تبیان، دستیار زندگی
ست   معاون امور بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب یكی از كاركردهای روشنفكری دینی را درك آموزه‌های اسلام و ارایه آن به زبان روز دانست.   حجت‌الاسلام محسن قمی، معاون امور بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب، د...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رسالت روشنفكری دینی، درك آموزه‌های اسلام و ارایه آن به زبان روز است

معاون امور بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب یكی از كاركردهای روشنفكری دینی را درك آموزه‌های اسلام و ارایه آن به زبان روز دانست.

حجت‌الاسلام محسن قمی، معاون امور بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب، در همایش هم‌اندیشی تبیین مفهومی روشنفكری حوزه‌ای كه صبح امروز (پنجشنبه) در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: مفهوم روشنفكری دینی، به خاطر روشن‌ بودن موضوع، سهل و همه فهم است، و به خاطر تاریخچه آن در گذشته ممتنع است.
وی معنای روشنفكری اولیه را به معنای عقل بسندگی و نگاه صرف به عقل بیان و تصریح كرد: پیش فرض این تفكر پذیرش معانی سكولاریسم است و این تفكر با دین سازگاری ندارد تا بتوان نسبت بین آن‌ها را بررسی كرد.
معاون امور بین‌الملل دفتر رهبری اظهار داشت: روشنفكری كه با این مبنا به دین می‌پردازد آن را به عنوان لعابی در تفكر خود استخدام كرده است.
وی روشنفكری دینی را پذیرش مفاهیم و ضوابط دینی واجتهاد در مسایل آن دانست و گفت: روشنفكری دینی علاوه بر استفاده از احكام عقلی، از آموزه‌های وحیانی نیز در نظریه پردازی‌هایش بهره می‌جوید.
معاون امور بین الملل دفتر رهبر معظم انقلاب ادامه داد: تحجر و رویكرد افراطی به دین زمینه پیدایش روشنفكری سكولار را فراهم می‌آورد.
وی به پنج كاركرد روشنفكری دینی اشاره كرد و اظهار داشت: اولین كاركرد روشنفكری دینی تلاش در جهت درك مسایل زمان و ارایه راه‌حل‌های دینی به زبان روز است.
حجت‌الاسلام قمی پیراستن دین از خرافات را كاركرد دوم روشنفكری دینی برشمرد و خاطر نشان كرد: باید تشخیص داد چه چیزی جزء اصل دین است و چه چیز‌هایی به اسم دین‌ وارد آموزه‌های و معارف آن شده است كه از جمله آن تفكر بی‌نیازی انسان از وحی می‌باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری كاركرد سوم روشنفكری را احیای بخش‌های فراموش شده و كاركرد چهارم را تبیین درك درست از دین دانست.
وی شناسایی مخاطبان دین را از كاركرد‌های مهم روشنفكری دینی دانست و توجه به عقبه‌های حوزه‌های علمیه و تاریخ گذشته آن را از ضروریات روشنفكری دینی اعلام كرد.