تبیان، دستیار زندگی
وزیرآموزش و پرورش، محور و اصل کار این وزارتخانه را اجرای سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش اعلام کرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محور و اصل کار ما سند تحول نظام آموزش و پرورش است

محور و اصل کار ما سند تحول نظام آموزش و پرورش است

وزیر آموزش و پرورش ، محور و اصل کار این وزارت خانه را اجرای سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش اعلام کرد.

به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از مهر، عصر روز گذشته فخرالدین دانش آشتیانی پس از پایان جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که برای بررسی محتوای سند ۲۰۳۰ برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهاركرد: موضوع جلسه کمیسیون چارچوب اقدام ۲۰۳۰ و ابهامات موجود در این باره بود.

وزیرآموزش و پرورش افزود: بحث هایی که بنده مطرح کردم این بود که این چارچوب اقدام را هیچ یک از مسئولان جمهوری اسلامی ایران امضا نکرده است و تعهد آور نیست.

وی ادامه داد: این سند تنها یک بیانیه است و برای ما اصل، سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش است و باید گفت بسیاری از مواردی که در چارچوب اقدام ۲۰۳۰ آمده است، به صورت کامل‌ تر در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش وجود دارد.

دانش آشتیانی با بیان اینکه ما متعهد به اجرای سند تحول هستیم اظهاركرد: به دلیل مسائل و ارتباطات بین المللی، مواردی را که برای ما ایجاد مشکل نکند در جوامع بین‌ المللی انجام می ‌دهیم اما این حضور ما مبنای آن نمی شود که مبانی اخلاقی و ارزشی ما زیر سوال برود، بلکه این موضوع نشان دهنده آن است که شاخص ‌های آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران، شاخص هایی قابل توجه و قابل رقابت با سایر کشورهاست.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اینگونه نخواهد بود که ما این بیانیه و یا اسنادی از این قبیل را محور اقدامات خود قرار دهیم.

وی در خصوص مغایرت برخی از بندهای سند ۲۰۳۰ با سند تحول گفت: متاسفانه در رسانه‌ ها مواردی مطرح شده است که حتی در اصل سند هم وجود ندارد لذا جمهوری اسلامی ایران برای اینکه هیچ شائبه‌ای در این باره به وجود نیاید برای خود در این زمینه حق تحفظ گرفته است.

دانش آشتیانی ادامه داد: با اینکه این بیانیه الزام آور و تعهد آور نیست اما وزیر وقت آموزش و پرورش حق تحفظ گرفته، یعنی هر یک از توصیه‌ هایی که در چارچوب اقدام این سند است در صورت مغایرت با باورهای دینی ما الزام آور نیست و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مبنای ما بحثی است که رهبر معظم انقلاب مطرح‌ کرده اند و محور و اصل کارما سند تحول است.

وی در خصوص انتقادات نمایندگان از تاخیر در اجرای سندتحول گفت: بسیاری از مواردی که در سند تحول وجود دارد طراحی و اقدامش را انجام داده ایم اما سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت سندی نیست که بین یک تا دو سال به نتیجه برسد و باید کارشناسی شود.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم این سندآن است که محتوای کتب درسی باید با سند تحول منطبق باشد و در این زمینه محتوا در ۱۱ پایه درسی تغییرکرده و این یکی از اقدامات مهمی است که در راستای سند تحول انجام گرفته است.

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: زینب شاه مرادی