تبیان، دستیار زندگی
مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از انعقاد تفاهم نامه ای با برخی مدیران فروشگاه های زنجیره ای خبر داد که براساس آن، این فروشگاه ها ملزم می شوند که فقط از محصولات غذایی و بهداشتی دارای آرم سازمان غذا و دارو استفاده کنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

الزام فروش محصولات با آرم سازمان غذا و دارو

مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از انعقاد تفاهم نامه ای با برخی مدیران فروشگاه های زنجیره ای خبر داد که براساس آن، این فروشگاه ها ملزم می شوند که فقط از محصولات غذایی و بهداشتی دارای آرم سازمان غذا و دارو استفاده کنند.

پیشخوان خبر تبیان
فروشگاه

به گزارش تبیان به نقل از ایرنا ؛دکتر بهروز جنت افزود: استفاده از محصولات دارای آرم سازمان غذا و دارو و همچنین محصولات دارای برچسب اصالت در فروشگاه های زنجیره با توجه به ماهیت این مراکز فروش و استقبال مردم از آنها ، در حال پیگیری است و تفاهم نامه های اولیه در این زمینه منعقد شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در حال توجیه و آموزش مسئولان فنی فروشگاه های زنجیره ای هستیم تا بدانند باید به چه نکاتی در عرضه محصولات غذایی و بهداشتی و کالاهای سلامت محور ، دقت کنند.

مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: درنظر است برای مسئولان فنی فروشگاه های زنجیره ای ، دوره های آموزشی ویژه ای برگزار شود.

جنت یادآور شد: این آموزش ها برای همه فروشگاه های زنجیره ای خواهد بود و فرقی ندارد که این فروشگاه ها در کجا باشند هرچندکه اغلب آنها در تهران نمایندگی دارند.

رنگ قرمز نشان‌دهنده آن است که فرد باید در مصرف آن فرآورده یا خوراکی مراقبت کند. رنگ زرد یا نارنجی نشانه هشدار است و رنگ سبز هم یعنی اینکه این خوراکی مطلوب است و نگرانی از بابت مصرف آن وجود ندارد.

وی اضافه کرد: همچنین از مدیران فروشگاه های زنجیره ای خواسته ایم تا برچسب فرآورده های خوراکی، آرایشی و بهداشتی خود را مطابق با ضوابط مصوب سازمان غذا و دارو نظارت وکنترل کنند.

وی درباره برخی محصولاتی که بدون آرم سازمان غذا و دارو در تعدادی از فروشگاه های کشور عرضه می شوند نیز گفت: مقابله با اینگونه محصولات در حوزه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار می گیرد البته غذا و دارو در کنار سایر نهادها مانند نیروی انتظامی نیز تلاش دارد با این پدیده مبارزه کند.

گفتنی است مردم هنگام خرید محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی باید به آرم سازمان غذا و دارو -که به شکل سیب است- ، برچسب اصالت و نشانگرهای تغذیه ای توجه کنند درغیراینصورت احتمال تقلبی و آلوده بودن محصول بسیار بالا است.

رنگ های مندرج در نشانگرهای تغذیه ای روی فرآورده های غذایی، میزان شکر، نمک، چربی و اسید چرب ترانس خوراکی را برای مردم مشخص می کند.

رنگ قرمز نشان‌دهنده آن است که فرد باید در مصرف آن فرآورده یا خوراکی مراقبت کند. رنگ زرد یا نارنجی نشانه هشدار است و رنگ سبز هم یعنی اینکه این خوراکی مطلوب است و نگرانی از بابت مصرف آن وجود ندارد.

همچنین نشانگرهای تغذیه ای علاوه بر داشتن اطلاعات یاد شده، تاریخ تولید، انقضا و سری ساخت محصول را نیز نشان می دهد که در صورت عدم صحت یا نبود برچسب اصالت و کد 16 رقمی، محصول مورد تائید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نیست و قاچاق یا غیر مجاز به شمار می آید.

منبع: ایرنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .