تبیان، دستیار زندگی
ها   همایش ربا در نظریه و عمل، چالش‌ها و راه‌كارها، صبح پنجشنبه در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم با حضور اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد.   معاونت پژوهشی مؤسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی (...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه‌كارهایی برای حل مشكل ربا در بانك‌ها

همایش ربا در نظریه و عمل، چالش‌ها و راه‌كارها، صبح پنجشنبه در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم با حضور اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد.

معاونت پژوهشی مؤسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی (ره) قم، صبح امروز همایش ربا در نظریه و عمل، چالش‌ها و راه‌كارها را با حضور جمعی از طلاب و اساتید حوزه علمیه و دانشگاه‌ برگزار كرد.
در آغاز این همایش دكتر رجایی، دبیر همایش به ذكر ضرورت‌های برگزاری این همایش و كاستی‌های تحقیقاتی در زمینه علوم اقتصادی پرداخت.
اولین مقاله‌ای كه در این همایش ارایه شد، از حجت‌الاسلام حسن آقانظری با عنوان «آسیب‌شناسی قرار داد فروش اقساطی در عملیات بانكداری جمهوری اسلامی ایران» بود. وی در این مقاله، قرار داد فروش اقساطی در نظام اسلامی را از دو بعد فقهی و اقتصادی مورد بررسی قرار داد و اظهار داشت: به نظر می‌رسد مبنای محاسبه نسیه در فروش اقساطی، نرخ بهره است، این مبنا موجب شده است كه در واقع نوعی حیله برای فرار از ربا محسوب شود كه بر اساس مبنای فقهی حضرت امام خمینی (ره) حرام است.
پس از ارایه این مقاله، دكتر واعظ و حجت‌الاسلام عیسوی به نقد مقاله‌ وی پرداخته و نقاط قوت و ضعف آن را برشمردند.
حجت‌الاسلام سید عباس موسویان، مسوول پژوهشكده نظام‌های پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به ارایه مقاله خود پرداخت. وی در این مقاله راه‌كارهایی را برای حل مشكل تأخیر تأدیه در بانكداری بدون ربا ارایه داد.
این همایش بعد از ظهر پنجشنبه با ارایه مقالات و سخنرانی دكتر داودی، معاون رییس‌جمهور ادامه خواهد داشت.