تبیان، دستیار زندگی
استادان زبان و ادبیات فارسی، ایران‌شناس و پژوهشگران حوزه مطالعات ایرانی از كشورهای مختلف جهان 10 تا 13 مرداد در شهر تورنتو كانادا، گرد هم می‌آیند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«شفیعی كدكنی» در تورنتو

شفیعی كدكنی

استادان زبان و ادبیات فارسی، ایران‌شناس و پژوهشگران حوزه مطالعات ایرانی از كشورهای مختلف جهان 10 تا 13 مرداد در شهر تورنتو كانادا، گرد هم می‌آیند.

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از روابط عمومی مركز میراث مكتوب، هفتمین كنفرانس دوسالانه بین‌المللی مطالعات ایرانی(ISIS)، كه از 31 جولای تا 3 آگوست 2008 در كانادا برگزار می‌شود، در پنل‌های متعددی با حضور استادان و پژوهشگران مطالعات ایرانی و زبان فارسی برنامه‌ریزی شده است.

از جمله این آنها می‌توان به پنل‌های «آموزش زبان فارسی» با حضور رامین صراف، آزیتا مختاری و انوشا صدیقی، «زبان شناسی اجتماعی و روان‌شناسی زبان‌فارسی» با سخنرانی محمدرضا باطنی از دانشگاه تهران، مهرداد نغزگوی كهن، یاسمن رأفت، «زبان‌شناسی تاریخی و تطبیقی» و هنر و سیاست عصر صفوی با حضور ابوالعلاء سودآور اشاره كرد.

بنا بر این گزارش پنل «گفتگو در هزاره شاهنامه به زبان فارسی» را محمدرضا شفیعی كدكنی از دانشگاه تهران به همراه احمد كریمی حكاك از دانشگاه مریلند به ایراد سخن خواهند پرداخت.

در پنل «زبان‌شناسی نظری محمدمهدی واحدی» از دانشگاه تربیت مدرس و در پنل «كرمان؛ تصویری مدنی» از تجارت و رقابت» نزهت احمدی از دانشگاه الزهراء و فریبا كرمانی از سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران در این جلسه سخنرانی خواهند كرد.

«از هم گسیختگی ادبی» عنوان پنلی است كه با سخنرانی علی میرانصاری از دائرةالمعارف بزرگ اسلامی با موضوع «تغییر تصویر زنان در نمایشنامه­های فارسی» برگزار می‌شود.

ازعناوین دیگر پنل‌ها «قرائت متون عرفانی فارسی» با شركت مهدی تورجی از دانشگاه كولگیت و الیزا تسبیحی از دانشگاه كونكوردیا با موضوع «مثنوی معنوی» مولانا، «عشق و آرزو در شعر فارسی قدیم» با سخنرانی فرانكلین لویس، الیاس گبای از دانشگاه شیكاگو و پاول لوسنسكی از دانشگاه ایندیانا است.

ماتیاس اندریاس فریتز از دانشگاه آزاد برلین، كازئو موری موتو از دانشگاه توكیو و حبیب برجیان، پژوهشگر زبان فارسی در پنل «ظرایف زبان‌شناسی» سخنرانی می‌كنند كه موضوع بحث برجیان «موقعیت گویش گرگانی در میان زبان‌های ایرانی» است.