تبیان، دستیار زندگی
شد   مدت و شیوه كارآموزی قضایی فارغ‌التحصیلان مركز تخصصی حقوق قضای اسلامی حوزه علمیه قم توسط مدیر كل آموزش قضات قوه قضاییه اعلام شد.   پروینی، مدیر كل آموزش قضات قوه قضاییه، درباره اصلاح آیین نامه كار ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدت كارآموزی قضایی مركز تخصصی حقوق و قضای اسلامی اعلام شد

مدت و شیوه كارآموزی قضایی فارغ‌التحصیلان مركز تخصصی حقوق قضای اسلامی حوزه علمیه قم توسط مدیر كل آموزش قضات قوه قضاییه اعلام شد.

پروینی، مدیر كل آموزش قضات قوه قضاییه، درباره اصلاح آیین نامه كار آموزش قضایی اظهار داشت: با جذب و آموزش گسترده قضات در سال‌های 1380 تا 1383 تا حدودی نیاز قوه قضاییه به قاضی و مشكل كمبود آن حل شد و مسؤولان عالی قوه قضاییه به این نتیجه رسیدند كه پس از این روند. جذب قاضی را محدود كنند و داوطلبان نیز در یك تا دو سال آموزش ببینند كه این نظریه؛ یعنی مدت دو سال كارآموزی قضایی در جلسه مسؤولان عالی قضایی نیز به تصویب رسید.
پروینی ضمن اعلام این مطلب ابراز داشت: اداره كل آموزش قضات قوه قضاییه در اجرا و عملیاتی نمودن این مصوبه، مبادرت به تهیه طرحی نمود كه در آن كارآموزی قضایی به سه دسته تقسیم شد. نخست، فارغ التحصیلان دانشكده علوم قضایی یا مركز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم یا دارندگان مدرك تحصیلی كارشناسی ارشد با گرایش حقوق و بالاتر، دوم، فارغ التحصیلان مقطع كارشناسی حقوق یا الهیات با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی و سوم، روحانیان.
وی خاطر نشان كرد: مدت كارآموزی قضایی به ترتیب برای دسته اول 15 ماه، دسته دوم 18 ماه و برای دسته سوم 24 ماه در نظر گرفته شده است.
این مقام مسؤول قوه قضاییه با بیان علت دسته‌بندی 3 گروه كارآموزی قضایی گفت: با توجه به این كه در گذشته فقط یك گروه برای كارآموزی قضایی وجود داشت و علت این تقسیم‌بندی تنوع در سطح آموزشی بود، به عبارتی كارآموزان از نظر میزان تحصیلات، گرایش تحصیلی، میزان توان‌مندی برای احراز تصدی امر قضا و سابقه علمی در یك سطح نبودند. از این رو اداره كل آموزش قضات، كارآموزان قضایی را در سه گروه تقسیم‌بندی و متناسب با هر گروه زمان و محتوای آموزشی لازم را نیز پیش‌بینی نمود.
مدیر كل آموزش قضات قوه قضاییه درباره مدت دو سال كارآموزی قضایی روحانیان گفت: این موضوع مربوط به روحانیانی است كه تحصیلات دانشگاهی حقوقی ندارند و نیاز است دو سال با قوانین شكلی از قبیل آیین دادرسی كیفری و آیین دادرسی مدنی آشنا شوند، البته در هر سه مقطع دروس پیش‌نیاز نیز پیش‌بینی شده تا داوطلبانی كه سطح علمی آن‌ها پایین است با گذراندن واحدهای پیش‌نیاز به سطح سایر كارآموزان برسند.
پروینی درباره كارآموزی عملی كارآموزی قضایی بیان داشت: در این زمینه تغییری در آیین‌نامه جدید ایجاد نشده است، فقط در سال‌هایی كه با تراكم كارآموز مواجه بودیم به ناچار با توجه به محدودیت شعبه‌های تهران در مراكز استان‌ها نیز دوره‌های كارآموزی برگزار می‌شد؛ اما اكنون كارآموزان قضایی به جز تهران، مشهد و قم در جای دیگر آموزش نمی‌بینند.
وی تأكید كرد: از چند سال گذشته طرح ایجاد مجتمع آموزشی برای متمركز نمودن كار آموزان قضایی در شعبی خاص به مسؤولان داده شده كه به تازگی مورد موافقت رییس قوه قضاییه قرار گرفته است.
مدیر كل آموزش قضات قوه قضاییه در پاسخ به این پرسش مبنی بر شیوه ارزیابی عملكرد كارآموزان قضایی به چند روش عمده اشاره كرد و گفت: علاوه بر پیش‌بینی شیوه‌های آموزشی كارگاهی، ارزیابی حضور فیزیكی به صورت گزارش قضایی و بازدیدهای دوره‌ای و تصادفی و كنترل معنوی كارآموز نیز صورت می‌گیرد.
بر اساس گزارش نشریه مأوی، پروینی در این باره تصریح كرد: برگزاری آزمون كتبی برای ایجاد انگیزه در كار آموزان، ارایه دفترچه یافته‌های روزانه برای ثبت فعالیت‌های كارآموزان در شعب كارورزی، كنترل دفترچه یافته‌های روزانه از سوی استاد مشاور و راهنما هر دو هفته یك‌بار، برگزاری برنامه‌های آزمون جامع و مكلف نمودن كار آموزان به ارایه یك طرح تحقیقاتی در زمینه‌های كیفری و حقوقی و تجزیه و تحلیل پرونده‌ها از دیگر اقدامات كنترل و ارزیابی به شمار می‌رود.
شایان ذكر است، مركز تخصصی حقوق و قضای اسلامی از مراكز تخصصی حوزه علمیه قم است كه طلاب در دو بخش كارشناسی (سطح دو) و كارشناسی ارشد (سطح سه) هم‌زمان با تحصیلات حوزوی به مطالعات حقوقی نیز می‌پردازند.
این مركز تخصصی تاكنون در هشت دوره دانش پژوه پذیرفته است و بسیاری از فارغ التحصیلان این مركز با عنوان قاضی در محاكم سراسر كشور مشغول به كار هستند.