تبیان، دستیار زندگی
پی گیری یك شایعه: ممنوعیت پخش آثار حجت اشرف زاده بخاطر خواندن آهنگ «دوباره ایران» در حمایت از حسن روحانی. ماجرا را از مركز موسیقی صدا و سیما پی گیری كردیم و جواب شنیدیم این خبر صحت ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دردسر دوباره ایران برای اشرف زاده

پی گیری یك شایعه: ممنوعیت پخش آثار حجت اشرف زاده بخاطر خواندن آهنگ «دوباره ایران» در حمایت از حسن روحانی. ماجرا را از مركز موسیقی صدا و سیما پی گیری كردیم و جواب شنیدیم این خبر صحت ندارد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان
حجت اشرف زاده

در روزهای داغ تبلیغات انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری یك آهنگ هیت شد و مورد استقبال هواداران حسن روحانی قرار گرفت:«دوباره ایران با صدای حجت اشرف زاده».در ستادها،‌ماشین ها و میتینگ های حسن روحانی این آهنگ مدام شنیده می شد و خیلی زود ورد زبان طرفداران حسن روحانی شد.«دوباره ایران» اما «ظاهرا» برای خواننده اش دردسر ایجاد كرده است و بر اساس شایعه ها پخش صدای او در رادیو و تلویزیون ممنوع شده. شایعه ای كه روز گذشته به شكل گسترده در كانال های تلگرامی می چرخید از این قرار است:«شنیده‌ها: در صداوسیما به همه شبکه‌های رادیویی و تصویری نامه زدند که پخش هر آهنگی از حجت اشرف‌زاده - خواننده آهنگ دوباره ایران- ممنوع است.»

ماجرای یك پی گیری

اگر حوصله خواندن خط به خط گزارش را ندارید همین ابتدا اصل نتیجه ای كه برای اطلاع از صحت و سقم كسب كردیم را بدانید:«حجت اشرف زاده مجوز دارد.» این پاسخی است كه در آخرین لحظه تنظیم گزارش، مركز موسیقی صدا و سیما در اختیارمان گذاشت. پیش از آن اما جواب هایی كه داده می شد، ظن مان را تقویت می كرد كه صدای جناب اشرف زاده «واقعا» در صدا و سیما ممنوع شده. جزئیاتش را در گزارش زیر می خوانید:

رئیس جواب نداد

مطمئن ترین منبع برای اطلاع از صحت و سقم خبر ،مركز موسیقی صدا و سیما است. با مركز تماس گرفتیم و جواب شنیدم محمد باقر معلم( رییس مرکز موسیقی صدا و سیما ) مشغول جلسه است و قادر به پاسخگویی نیست. برای او پیامك فرستادیم كه جواب نشنیدیم. قصد مان این بود درباره سیاست موسیقایی صدا و سیما هم حرف بزنیم كه نشد. بویژه آن كه این مركز در ایام تبلیغات انتخابات فعال بود و سیاست تهییجی در قالب آهنگ ها را دنبال می كرد. معلم پاسخ نداد اما همان طور كه نوشتیم روابط عمومی مركز موسیقی صدا و سیما تماس گرفت و تاكید كرد مجوز حجت اشرف زاده لغو نشده است.

یك پاسخ مشكوك

اشاره كردیم كه پرس و جوهای اولیه حكایت از صحت ممنوعیت پخش آهنگ های حجت اشرف زاده از رادیو و تلویزیون داشت. پاسخ یكی از مسولان مركز موسیقی صدا و سیما این شك را تقویت می كرد. وقتی با مركز تماس گرفتیم و متوجه شدیم امكان گفت و گو با محمد باقر معلم نیستیم به یكی از مسولان این مركز حواله شدیم. البته نه اسمش را گفت و نه سمتش را. برای ما اما پاسخ او اهمیت دارد: «طبق روال اگر خواننده ای ممنوع الصدا شده باشد نامه ای رسمی و به شكل مكتوب از سوی حراست صدا و سیما و مدیران بالا دستی می آید اما هیچ اشاره كتبی و شفاهی در این باره تا این لحظه نشده است.» تاكید روی «تا این لحظه» احتمال صحت خبر را تقویت می كرد. او پاسخ دیگری داد كه نكته اول را تلطیف می كند:«بنظرم یك مقدار شیطنت شده چون فصای تلویزیون نسبت به دوره های پیش تلطیف شده است و سختی گیری های سابق وجود ندارد. مگر جناح روبرو برای تبلیغات سراغ فلان خواننده نرفت؟»منظو او امیر تتلو است كه مصرانه تلاش می كرد نامی از او نبرد.

یك پاسخ شفاف

با حجت اشرف زاده هم تماس گرفتیم اما این خواننده مایل به اظهار نظردرباره شایعه ممنوع الصدایی اش نبود؛ حق دارد. بعد از سوء‌تفاهمی كه برای همراهی حسن روحانی در میتینگ انتخاباتی مشهد پیش آمد، حالا محتاط تر شده و منتظر سپری شدن زمان است. در همین اثتا از سوی مركز موسیقی صدا و سیما تماس گرفته شد كه حجت اشرف زاده مجوز دارد و آهنگ هایش از رادیو و تلویزیون مثل سابق پخش خواهد شد. این پاسخ یعنی نقطه پایان بر شایعه ممنوعیت پخش آهنگ های اشرف زاده در صدا و سیما.

یك شاهد

به اقتضای حرفه مان كه باید تلویزیون و برنامه هایش را رصد كنیم، گوشه ذهن مان بود صدای اشرف زاده بتازگی در شبكه چهار شنیده شده. دوباره جست و جو كردیم و متوجه شدیم حدس مان درست است. روز شنبه 30 اردیبهشت ، شبكه چهار موزیك ویدئوی مشهور«ماه و ماهی» را پخش كرد. این آهنگ در قالب آیتم« كوچه های بهار» و به مدت پنج دقیقه روی آنتن شبكه چهار رفت و اول آن اسم حجت اشرف زاده قید شد. این شاهد مثال خوبی است كه این خواننده گرفتار ممنوعیت نشده اما خب ساز و كار تلویزیون چندان روشن نیست. بارها شاهد بوده ایم تصمیمی آنی، سلیقه ای و متضاد با مانیفست كلی سازمان صدا و سیما گرفته می شود كه خوشبختانه این بار ماجرا طور دیگری رقم خورد.

خواننده ای كه محبوب صدا و سیما است

حجت اشرف زاده كمی بعد از آن كه با تك آهنگ «ماه و ماهی» به شهرت رسید ، مورد توجه صدا و سیما قرار گرفت. این آهنگ بارها از شبكه های رادیویی و تلویزیونی پخش شد و در ادامه به كرات شاهد حضور او در تلویزیون بودیم. «خندوانه» و «دورهمی» و ویژه برنامه های سال تحویل مشهورترین برنامه هایی است كه از حجت اشرف زاده میزبانی كرده اند و او بارها آهنگ «ماه و ماهی» را اجرا كرده است. تازه ترین همكاری این خواننده با تلویزیون ساخت قطعه «وطنم» است كه به همت بسیج سازمان صدا و سیما و در آستانه دوازدهمین انتخابات ریاست با مطلع «شکوه از تو، غرور از تو، غم دنیا به دور از تو» منتشر شد. با چنین حسن نیتی كشیدن خط قرمز روی چهره و صدای او نه تنها منطقی نیست كه با علاقه مندی صدا و سیما به این خواننده در تضاد است. وانگهی حجت اشرف زاده در ایام تبلیغات قانونی انتخابات برای یكی از نامزدهای ریاست جمهوری آهنگ خوانده و حمایتش را علنی كرده. او رفتاری غیر قانونی مرتكب نشده كه بخواهد مهر ممنوع الصدایی بخورد. متاسفانه سابقه نه چندان خوش صدا و سیما بر گسترش این شایعه ها دامن می زند و روابط عمومی هم پاسخی فوری نمی دهد. چه بسا اگر صدای حجت اشرف زاده برای مدتی از رادیو و تلویزیون پخش نشود، تصور ممنوعیت او از ذهن برخی پاك نمی شود.


منبع: هفت صبح/احمد رنجبر