تبیان، دستیار زندگی
ند   نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم گرامیداشت شهادت آیت‌الله مطهری، از وی به عنوان شهید جبهه فكر و عقیده یاد كرد.   حجت الاسلام و المسلمین علی سعیدی معنویت، بصیرت، فهم سیاسی و و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردم به قانونگذاران حكومت دینی فعلیت می‌بخشند اما مشروعیت نمی‌دهند

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم گرامیداشت شهادت آیت‌الله مطهری، از وی به عنوان شهید جبهه فكر و عقیده یاد كرد.

حجت الاسلام و المسلمین علی سعیدی معنویت، بصیرت، فهم سیاسی و ولایت‌ مداری را جزو شاخص‌های حیاتی و ضروری برای پاسداران عنوان كرد.
وی معنویت را از عوامل نرم‌افزاری موفقیت عنوان كرد و گفت: اگر كسی حقایقی را باور داشت، به آن اعتراف كرد و در رفتار و كردارش به آن پایبند بود، به فرموده قرآن موفق است.
حجت الاسلام و المسلمین سعیدی درباره بصیرت و فهم سیاسی هم گفت: در بصیرت و فهم سیاسی باید مبانی اعتقادی و نظری فرد مستحكم باشد علت سقوط و شكست در برخی مواقع در میان مسلمانان ضعف در مبانی اصلی نظام دینی و اسلامی است.
در ادامه وی با اعتقادی خواندن اختلافات اصول‌گرایان و اصلاح طلبان گفت: آیا آن‌چه مردم رای دادند قانون است یا قانون اگر ممهور به مهر تایید شرعی نباشد، مشروعیت ندارد؟ اگر برای اصول‌گرایی جا نیفتاد كه فردی كه به مشروعیت مردمی اعتقاد دارد با كسی كه به مشروعیت الهی اعتقاد دارد تفاوت دارند، ما نمی‌خواهیم نقش مردم را تضعیف كنیم، مردم به قانونگذاران حكومت دینی فعلیت می‌بخشند اما مشروعیت را نمی‌دهند.
سعیدی افزود: آیا ولایت فقیه ولایت است یا وكالت؟ آیا مردم به فردی وكالت می‌دهند یا به ولایت فعلیت می‌بخشند، پیامبر اكرم(ص) خطاب به امیرالمومنین(ع) می‌فرماید، خداوند من را نبی انتخاب كرد و تو امام، منكر امامت تو، نبوت مرا انكار كرده است، این به ولایت فقیه هم سرایت می‌كند، چون رابطه بین ولایت فقیه و امامت رابطه اقل و اكثر ارتباطی است نه استقلالی، به عبارتی روایات می‌گوید انكار یك جزء منجر به انكار كل می‌شود.
وی گفت: مساله بعدی محدوده اختیارات رهبری است. ولایتی كه از مردم نشات گرفته باشد در چارچوب قانون اساسی است، اگر از مردم نشات نگرفته باشد، قانون اساسی بخشی از وظایف رهبری را تعیین می‌كند اما همه‌اش این نیست.
سعیدی در بخش دیگری از سخنان خود بر شم سیاسی و قدرت تحلیل سیاسی برای جریان شناسی، دشمن شناسی راه‌یابی و حركت سیاسی تاكید كرد و گفت: دام‌های سیاسی بر سر راه هر اصول‌گرا پهن شده، از صوفی‌گری منحط تا تهدیدات كلان دین و مسلك‌سازی ایجاد شده است.
نماینده ولی فقیه در سپاه در ادامه سخنان خود بر ولایت‌مداری پاسداران تاكید كرد و گفت: اگر معنویت و بصیرت بود، ركن سوم به خوبی شكل می‌گیرد، فلسفه ولایت برای چیست؟ اعتقاد و ولایت‌مداری پایه‌ی اعتقادی است، چون ولایت فقیه تنها كانال تحقق توحید ربوبی است. یكی از سرشاخه‌ها توحید ربوبی است و اتصال سازمانی به ولایت ائمه و پیامبر است. بدون اتصال به آن نمی‌توان خط اتصال را به امامت و نبوت رساند.
وی با طرح این سوال كه چرا ولایت مداری از اركان سپاه است گفت: چون سپاه رسالت محور و مسوول پاسداری از انقلاب است، این مسوولیت الهی است و انبیا، ائمه و فقها ولایت فقیه مسوولیت پاسداری از اسلام و نظام را برعهده دارند و سپاه مجرای تحقق یكی از وظایف بلند رهبری است، این جا همگرایی مطلق و كامل ضروری است.
وی درباره‌ی تبعیت محوری از سلسله مراتب گفت: مقام معظم رهبری فرمانده كل قواست و ما تابع هستیم و باید در این زمینه كمال ارتباط را داشته باشیم.
حجت الاسلام و المسلمین سعیدی درباره همراهی با جهت‌گیری‌ها و شعارها تصریح كرد: باید همراهی شود و همسویی در رای دادن، از مصادیق مهم در نظام‌های دموكراسی مثل نظام‌ما همین مساله است. اگر پاسداری بخواهد ولایت‌مدار باشد، باید در رای دادنش ولایت‌مدار بروز و ظهور یابد و از مواضع، دفاع و حمایت كند.
وی در پایان گفت: ولایت مدار باید با جریان‌های خنثی و بی‌تفاوت، و جریان‌های موازی و رقیب، مخالفت و با معاند و محارب مرزبندی داشته باشد.