غیرنظامی افغانستانی جان خود را از دست دادند. دولت افغانستان تنها 60درصدِ خاک این کشور را در کنترل خود دارد.

روی هم رفته حدود 3 میلیون افغان – تقریبا 10درصد جمعیت – اکنون در مناطق تحت کنترل یا نفوذ تروریست‌ها زندگی می‌کنند. و از جمله 98 سازمان در سراسر جهان که ایالات متحده آن‌ها را گروه‌های تروریستی می‌شناسد، 20 گروه در مناطق مرزی میان افغانستان و پاکستان فعالیت دارند.

«آرون اوکانل» مورخ و مدیر پیشین سیاستگذاری شورای امنیت ملی دولت اوباما، می‌گوید: «تلفات غیرنظامیان از 2009 بدین‌سو مرتب افزایش یافته است و جنگ تقریبا ادامه یافته است».

کومار نوشت: در 11 ماه می، غنی در ارگ با مجله «تایم» دیدار کرد، جایی که از پشت میزی که برای شاه امان‌الله خان ساخته شده بود (حاکم این کشور برای یک دهه تا سال 1929) کار می‌کند.

امان‌الله خان اولین قانون اساسی و اولین بودجه‌ ملی افغانستان را معرفی کرد. او برده‌داری را لغو کرده و حقوق زنان را ترویج کرد. سرانجام، خان نتوانست تغییرات مثبت را برای افغانستان به ارمغان بیاورد و یک شورش قبایلی محافظه‌کارانه او را مجبور به کناره‌گیری کرد.

غنی زمانی که در 2014 رهبر افغانستان شد، میز خان را از انبار بیرون کشید، آن را تعمیر کرد و در دفتر کارش گذاشت. غنی می‌گوید: «پشت میز تجددگرایی می‌نشینم که نتوانست [اصلاحاتش] را تکمیل کند». وی می‌گوید تغییر و تدوام باید مدیریت شود.

بمب‌گذاری در کابل رویای افغانستان باثبات را به باد داد

بمب‌گذاری در کابل نشان می‌دهد که این کار چقدر سخت است و آن میز نیز یادآور خلا بین امیدواری به یک افغانستان باثبات و  بدترشدن مداوم اوضاع امنیتی است. تنها چیزی که این روزها این خلا را پر می‌کند، حضور 8400 سرباز آمریکایی (همراه با حدود 4600 سرباز ناتو) و احتمال آمدن سربازان بیشتر است.

سربازان بین‌المللی در افغانستان حضور دارند تا نیروهای افغان را آموزش داده تا این نیروها قادر باشند علیه القاعده، داعش و دیگر گروه‌ها بجنگند. اما چنانچه اوضاع امنیتی رو به وخامت می‌رود، پرسش این است که چرا باید ایالات متحده به جنگی سربازان بیشتر بفرستد که ظاهرا وضع آن از بد به سمت بدترشدن می‌رود؟

برای غنی، مسأله افزایش سربازان به موضوع تهدید گروههای تروریستی مرتبط می‌شود؛ چیزی که در دو تماس تلفنی با ترامپ هنگام مطرح کردن مسأله‌ تداوم حضور ایالات متحده در افغانستان آن را مورد بحث قرار داد. (این دو رهبر هم‌چنین در جریان سفر اخیر ترامپ به عربستان سعودی ملاقات کردند). غنی می‌گوید: «ما با یکدیگر به‌راحتی صحبت می‌کنیم. اما سبک‌های ما متفاوت است. بنابراین نیاز نیست [برای ترامپ] توجیه‌های نیم‌ساعته تهیه کنیم. باید خیلی زیرک باشید.»

در حالی‌که دولت ترامپ اکنون پیشنهاد فرستادن 3000 تا 5000 سرباز اآمریکایی به افغانستان را بررسی می‌کند، تلاش غنی برای متقاعد ساختن او احتمالا موثر واقع شده است. افزایش این‌چنینی [نیروها] نشان‌دهنده‌ تغییر سیاست در مقایسه با سال‌های اوباما خواهد بود، زمانی که تاکید بر خروج از افغانستان بود.

اطلاعات روز نوشت: این اتفاق همزمان با تشدید جنگ واشنگتن علیه داعش در افغانستان، علاوه بر عراق و سوریه، خواهد افتاد. در 13 آوریل، ایالات متحده یک بمب 21000 پوندی را که به «مادر تمام بمب‌ها» معروف است بر مجموعه غارهای داعش در شرق افغانستان انداخت. غنی می‌گوید آن بمب «گروه بسیار مهمی از رهبران داعش را نابود کرد»

خبرگزاری فارس