تبیان، دستیار زندگی
ود  مدیر دفتر مطالعات و ارزیابی پژوهشی مركز مدیریت حوزه علمیه قم اعلام كرد: طرح سامان‌دهی پژوهش در حوزه‌های علمیه كشور تدوین می‌شود.   حجت‌الاسلام حمید رضا شاکرین، مدیر دفتر مطالعات و ارزیابی پژوهشی مرکز مد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرح سامان‌دهی پژوهش در حوزه‌های علمیه کشور تدوین می‌شود

مدیر دفتر مطالعات و ارزیابی پژوهشی مركز مدیریت حوزه علمیه قم اعلام كرد: طرح سامان‌دهی پژوهش در حوزه‌های علمیه كشور تدوین می‌شود.

حجت‌الاسلام حمید رضا شاکرین، مدیر دفتر مطالعات و ارزیابی پژوهشی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم گفت: هدف از تاسیس دفتر مطالعات و ارزیابی پژوهشی حوزه، حذف خلاهای پژوهشی و مطالعات راهبردی در حوزه‌های علمیه و مؤسسه‌های پژوهشی و اقماری آن است تا بتوانیم در یک جهت تعریف شده و خارج از یک مدیریت مستقیم به هدایت فعالیت‌های پژوهشی حوزوی به سمت و سوی فعالیت‌های کاربردی بپردازیم و از انجام کارهای موازی جلوگیری کنیم.
وی افزود: برای این هدف مطالعاتی با موضوع نظام جامع پژوهشی با هدف تدوین چشم انداز پژوهشی حوزه علمیه در این دفتر آغاز شده است که اهداف آن توسعه کمی و کیفی پژوهش، تدوین خطوط کلی مطابق با سیاست‌های راهبردی حوزه، بررسی جایگاه پژوهش در حوزه علمیه و تعیین حدود آن است که در نهایت به تدوین نظام جامع پژوهشی منجر خواهد شد.
مدیر دفتر مطالعات و ارزیابی پژوهشی حوزه علمیه قم گفت: تدوین این نظام‌نامه از یک سال پیش با انجام مطالعات میدانی آغاز شده و مطالعات کتابخانه‌ای آن نیز به زودی آغاز می‌شود. در کنار این فعالیت‌ها با هدف دریافت تصویری روشن از محورهای مورد نظر، فراخوان مقاله از متخصصان حوزوی و دانشگاهی در موضوعاتی مانند: طراحی نظام پژوهشی و مؤلفه‌های آن اعلام شده است که در این برنامه، علاوه بر دریافت نظرات کارشناسان، ایجاد فرهنگ و توجه دادن اذهان مدیران و مسئولان حوزه به این موضوع مورد نظر بوده است.
وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های این دفتر، بررسی نظام آموزشی حوزه از منظر پژوهش است که در این برنامه تمامی مؤلفه‌های نظام پژوهشی در نظام آموزشی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و نسبت میان وضع موجود و وضع مطلوب با هدف پر کردن شکاف‌های میان این دو سطح بررسی شده و برنامه مناسب برای برطرف کردن آن ارایه می‌شود.
حجت‌الاسلام شاکرین گفت: در مقوله ارزیابی نیز در نظر است که کلیه فعالیت‌های علمی و پژوهشی در یک نظام مدون ارزیابی شده و با طراحی نظام جامع ارزیابی پژوهشی در تمامی مولفه‌های ساختار موجود مانند: عناصر، مراکز، پژوهشگران در حوزه‌های علمیه سراسر کشور تدوین شده و فعالیت‌های پژوهشی در تمامی پایه‌ها و سطوح علمی اعتبار سنجی و اعتبار گذاری شود.
خبرگزاری مهر در پایان به نقل از شاكرین آورده است: پژوهش‌های انجام شده از لحاظ کمیت، کیفیت، عرصه و انطباق با نیازهای جامعه و بازخورد آن در جامعه مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.