تبیان، دستیار زندگی
لت  دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، صد و هشتاد و یكمین شماره دو هفته‌نامه پگاه حوزه را منتشر كرد.  صد و هشتاد و یكمین شماره پگاه حوزه در بخش نگاه ویژه خود مفهوم عدالت را مورد بحث و بررسی قرار داده است. در ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاه ویژه پگاه حوزه به عدالت

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، صد و هشتاد و یكمین شماره دو هفته‌نامه پگاه حوزه را منتشر كرد.

صد و هشتاد و یكمین شماره پگاه حوزه در بخش نگاه ویژه خود مفهوم عدالت را مورد بحث و بررسی قرار داده است.
در اولین مقاله كه «عدالت نخستین فضیلت اجتماعی» نام دارد، شریف لك‌زایی به تحلیل نظریه عدالت جان رالز، اندیشمند سیاسی قرن بیستم می‌پردازد. پرسش اصلی این نوشته این است كه جامعه فرضی رالز (جامعه عدالت پیشه)، چگونه جامعه‌ای است و چگونه و در چه جامعه‌ای استقرار می‌یابد؟
«ترجمان وحیانی عدالت» عنوان مقاله‌ای‌است كه نصر حامد ابوزید تألیف كرده و محمد صابر صدیقی به ترجمه آن پرداخته است. در این مقاله مفهوم قرآنی عدل بررسی شده است و به دیگر مفاهیم اساسی عدالت در علوم مختلف مانند: اصول فقه، فلسفه، عرفان، اشاره‌ای نشده است.
دیگر مقاله آخرین شماره پگاه حوزه، «جامعه عادل» نام دارد و نجمه كیخا آن را به رشته تحریر در آورده است. نویسنده مقاله مبانی معرفت شناسی نظریه عدالت اجتماعی را مورد كنكاش قرار می‌دهد.
علاوه بر مقالات فوق، این عناوین در صد و هشتاد و یكمین شماره پگاه حوزه به چشم می‌خورد: جریان‌شناسی دانش، هسته‌های حیات‌بخش، وحدت شهود، اخوان الصفا جماعت فكری یا سیاسی؟، گشت و گذاری در بازار كتاب و كتاب‌خوانی، اسلام پژوهی در آكسفورد.