تبیان، دستیار زندگی
ود  نظام جامع پژوهشی حوزه های علمیه کشور با هدف نیاز سنجی، ارزیابی و اعتبار سنجی پژوهش های حوزوی در مرکز مدیریت حوزه علمیه قم در حال تدوین است. حجت الاسلام "حمید رضا شاکرین" در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار حوزوی "مهر" گفت:...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظام جامع پژوهشی حوزه های علمیه کشور تدوین می شود

نظام جامع پژوهشی حوزه های علمیه کشور با هدف نیاز سنجی، ارزیابی و اعتبار سنجی پژوهش های حوزوی در مرکز مدیریت حوزه علمیه قم در حال تدوین است.

حجت الاسلام "حمید رضا شاکرین" در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار حوزوی "مهر" گفت: هدف از تاسیس این دفتر، حذف خلاهای پژوهشی و مطالعات راهبردی در حوزه های علمیه و موسسات پژوهشی و اقماری آن است تا بتوانیم در یک جهت تعریف شده و خارج از یک مدیریت مستقیم به هدایت فعالیت های پژوهشی حوزوی به سمت و سوی فعالیت های کاربردی بپردازیم و از انجام کارهای موازی جلوگیری کنیم.

وی افزود: برای این هدف مطالعاتی با موضوع نظام جامع پژوهشی با هدف تدوین چشم انداز پژوهشی حوزه علمیه در این دفتر آغاز شده است که اهداف آن توسعه کمی و کیفی پژوهش، تدوین خطوط کلی مطابق با سیاست های راهبردی حوزه، بررسی جایگاه پژوهش در حوزه علمیه و تعیین حدود آن است که در نهایت به تدوین نظام جامع پژوهشی منجر خواهد شد.

مدیر دفتر مطالعات و ارزیابی پژوهشی حوزه علمیه قم گفت: تدوین این نظام نامه از یک سال پیش با انجام مطالعات میدانی آغاز شده و مطالعات کتابخانه ای آن نیز به زودی آغاز می شود. در کنار این فعالیت ها با هدف دریافت تصویری روشن از محورهای مورد نظر، فراخوان مقاله از متخصصین حوزوی و دانشگاهی در موضوعاتی مانند طراحی نظام پژوهشی ومولفه های آن اعلام شده است که در این برنامه، علاوه بر دریافت نظرات کارشناسان، ایجاد فرهنگ و توجه دادن اذهان مدیران و مسئولین حوزه به این موضوع مورد نظر بوده است.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه های این دفتر، بررسی نظام آموزشی حوزه از منظر پژوهش است که در این برنامه تمامی مولفه های نظام پژوهشی در نظام آموزشی مورد ارزیابی قرار می گیرد و نسبت میان وضع موجود و وضع مطلوب با هدف پر کردن شکاف های میان این دوسطح بررسی شده و برنامه مناسب برای برطرف کردن آن ارائه می شود.

شاکرین گفت: در مقوله ارزیابی نیز در نظر است که کلیه فعالیت های علمی و پژوهشی در یک نظام مدون ارزیابی شده و با طراحی نظام جامع ارزیابی پژوهشی در تمامی مولفه های ساختار موجود مانند عناصر، مراکز، پژوهشگران و تمامی سازهای دیگر در حوزه های علمیه سراسر کشور تدوین شده و فعالیت های پژوهشی در تمامی پایه ها و سطوح علمی اعتبار سنجی و اعتبار گذاری شود.

وی افزود: پژوهش های انجام شده از لحاظ کمیت، کیفیت، عرصه و انطباق با نیازهای جامعه و بازخورد آن در جامعه مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.