تبیان، دستیار زندگی
در حالی كه هفته پیش قائم مقام سیما به طور رسمی سریال ماه رمضان شبكه دو را معرفی كرد، اعلام شده «سر دلبران» به آنتن نمی رسد. چه عواملی در شكل گیری این شائبه نقش دارند و عواقب عدم پخش آن چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سردلبران به رمضان نرسید

در حالی كه هفته پیش قائم مقام سیما به طور رسمی سریال ماه رمضان شبكه دو را معرفی كرد، اعلام شده «سر دلبران» به آنتن نمی رسد. چه عواملی در شكل گیری این شائبه نقش دارند و عواقب عدم پخش آن چیست؟

فرآوری: بخش سینما و تلویزیون تبیان
سر دلبران

سیدعلی حمیدی درباره «سر دلبران» که پیش از این به عنوان سریال رمضانی شبکه ۲ اعلام شده بود گفت بخش های ضبط شده از این مجموعه برای پخش در رمضان کافی نیست.سیدعلی حمیدی قائم مقام مرکز سیمافیلم  درباره سریال هایی که قرار است در ماه مبارک رمضان پخش شود، گفت: سریال «نفس» به کارگردانی جلیل سامان و سریال «زیر پای مادر» به کارگردانی بهرنگ توفیقی دو سریالی هستند که در ایام ماه مبارک رمضان روی آنتن می روند.

وی درباره سریال «سر دلبران» به کارگردانی محمدحسین لطیفی که پیش از این اعلام شده بود در ماه رمضان روی آنتن می رود، عنوان کرد: این مجموعه با وجود حمایت های سازمان اوج و سیمافیلم به پخش در ماه مبارک رمضان نمی رسد.حمیدی یادآور شد: سریال «سر دلبران» به دلیل فرآیندی که در تولید داشت از جمله تصویربرداری در شهر یزد و تغییرات در انتخاب بازیگران با این مساله مواجه و حتی قرار شد برای تولید و پخش این مجموعه در ماه رمضان کار را با ۲ گروه جلو ببرند اما چون دقایق گرفته شده کافی نبود و فاصله اندکی تا ماه رمضان مانده است تصمیم بر این شد که فقط ۲ شبکه در ماه رمضان سریال داشته باشند. قائم مقام مرکز سیما فیلم در پایان تصریح کرد: البته با توجه به اینکه روزها طولانی است در فاصله بعد از افطار دو سریال کفایت می کند چون امسال در ایام ماه مبارک رمضان پخش چند مسابقه فوتبال و والیبال را هم شاهد هستیم و از این حیث تلویزیون از برنامه های جذاب برخوردار است.

تداوم شكست شبكه دو

خبر عدم پخش «سر دلبران» چند گزاره پیش رو قرار می دهد. مقصر پخش نشدن سریال كیست یا چیست؟ این اتفاق چه عواقبی دارد؟ مهم تر از همه این كه شكست شبكه دو تداوم می یابد. این شبكه بعد از سریال نوروزی«مرز خوشبختی» سریال های تكراری «خانه ای روی تپه» و « برادر» را در كنداكتور قرار داد. در نوروز امسال موفق به پخش «كلاه قرمزی 96» هم نشد و حالا نزدیك است برگ برنده ای دیگر از دست بدهد. شبكه دو برای ترمیم باكس سریالش و نیز وجاهت پیشین، باید از سریال های رمضان سهم داشته باشد.

اوج مقصر است؟

سریال «سر دلبران» محصول تازه سازمان هنری رسانه ای اوج است. این سازمان بخشی از تمركزش را بر سریال سازی گذاشته كه چندی پیش فهرست بلند بالایی از تولیدات آن رسانه ای شد. در میان كارگردان ها «همه» صاحب نام و دارای كارنامه قابل دفاع نیستند و كسی چون محمد حسین لطیفی برغم آثار ضعیفی كه در سال های اخیر ساخته، نامی مطرح بحساب می آید. پیش فرض این است كه لطیفی با «سر دلبران» به روزهای درخشان بازگشته و نتیجه به مذاق مسئولان اوج خوش آمده. حتی اگر به این فرضه قائل نباشیم نخستین شائبه عدم پخش سریال در ماه رمضان از این جا شكل می گیرد كه مسئولان سازمان اوج از ترافیك سریال ها در ماه مبارك رمضان مطلع هستند و آن را برای فرصتی دیگر نگه داشته اند. تئوری پررنگ دوم به وضعیت شبكه دو بر می گردد. اشاره كردیم این شبكه در سال جدید تنها یك سریال جدید روی آنتن برده و باكس سریالش را با تكراری ها پركرده. نتیجه آن كه وضعیت شبكه ، مسئولان اوج را نگران سریال شان «سر دلبران» كرده. از این منظر حق با آن ها نیست؟

لطیفی مقصر است؟

گزاره دیگر نرسیدن «سر دلبران» به آنتن شبكه دو در ماه مبارك رمضان كارگردان است. محمد حسین لطیفی بیش از دو ماه مشغول ضبط است و حالا شنیده ها «وسواس در ساخت» را یكی از عوامل اصلی عقب بودن «سر دلبران» می داند. این شنیده را بگذارید كنار سریال های روزپخش لطیفی. او «صاحبدلان» را حین پخش ضبط می كرد اما نه تنها كیفتش نیفتاد كه جزو بهترین های كارنامه اوست. این بار شرایط تولید آن قدر سخت است كه جناب لطیفی زمان را از دست داده؟ این را هم می دانیم كه وقتی یك گروه برای ساخت سریال یا فیلم به شهرستان می رود وضعیت آن ها از چند جنبه بهتر است و ضبط سریع تر انجام می شود. سازندگان «سر دلبران» در شهر یزد هستند و طبعا از ترافیك تهران برای رسیدن گروه به لوكشین خبری نیست. از آن طرف همه اعضای تیم تولید یك جا جمع هستند و استرس دورهم جمع شدن روزانه كمتر است. یك پیش تولید بدون نقص، شرایط تولید برای سازندگان سریال را در شهرستان به مراتب بهتر از پایتخت می كند. لطیفی كند است؟

شبكه دو مقصر است؟

این بخش از گزارش دو رو دارد. پوسته ظاهری حق را به مسئولان سازمان اوج می دهد تا در تصمیم شان برای پخش «سر دلبران» از شبكه دو بازنگری كنند. طبق یك فرضیه سابقه دار ،‌ این شبكه در قیاس با دیگر شبكه ها بیننده ندارد. از آن سو همان طور كه ذكرش رفت شبكه دو در سال های اخیر اهتمام جدی به باكس سریالش نداشته و از این حیث عقب تر از دیگر شبكه ها ایستاده. وانگهی در سال جدید فتیله این باكس پایین است و شرایط برای شبكه بد. از زاویه ای دیگر كه نگاه كنیم می توان كنار شبكه دو ایستاد و از آن دفاع كرد. استناد دفاعیه از این شبكه، سابقه آن در پخش سریال های پربیننده است. هر وقت سریالی خوب در كنداكتور قرار گرفته ، خط بطلانی بر این فرضیه كشیده شده كه شبكه دو در مقایسه با شبكه های یك و سه بیننده كمتری دارد.  یك رجوع ذهنی به داشته های شبكه دو یادمان می آورد كه بیننده خوراك خوب داشته باشد به لوگو شبكه كاری ندارد: آخرین گناه، او یك فرشته بود، میوه ممنوعه و كمكم كن چند نمونه از سریال های مناسبتی و پربیننده شبكه دو است.

بودجه كم است یا وقت تنگ؟

گفتیم استناد اصلی دلیل نرسیدن «سر دلبران» به آنتن شبكه دو در رمضان 96 ، كند بودن ضبط سریال است. محمد حسین لطیفی جزو كارگردان های سریع دسته بندی می شود ؛‌ مگر آن كه در «سر دلبران» جلدی دیگر از لطیفی نمایان شده باشد. اصلا یكی از دلایل  احتمالی انتخاب او از سوی اوج، سرعت بالای اوست و گرنه كارنامه لطیفی در چند سال اخیر قابل دفاع نیست. از آن سو پیش تولید و آغاز سریال ، به گونه ای بوده كه زمان كافی برای رساندن سریال باشد. حتی لطیفی از كارگردان دوم برای ضبط برخی صحنه ها كمك می گیرد؛ پس توجیه كمبود وقت منطقی نیست. «سر دلبران» محصول موسسه ای است كه مشكل مالی ندارد و هر پروژه ای كلید زده بودجه كافی در اختیارش گذاشته. درست بر عكس تولیدات تلویزیون كه بارها در میانه تولید خبر توقف آن بخاطر نرسیدن پول رسانه ای می شود و در روند ساخت سكته می افتد. پس این گزاره خود به خود منتفی است و انگشت اتهام به سمت گزینه های دیگر می رود.

بنا را بر تاکید سازندگان بر تنگ بودن وقت می گذاریم؛ یک سوال: چرا دقیقه نود هشدار داده شده؟ و چرا شبکه دو سریال جایگزین نداشته؟ بیشترین ضرر را این شبکه کرده است.


منبع: مهر/ هفت صبح/تبیان