تبیان، دستیار زندگی
هفته ای که سپری کردیم برای سینما و تلویزیون پر بود از خبرهای حاشیه ای. از ازدواج علی اوجی و نرگس محمدی تا اعتراض گسترده سعید سهیلی به خاطر قاچاق «گشت 2».
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک ازدواج سینمایی

هفته ای که سپری کردیم برای سینما و تلویزیون پر بود از خبرهای حاشیه ای. از ازدواج علی اوجی و نرگس محمدی تا اعتراض گسترده سعید سهیلی به خاطر قاچاق «گشت 2».

منیژه خسروی – بخش سینما و تلویزیون تبیان
محمدی اوجی

ازدواج هفته / اوجی و محمدی زیر یک سقف

مرور خبرها را با یک اتفاق خوشایند شروع می کنیم: ازدواج علی اوجی و نرگس محمدی. محمدی با سریال ستایش در تلویزیون شناخته شد و شهرت اوجی به سریال درحاشیه است. این دو در سریال اینترنتی «پیکسل» همبازی اند که بزودی پخش خواهد شد.

پست برتر هفته/ واکنش پرستویی به سفر ترامپ

واکنش پرویز پرستویی به سفر ترامپ در یک پست اینستاگرامی: زیرگوش ما ترامپ درست در روز انتخابات ما به عربستان رفت و پس از امضای تنها یک فقره قرارداد یکصد و ده میلیارد دلاری فروش اسلحه به دموکراتیک ترین دولت منطقه ، به رقص شمشیرشان پیوست. عادل الجبیر وزیرخارجه عربستان هم در حضور هیئت ترامپ‌ و خبرنگارانش گفت ایران لایق رفتار محترمانه نیست .چند ماه پیش شاعره زن عراقی وقتی وزارت خارجه عربستان انتخابات کشورش عراق را زیر سوال برد چنین جوابی بدو داد. تنها انتخابات شما وقتی بود که قبایلتان برای کشتن پیامبر ، مشورت دسته جمعی کردند.اکنون، زیرگوش ما دشمنان یکصد وده میلیارد اسباب بازی خرید و فروش نکرده اند تا به ان نگاه کنند .انتخابات تمام شد ، بجای تحقیر و عصبیت صفوف مان را فشرده تر کنیم.هزاران سال است که ما یک ملت بوده و هستیم این را فراموش نکنیم.

قاچاق هفته/ آتشی که «گشت۲» بپا کرد

انتشار نسخه قاچاق «گشت۲» داد سعید سهیلی را درآورد. او با سینما سینما مصاحبه ای انجام داد و گفت:« کارت خانه سینما را آتش می زنم.» و در نهایت این تهدید را جلوی دوربین «آپاراتچی» عملی کرد. نسخه قاچاق «گشت 2» همانی است که برای بازبینی به واحد بازرگانی صداوسیما ارسال شده بود. سهیلی این واحد و سیاست صدا و سیما را هم زیر سوال برد. جامعه صنفى تهیه کننده گان سینما هم با واحد بازرگانی به یک توافق رسیده تا جلوی قاچاق های احتمالی بعدی را بگیرد:« مهر مقرّر گردید كلیه تهیه كننده گانى كه تقاضاى پخش تیزر فیلم سینمایى خود را در رسانه ملى دارند و تمایل ندارد نسخه اى از فیلم شان به صورت امانت در واحد بازرگانى بماند، مى توانند در روز جلسه شوراى بازبینى، نسخه فیلم را جهت نمایش همراه خود بیاورند. این تصمیم اقدامى براى حفظ و حراست از آثار سینمایى خواهد بود.»

اعتراض هفته/ همه علیه لرد

«لرد» نام فیلمی است از محمد رسول اف که در جشنواره کن به نمایش درآمده است. مضمون آن اما مورد اعتراض رسانه های اصول گرا و اصلاح طلب قرار گرفته. بعد از روزنامه جوان، خبرنگار شرق در فرانسه هم این طور نوشت:« محمد رسول‌اف انگار دل پُری داشته، چون ساخت چنین فیلم تلخى كه در آن همه و همه بد و شرور هستند و غیر از قهرمان داستان و زنش هیچ آدم خوبى وجود ندارد، دلیل دیگرى نمى‌تواند داشته باشد... یلم كه تمام شد همه ما ایرانى‌هاى شاد و مغرور كه براى دیدن فیلم هم‌وطنمان آمده بودیم، ناراحت سالن را ترك مى‌كردیم.من اما فكر كردم كه اى كاش آنها كه این قدر ناراحت‌اند و كینه به دل دارند، بروند و هم خیال خودشان را راحت كنند و هم مخصوصا خیال ما را… .»

شایعه هفته/ رئیس استعفا نداده

این هفته دو شایعه پر سر و صداتر از بقیه بود. یکی استعفای عبدالعلی علی عسکری رییس سازمان صدا و سیما و دیگر ممنوعیت پخش صدای حجت اشرف زاده از رادیو و تلویزیون. حجت الاسلام سیدرمضان موسوی‌مقدم قائم مقام سازمان صداوسیما روزچهار شنبه اعلام کرد شایعه استعفای عبدالعلی علی عسکری از اساس صحت ندارد. مركز موسیقی صدا و سیما هم ممنوعیت پخش آثار حجت اشرف زاده بخاطر خواندن آهنگ «دوباره ایران» در حمایت از حسن روحانی را تکذیب کرد.

خواهش هفته/ عنایتی جایزه اش را می خواهد

رضا عنایتی بازیكن اسبق تیم ملی و استقلال از رامبد جوان چندی پیش در «خندوانه» ركورد مسابقه دارت را كه با حضور چهره ها برگزار می شد شكست و برنده جایزه  78 میلیونی شد. او روز سه شنبه با خبرگزاری تسنیم مصاحبه كرده و گفته بچه های «خندوانه» به قول شان عمل نكرده اند: « قرار شد برنامه خندوانه جایزه 78 میلیونی را به من بدهد، اما این کار هنوز انجام نشده است. من به چند بیمار قول دادم این پول را به آنها بدهم و از من هم سؤال می‌کنند که بالاخره این موضوع چه شد من از مسئولان برنامه خندوانه خصوصاً رامبد جوان این توقع را دارم که جایزه را بدهند، چون چند بیمار منتظر هستند تا این پول را به آنها بدهم.»

بی سریال هفته/ سردلبران به رمضان نرسید

در حالی كه هفته پیش قائم مقام سیما به طور رسمی سریال ماه رمضان شبكه دو را معرفی كرد، اعلام شده «سر دلبران» به آنتن نمی رسد. سیدعلی حمیدی قائم مقام مرکز سیمافیلم دلیل آن را عقب بودن گروه سازنده دانست: «سریال «سر دلبران» به دلیل فرآیندی که در تولید داشت از جمله تصویربرداری در شهر یزد و تغییرات در انتخاب بازیگران با این مساله مواجه و حتی قرار شد برای تولید و پخش این مجموعه در ماه رمضان کار را با ۲ گروه جلو ببرند اما چون دقایق گرفته شده کافی نبود و فاصله اندکی تا ماه رمضان مانده است تصمیم بر این شد که فقط ۲ شبکه در ماه رمضان سریال داشته باشند.»

سوخت شده هفته/ دیوار شیشه‌ای زیر سایه انتخابات

«دیوار شیشه‌ای» با ، در بدترین زمان ممکن روی آنتن رفت و سوخت شد. این مجموعه از اوایل اردیبهشت و درست همزمان با شروع رقابت‌های تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری در تلویزیون شروع شد؛ در شرایطی که مردم درگیر بحث انتخابات بودند و ترجیح می‌دادند به جای تماشای سریال، پیگیر مصاحبه‌های نامزدها باشند. این مجموعه در میان هیاهوی انتخابات گم شد و حالا با پایان رقابت، درشرایطی که مخاطبان وقت آزاد بیشتری برای تماشای سریال دارند به پایان رسید. بر اساس نشانه ها قرار است سری دوم این سریال اپیزودیك ساخته شود.

دستورالعمل/ تدوین نحوه پوشش بازیگران

این هفته مشاور امور بانوان و خانواده صداوسیما از تدوین پیش‌نویس دستورالعمل پوشش بازیگران خبر داد و گفت: این پیش‌نویس به خواست اهالی سینما تدوین شده است و هدف از آن محدودیت بازیگران نیست.عصمت سپهری گفته: در هر جامعه‌ای پوشش زنان و مردان، علاوه بر اینکه تابع شرایط اقتصادی، اجتماعی و اقلیمی آن جامعه است، از ارزش‌های اخلاقی حاکم بر آن جامعه هم پیروی می‌کند و در کشوری چون ایران که اخلاقیات و ارزش‌های اسلامی بر آن حکمفرماست، رعایت حجاب و پوشش برای حفظ سلامت روان ضروری به نظر می‌رسد.

عکس هفته/ابراهیم و نادر در خاکریز

مستند «بار دیگر مردی که دوست داشتیم» ساخته محمد حسن یادگاری عاریت گرفته ایم که یک شنبه از شبکه امید پخش شد روایتی است از زندگی یاد نادر ابراهیمی. بخشی از فیلم به مراوده ابراهیم حاتمی کیا با این نویسنده و کارگردان فقید اختصاص داشت:« کارهای نادر ابراهیمی را دیده بودم و شنیدم کلاس های داستان نویسی برای بچه های سپاه  برگزار می کند. اواسط کلاس ها رفتم و جلسه اول مجذوب ایشان شدم.»حاتمی کیا یک روز عزم جبهه می کند و ابراهیمی می گوید :چرا ما را نمی برید؟: «باور نمی شد؛ نام ایشان را بجای کسانی که نمی توانستند به جبهه بیایند در حکم ماموریت نوشتم.» حاتمی کیا به همراه ابراهیمی راهی جبهه می شود که تصویرش را ملاحظه می کنید. کمال تبریزی هم همراه آن ها بوده است.

محمدی اوجی

دیالوگ های هفته

ثریا قاسمی / سینماسینما/ 2 خرداد : بسیاری از من سئوال می‌کنند چرا در اختتامیه جشنواره حضور نداشتم تا جایزه‌ام را بگیرم، من هم عموما پاسخ می‌دهم دیگر زمان این نیست که بیایم و خودم را نشان بدهم. هر بازیگری به کار حرفه‌ای که انجام می‌دهد به نوعی می‌نگرد. من هم شبیه خودم هستم. من دختر چهارده ساله‌ای نیستم که بخواهم خودم را ارائه دهم.معنای واقعی فیلم «ویلایی‌ها» موضوع زن است. انتظاری که این زنان در آن دوران می‌کشیدند. نگاه ویژه‌ای به زنان در این فیلم وجود دارد. به عنوان بازیگری که در این فیلم حضور داشتم خوشحال می‌شوم مردم از دیدن آن لذت ببرند.

گوهر خیراندیش/ بانی فیلم / 31 اردیبهشت : بارها سناریوها و طرح هایی داشته ام که حتی آن را به تلویزیون فروخته ام. الان هم کارهایی می نویسم و بدون اسم به گروه های سینمایی و تلویزیون می دهم، اما زمان ساخت آنها را نداشته ام. گاهی آدم مجبور می شود به خاطر دستمزد کاری را انجام دهد. وقتی که کاری هم سفارشی است فقط می نویسم و به اسم خود گروه، آن را عرضه می کنم. بارها خواسته ام کارگردانی کنم، اما وقتی مشکلاتی مثل گذشتن از مرحله گرفتن مجوز، پخش، ممیزی ها و موارد این چنینی را در همکارانم می بینم، جداً می ترسم.

تهمینه میلانی/ ایسنا/ 3 خرداد: انجمن دفاع مقدس به‌عنوان متولی موافق ساخت «تنهایی پرهیاهو » نبود و با ایجاد موانع بسیار مانع ساخت فیلم شد و در نهایت با شکایتی که از سوی یک نهاد نظامی از من صورت گرفت و یک سال و نیم در دادگاه در حال رفت و آمد بودم سازمان سینمایی هم عقب‌نشینی کرد و دیگر امکان ساخت فیلم  از بین رفت. با هک شدن کامپیوتر شخصی من، به عکس‌های شخصی‌ام دسترسی پیدا کرده بودند و آن‌ها دستاویزی شده بودند تا مانع از فیلمسازی‌ام شوند، به همین دلیل در طول آن یک سال و نیم مرا بسیار اذیت کردند .

ستاره اسکندری/ شرق / 1 خرداد: بپذیریم قرار است همه ما دست در دست هم كار كنیم و این اشكالی است كه سالیان گذشته در جایی مثل تلویزیون وجود داشت. وقتی من به عنوان یك فرزند تلویزیون شروع به نقد كردم به دشمنی تعبیر شد، در صورتی كه شاید هیچ‌كس به اندازه من تلویزیون را دوست نداشت. منظورم از هیچ‌كس امثال من است نه اینكه بخواهم خودم را تبدیل به آدم ویژه‌ای بكنم. ما بچه‌های تلویزیون بودیم و اگر نقد می‌‌كردیم تلویزیون را از خودمان می‌دانستیم حالا هم اگر نقدی به دولت وارد شود به این دلیل است كه دولت را از خودمان می‌دانیم.

محمد مهدی عسگرپور/ شهروند/ 31 اردیبهشت:تاخیر زیادی که پیش آمده باعث شده بود خیلی‌ها بگویند «هفت و پنج دقیقه»توقیف شده. اما درواقع فقط و فقط اختلاف بین تهیه‎کنندگان بود که باعث این وقفه شد. اختلافی که چهار و پنج روز قبل از فیلمبرداری شروع شد و تا آخرین روز ادامه پیدا کرد. البته تا آن‌جایی که می‌دانم این اختلاف بعد از چهار پنج‌سال به پایان رسید، اما آقای تخت‌کشیان می‌خواستند اکران از فرانسه شروع شود. در حقیقت این فیلم برای بازار آن‌جا ساخته شده‌بود. اما خب در کل همه چیز به‌هم ریخت و ماجرای اکران این فیلم این همه مدت طول کشید.