تبیان، دستیار زندگی
جمعی از اساتید موسسه آموزش عالی امام صادق (علیه السلام) (مرکز تخصصی علم کلام)، روز دوشنبه اول خرداد با مقام معظم رهبری دیدار کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیدار اساتید مرکز تخصصی علم کلام حوزه با رهبر معظم انقلاب:

علاوه برپژوهش های بنیادین برای اهل علم، کار کلامی برای عموم مردم نیز ضروری است

جمعی از اساتید موسسه آموزش عالی امام صادق (علیه السلام) (مرکز تخصصی علم کلام)، روز دوشنبه اول خرداد با مقام معظم رهبری دیدار کردند.

علاوه برپژوهش های بنیادین برای اهل علم، کار کلامی برای عموم مردم نیز ضروری است

در این دیدار که در فضایی معنوی و صمیمی برگزار شد، ابتدا گزارشی اجمالی از عملکرد موسسه خدمت معظم له ارائه گردید.

در ادامه رهبر معظم انقلاب ضمن تشکر و دعا برای حضرت آیت الله سبحانی، تلاش های مجدانه ایشان در زمینه تربیت شاگرد، راه اندازی موسسه و تألیف آثار علمی ارزشمند، را ستوده و نشانه اخلاص ایشان دانستند.

معظم له در ادامه به این نکته اشاره فرمودند، فقهای بزرگ شیعه همانند شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی، علامه حلی و ... در درجه اول متکلمین بزرگی بوده اند، اما در مقطعی  رشته کلام متوقف شده و رشد چشمگیری نداشته است، اما آیت الله سبحانی در کنار فقه این رشته را نیز مجددا در حوزه احیا کرده و رونق بخشیدند.

حضرت آیت الله خامنه ای بر ضرورت توسعه این رشته در حوزه و لزوم اقدامات لازم از طرف مسئولین حوزه تأکید فرمودند.

رهبر معظم انقلاب ضمن لازم شمردن انجام پژوهش های علمی و بنیادین کلامی برای اهل علم و خواص، انجام کارهایی در سطح عموم مردم را هم ضروری دانستند.

ایشان یادآورشدند: پدید آمدن وسایل ارتباطی جدید، فرصتی است که می توان از طریق آنها هم به شبهات مطرح و رایج در جامعه و خصوصاً در میان جوانان دست یافت و هم از همین طریق شبهات را برطرف نمود. لذا کار و تلاش در این زمینه اساسی و لازم است و بهترین جا برای انجام این کار را هم  موسسه امام صادق(ع) دانستند.

حضرت آیت الله خامنه ای  با بیان این نکته که محصولات خوبی از کار موسسه را دیده اند، بر لزوم انتشار مباحث کلام اسلامی در  دنیا تأکید فرموده و آن را کاری اساسی دانستند و در پایان به این نکته اشاره فرمودند، یکی از کارهای اساسی آقایان علما این است که برای خود جانشینان علمی پرورش دهند.

دو فرصت و یک خطر در استفاده از ابزار رسانه‌ای جدید

رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت پاسخ به شبهات مطرح شده در فضای عمومی با استفاده از ابزار رسانه‌ای جدید بیان داشتند: امروز شما ملاحظه کنید، هر انسانی که فرض کنید یک تبلت دستش باشد، با همه‌ی افکار و حرفهای انحرافی می تواند روبرو و مواجه بشود؛ حالا به‌قدری که ظرفیّت دارد. با این نگاه به مسئله نگاه کنید که شما چقدر نقش می توانید ایفا کنید.

حضرت آیت الله خامنه ای تصریح کردند:به نظر من این وسایل رسانه‌ای جدید، هم یک فرصت است، هم یک خطر است؛ فرصت از دو نظر، خطر از یک جهت، خطر از این‌جهت که ممکن است این حرفها و شُبهه‌ها، در ذهن جوان‌ها و در ذهن غیرجوانها اثر بگذارد و اینها را منحرف کند؛ این جهت خطر است.

رهبر معظم انقلاب ادامه دادند:امّا از دو جهت فرصت است؛ یکی اینکه ما مطّلع می شویم که چه شبهه‌هایی وجود دارد. یکی از مشکلات کار ما این است که ما شبهه‌ها را نمی شناسیم. من می بینم خیلی از آقایان محترم با دانشجو مواجه‌اند، [امّا] آنچه در ذهن او و در دل او می گذرد را نمی دانند. ما به برکت فضای مجازی و این رسانه‌ی عظیم عمومی می توانیم کشف کنیم که چه چیزهایی امروز مطرح است؛ این یک فرصت [است] که خب فرصت بسیار باارزشی است؛ فرصت دوّم هم این است که از همین طریق می توانیم شبهه را برطرف کنیم و آن را ازاله کنیم.

حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: بنابراین اینکه گفت «هر عُسری دو یُسر همراهش است»،  اینجا این تهدید دو فرصت همراه خودش دارد که از این دو فرصت باید حدّاکثر استفاده را کرد. بنابراین ... ما کار و تلاشِ برای کلام را از سطح خواصّی نه‌اینکه کم بکنیم بلکه سطح عامّی و عمومی را هم حتماً مورد توجّه قرار بدهیم و این، کار اساسی‌ای است که امروز لازم است انجام بگیرد.

خاطرنشان می شود: در پایان این جلسه صمیمی، اساتید گرداگرد رهبر معظم حلقه زده و ضمن اظهار ارادت برخی از آثار علمی خود را تقدیم نمودند و معظم له نیز جمع را مورد لطف و محبت خود قرار دادند.

منبع: حوزه نیوز