تبیان، دستیار زندگی
بیماری انسداد روده یکی از بیماری های بسیار خطرناک است و به دلیل آنکه در ابتدا علائم آن بروز نمی کند اغلب بیماران خیلی دیر به پزشک مراجعه می کنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیماری انسداد روده خطرناک است

بیماری انسداد روده یکی از بیماری های بسیار خطرناک است و به دلیل آنکه در ابتدا علائم آن بروز نمی کند اغلب بیماران خیلی دیر به پزشک مراجعه می کنند.

فراوری: نیره ولدخانی - بخش سلامت تبیان

انسداد روده

گاهی بدلیل وجود راه بندهای مختلف، جریان رو به جلوی محتویات روده متوقف می شود که به این شرایط انسداد روده اطلاق می گردد.

علائم

علائم انسداد روده عبارت است از دل درد، احساس نفخ شکم، یبوست، تهوع، عدم توانایی دفع و ورم معده که در صورت نادیده گرفتن این مشکلات، امکان انسداد کامل روده و پارگی آن وجود دارد و در اثر پارگی، محتویات روده که حاوی مقادیر بالایی باکتری است وارد حفره شکمی شده که علاوه بر خونریزی داخلی، امکان عفونت خون وجود دارد.

چنانچه تشخیص و درمان این عارضه طولانی شود، بیمار دچار عدم اجابت مزاج خواهد شد، طوری که شکم فرد کار نمی کند و هر چه مصرف کند به صورت استفراغ بالا می آورد. به دنبال آن، درد شکم به تدریج تشدید شده و دچار تورم می شود و در صورت ادامه این روند، بیمار بطور حتم باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

درمان انسداد روده توسط دارو و در مراحل حاد با جراحی انجام می شود که پس از جراحی نیازمند مراقبت های دقیق از سوی پزشک و بیمار تا زمان بهبودی کامل است

در صورت عدم درمان به موقع و فوری انسداد بوجود آمده در روده ها، ممکن است بیمار دچار پارگی روده شود. لذا بهتر است افراد در صورت مشاهده علایم یاد شده در اولین فرصت به پزشک مراجعه نموده و از درمان های خودسرانه بپرهیزند.

متخصصان نیز توصیه می کنند در صورت بروز مشکلات گوارشی در ارتباط با روده، افراد حتما به پزشک مراجعه کنند تا با آزمایش و احیانا تصویربرداری از روده، بیماری شناسایی شود.

علل

علل متنوعی ایجادکننده این عارضه در افراد هستند، بطوریکه رشد تومورها در روده می تواند موجب بسته شدن مجرای روده ها شود. همچنین بر هم خوردن تنظیم حرکات روده ها و تغییراتی که در غلظت یون های مختلف خون رخ می دهد، ممکن است باعث بروز حالت تنشی در روده ها و در نتیجه انسداد آنها شود.

همچنین بر اساس تحقیقات بیماری انسداد روده در اثر عواملی از جمله مصرف برخی از داروها، سرطان روده بزرگ، بیماری کرون و پارکینسون ایجاد می شود. همچنین انجام عمل جراحی در ناحیه شکم نیز می تواند باعث کند شدن حرکت روده و انسداد آن شود که این بیماری یکی از مشکلات اورژانسی و پرمراجعه در بسیاری از بیماران پس از انجام جراحی در ناحیه شکم است.

در واقع شایع ترین موارد انسداد روده به علت چسبندگی های بوجود آمده ناشی از عمل های جراحی در افراد است.

درمان

درمان مشکل انسداد روده توسط دارو و در مراحل حاد با جراحی انجام می شود که پس از جراحی نیازمند مراقبت های دقیق از سوی پزشک و بیمار تا زمان بهبودی کامل است.

پیشگیری

ابتلا به انسداد روده قابل پیشگیری نیست و ارتباطی به یبوست مزمن در افراد ندارد. ولی با این همه رعایت رژیم غذایی حاوی فیبر، میوه، سبزیجات و آب فراوان اهمیت دارد. همچنین پیاده روی و ورزش می تواند باعث سرعت حرکات روده و به این ترتیب حفظ سلامت دستگاه گوارش فرد شود.

انسداد روده در کودکان

انسداد روده می‌تواند در هر سنی از نوزادی تا سالخوردگی، انسان را گریبانگیر کند، اما در کودکان بیشتر از اختلالات مادرزادی موجود در ساختار روده ها ناشی می شود. در اغلب این موارد مجرای روده چسبندگی دارد یا تنگ بوده و یا بطور کل بسته است که در همان روزهای ابتدای تولد، نوزاد دچار استفراغ شده و شکمش ورم می کند و پزشک معالج بوسیله جراحی، مشکل چسبندگی روده ها و گرفتگی آنها را برطرف می کند.


منابع:

باشگاه خبرنگاران جوان

شفاف

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.