تبیان، دستیار زندگی
ست  حضرت آیت‌الله العظمی وحید خراسانی در دیدار شماری از طلاب سیستان و بلوچستان مقیم قم و خانواده‌های شهدای روحانی حادثه جاده زابل (تاسوكی)، با اشاره به فتوای خود مبنی بر محترم بودن جان، مال و ناموس هر مسلمانی، خ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امنیت حق مردم مسلمان سیستان و بلوچستان است

حضرت آیت‌الله العظمی وحید خراسانی در دیدار شماری از طلاب سیستان و بلوچستان مقیم قم و خانواده‌های شهدای روحانی حادثه جاده زابل (تاسوكی)، با اشاره به فتوای خود مبنی بر محترم بودن جان، مال و ناموس هر مسلمانی، خواستار برقراری امنیت در استان سیستان و بلوچستان شد.

هم‌زمان با اربعین شهدای مظلوم جاده زابل، شماری ازطلاب سیستان و بلوچستان و بازماندگان شهدای روحانی با حضرت آیت‌الله حسین وحید خراسانی دیدار كردند.
حضرت آیت‌الله وحید خراسانی در این دیدار اظهار داشت: كسانی كه در این واقعه كشته شده‌اند دارای چنان مقام والایی هستند كه ما از آن غافلیم.
وی افزود: كسی كه در اثر ظلمی كشته می‌شود تمام گناهان وی به عهده قاتل منتقل می‌شود و او مانند روزی كه از مادر زاییده شده دنیا را ترك می‌كند؛ اما این كسانی كه به اسم مذهب كشته شدند، مصداق آیه «ولاتحسبن الذین قتلو فی‌سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون» هستند و اصلاً مقام این‌ها را نمی‌توان درك كرد. بهشت مراتبی دارد و آن‌ها بهترین جایگاه بهشت را دارند، یعنی «فی مقعد صدق عند ملیك مقتدر» هستند.
این مرجع تقلید ابراز داشت: برای كشته‌های در راه خدا، اجر شهدای زمان پیغمبر خدا (ص) و امیرالمؤمنین (ع) در نظر گرفته شده است. این‌كه ما می‌گوییم بازیچه نیست، از جوهر نصوص و روایات می‌گوییم؛ خطابه نیست، مطلب فقهی و اجتهادی است.
وی مسؤولیت را متوجه كسانی دانست كه قصور یا تقصیر كرده‌اند و ادامه داد: این‌ها در ظرف چند دقیقه همنشین اصحاب حضرت سید الشهدا (ع) شدند. چه مقامی بالاتر از این؟ ما خودمان كه این‌جا نشسته‌ایم واقعاً به مقام این‌ها حسرت می‌خوریم. نهایت تأثر این است كه چرا وضع ما به این‌جا برسد.
حضرت آیت‌الله وحید بیان داشت: كسی كه به توحید و رسالت حضرت خاتم الانبیا (ص) شهادت دهد، خون، مال و آبروی او محفوظ است. فتوای ما این است، ولی آن‌ها نه حرمت برای دمی قایل هستند، نه برای عرضی و نه برای مالی. آنهایی كه مردند «فازوا فوزاً عظیماً» و اینهایی كه ماندند، مشمول این آیه هستند كه «انما یوف الصابرون اجرهم بغیر حساب» بار مسؤولیت هم به گردن ما باقی مانده است.
وی در پایان، خواستار اقدام جدی مسؤولان در برقراری امنیت در استان سیستان و بلوچستان شد و خاطر نشان ساخت: امنیت حق مسلم مردم آن‌جاست.