تبیان، دستیار زندگی
رمضان 96 تلویزیون چه سریال هایی را در كنداكتور قرار داده است؟ برگ برنده هر كدام چیست و چرا می توان تماشای آن ها را توصیه كرد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه سریال های رمضان 96

رمضان 96 تلویزیون چه سریال هایی را در كنداكتور قرار داده است؟ برگ برنده هر كدام چیست و چرا می توان تماشای آن ها را توصیه كرد؟

منیژه خسروی-بخش سینما و تلویزیون تبیان
زیر پای مادر

زیر پای مادر /شبكه یك /هر شب 22:15

كارگردان: بهرنگ توفیقی/ نویسنده: سعید نعمت الله

بازیگران:کامبیز دیرباز، پریوش نظریه، بهناز جعفری، مهدی سلطانی، مجید واشقانی، آتیلا پسیانی، بهزاد فراهانی، حمیدرضا هدایتی، درسا بختیاری ، علیرضا آرا و ...

سریال مناسبتی شبكه یك، ملودرام است و زندگی چند خانواده را روایت می كند. «زیر پای مادر» داستان خانواده‌ای از طبقه‌ای متوسط است که درگیر اختلافاتی می شوند و تفاهم و همدلی‌شان در معرض محک و قضاوت قرار می‌گیرد و در انتها و پس از پشت سر گذاشتن اتفاقات گوناگون، به همدلی و تفاهمی دوباره می‌رسند. خط اصلی قصه زنگی مرد میانسالی است که با پسرش در مشهد زندگی می‌کند. همسر در سال‌های اول زندگی مشترک، او و پسرش خلیل را ترک کرده است. او رستوران دارد و آخر هفته‌ها به زائران امام رضا(ع) نذری می‌دهد.

رستاخیز تفنگ ها/شبکه دو/هر شب 21:30

کارگردان: محمد النابلسی/ محصول: تلویزیون المنار لبنان

«رستاخیز تفنگ ها» محصول سال1392 تلویزیون المنار لبنان و با موضوع مقاومت مردم سوریه و لبنان علیه استعمار فرانسه در خلال دهه 1920 است.داستان این سریال تلویزیونی روایت مقاومت مسلحانه جوانان روستایی به نام (المالکیه) در جبل عامل لبنان به رهبری روحانی معروف شیعه سیدعبدالحسین شرف الدین است که علیه اشغالگری ارتش فرانسه قیام می کنند و این حرکت جوانان به کل منطقه تسری پیدا می کند.  این مجموعه تلویزیونی را محمد النابلسی، فیلمساز معروف لبنانی کارگردانی کرده و هنرپیشه های مشهوری مانند احمدالزین و باسم مغنیه درآن حضور دارند.

نفس /شبكه  سه/هرشب  20:45

نویسنده و كارگردان: جلیل سامان

بازیگران: مسعود رایگان، ژاله صامتی، علیرضا کمالی، بهناز جعفری، خسرو شهراز، رامین راستاد، قربان نجفی، سودابه بیضایی، ، پژمان جمشیدی، داریوش فرهنگ ، فاطمه گودرزی ، هدایت هاشمی، هادی حجازی فر و ...

جلیل سامان این بار هم سراغ حوادث انقلاب رفته و سریال «نفس» سومین مجموعه از سه‌گانه او پس از «ارمغان تاریکی» و «پروانه» است. خط كلی داستان به بیرون نیامده اما بر اساس پی گیری ها و پرس و جوها متوجه شدیم كه محور سریال باز هم یك كاراكتر خانم است كه نقش آن را بازیگری تازه نفس به نام ساناز سعیدی بازی می كند. مسعود رایگان نقش پدر او را بر عهده دارد كه از نظامی های گارد شاهنشاهی بوده و مادرش ژاله صامتی زنی خانه دار است. او درگیر رابطه ای عاشقانه می شود و داستان انقلاب در پس زمینه ای عاشقانه روایت شده است. این را هم بدانید كه دو كاراكتر سریال های قبلی سامان در «نفس» حضور دارند: پری(سودابه بیضایی) از سریال«ارمغان تاریكی» آمده و سید حسن (هدایت هاشمی) از سریال «پروانه». یكی از محدودیت های آثار تاریخی عدم امكان نشان دادن حجاب سال های پیش از انقلاب است. جلیل سامان برای «نفس» به یك فرمول رسیده است كه باید دید نتیجه چه شده. او به ارمنستان رفته و از بازیگران زن این كشور كه منع حجاب ندارند استفاده كرده و از طریق تكنیك پرده آبی در پس زمینه بازیگران اصلی قرار داده و این گونه در حاشیه سریال هم زنان محجبه می بینم و هم زنان بدون روسری.

افسانه سامبونگ/شبكه پنج/هرشب ساعت ۱۹

كارگردان: کانگ بیونگ تایک /محصول كره جنوبی

امپراطور قصد دارد برای یاد بود مرگ ملکه‌اش معبدی بزرگ بنا کند. ساخت معبد بسیار دشوار است و باعث کشته شدن و از بین رفتن تعداد زیادی از مردم فقیر و بیچاره کارگر می‌شود. «سامبونگ جونگ دوجون»، محقق جوانی است که نسبت به اطرافیانش اندیشمند و باتدبیر است. سامبونگ که وضعیت معیشتی مردم را می‌بیند؛ تصمیم می‌گیرد به فریاد مردم برسد. او با امپراطور صحبت می‌کند تا بتواند او را از ساخت معبد منصرف كند. امپراطور که این جسارت و گستاخی را می بیند، سامبونگ را زندانی می‌کند...«افسانه سامبونگ» در زمان پخش با اقبال بالای مردم كره مواجه شد. این سریال در ادامه آثاری است كه روی سیاست و جنگ مانور می دهد و سعی كرده جذابیت هایش را از همین طریق بنا كند. آن طور كه در اطلاعات سریال آمده «افسانه سامبونگ» یك سریال مردانه است و  نقش کاراکتر زن در آن نسبت به دیگر سریال های كره ای کمرنگ‌تر است. پس می تواند پیشنهاد خوبی برای علاقمندان به سریال هایی با تم جنگ و كشمكش برای مبارزه با قدرت طلبی باشد.

صاحبدلان / شبكه آی فیلم / هر روز ساعت 17

كارگردان: محمدحسین لطیفی/ نویسنده: علیرضا طالب زاده

بازیگران:حسین محجوب،محمد کاسبی ،‌باران کوثری ،پوریا پورسرخ ،برزو ارجمند ،‌اردلان شجاع کاوه ،‌حمید ابراهیمی،ثریا قاسمی، هایده حائری،‌مهران رجبی ، محسن قاضی مرادی مهرانه مهین ترابی و ...

«صاحبدلان» قصه پیرمردی است كه با نوه اش زندگی آرامی سپری می كنند. داستان از جایی آغاز می شود كه این صحاف پیر و متدین به اسم سیدخلیل صحاف‌زاده (حسین محجوب) به دلیل كهولت سن، كار صحافی را رها می‌كند و مشغول خرید و فروش كتاب‌های قدیمی و خطی می شود. او با نوه اش دنیا (باران كوثری) كه دانشجوی رشته فیزیك است، اختلافاتی دارد و پسرش محمودحمید ابراهیمی هم بر سر سهم‌الارثش با پدر و دنیا كشمكش دارد. برادر خلیل یعنی جلیل (محمد كاسبی) اهل دنیا است و باورهای او را قبول ندارد؛ جنجال عقیده در این جبهه هم وجود دارد... همچنان بازی باران كوثری و حسین محجوب محل اشاره پی گیران سریال های تلویزیونی اوست. علاوه بر این قصه جذاب علیرضا طالب زاده كه بر اساس روایت های قرآنی نوشته بود، برگ برنده «صاحبدلان» بشمار می رود. دو قطب خیر و شر (خلیل و جلیل) كه برادر هستند آدم های مثبت و منفی جامعه امروز را نمایندگی می كنند و محرك اصلی داستان بشار می روند. «صاحبدلان» قصه های فرعی زیادی هم دارد كه در دل قصه اصلی گنجانده شده و باعث می شود سریال از تخت بودن خارج شود. كارگردانی محمد حسین لطیفی را فراموش نمی كنیم كه بر جذاب شدن قصه افزود.

دیگر سریال های آی فیلم: «پرده‌نشین»،«شمعدونی»،«برای آخرین بار»، «اغماء»، «متهم گریخت» و «چراغ‎های خاموش».

امام علی(ع)/شبكه تماشا/هر شب ساعت 21

نویسنده و كارگردان: داود میرباقری

بازیگران:داریوش ارجمند، محمد رضا شریفی نیا،سیروس گرجستانی،ویشكا آسایش، سعید نیك پور، بهزاد فراهانی،مهدی فتحی پرویز پرستویی، داود رشیدی و ...

همان طور كه می دانید سریال «امام علی (ع)» به پنج سال انتهایی و دوران خلافت زندگی حضرت علی (ع) می‌پردازد.داستان از زاویه نگاه یاران امام و در راس آن مالك اشتر روایت می شود. حالات مختلف حضرت در چهره مالك بازتاب دارد و این گونه داود میرباقری بیننده ها را در قالب یك اثر دراماتیك تصویری با شخصیت امام اول شیعیان آشنا می كند. در این سریال سرگذشت یاران دیگر امام مثل ابوذر غفاری و عمار هم روایت می شود. قصه های فرعی سریال هم رونمایی از اردوگاه دشمنان امام علی (ع) است؛ مثل معاویه، مروان، عمر و عاص، ابوسفیان، قطام، یزید، ولید و ... آن چه سریال«امام علی (ع)» را از پس این همه سال و با بازپخش متعدد دیدنی كرده، روایت ساده داود میرباقری است. او بجای پیچیده گویی دست روی اتفاقات آشنا گذاشته و با اصول منطبق بر درام پردازی قصه را پیش برده است. از جذابیت شخصیت قطام و عشق ولید به او بخوبی بهره برده و از آن طرف كاراكتر مالك اشتر را به گونه ای طراحی كرده كه همچنان در راس بهترین شخصیت های نمایشی تاریخ شیعه قرار دارد. موسیقی فرهاد فخرالدینی، فضا سازی، گریم و موارد فنی دیگر سریال را تا همیشه واجد ارزش كرده است.

پشت بام تهران/شبكه تماشا/هرشب ساعت 23

كارگردان: بهرنگ توفیقی/ نویسنده: سعید نعمت الله

بازیگران: کامبیز دیرباز، سام درخشانی ، آزاده صمدی، اندیشه فولادوند،ثریا قاسمی، بهزاد فراهانی ، لعیا زنگنه، علیرضا آرا و ...

ملودرام سعید نعمت الله داستانی چند وجهی دارد كه غیاث صفا (كامبیز دیرباز) در محور آن است. او با مادر بزرگش (ثریا قاسمی) زندگی می كند و با پدرش (بهزاد فراهانی) و نامادری و خواهر ناتنی خود (لعیا زنگنه و اندیشه فولادوند) ناسازگار است. عاشق زنی مطلقه و معتاد (آزاده صمدی) می شود. خواهرش یك شب در جاده به مردی بر می خورد (سام درخشانی) كه شغلش حمل طلا است و از دست چند سارق فرار كرده. پدرش راضی به ازدواج آن ها نیست و حتی بر سر این اتفاق سكته می كند ... اگر «پشت بام تهران» را ندیده اید با این ملودرام سرگرم می شوید. ضرباهنگ قصه كند نیست و آن قدر شخصیت در سریال وجود دارد كه سریال را از تخت بودن خارج كرد است. روابط عاشقانه پیشنهادی نیست كه ذائقه عامه مخاطبان تلویزیون آن را پس بزند كه این مورد در سریال بهرنگ توفیقی به وفور یافت می شود. از آن سو بازی ها در حد متوسط رو به بالا هستند و البته كامبیز دیرباز برای این سریال منتخب بازیگر سال توسط مردم از سوی برنامه «سه ستاره» شد.