تبیان، دستیار زندگی
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیش از ظهر امروز، عبدالرسول عمادی اظهاركرد: به منظور استانداردسازی سؤالات امتحانات نهایی، سؤالات براساس بارم تعیین شده از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی و از محتوای كتاب های درسی و به تفكیك فصول
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كتاب های درسی، منبع طرح سؤالات امتحانات نهایی

كتاب های درسی، منبع طرح سؤالات امتحانات نهایی

كتاب های درسی، منبع طرح سؤالات امتحانات نهایی است / حق الزحمه امتحانات تا پایان هفته جاری پرداخت می شود.

رئیس مركز سنجش آموزش و پرورش، كتاب درسی را تنها منبع طراحی سؤالات امتحان نهایی اعلام كرد.

به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیش از ظهر امروز، عبدالرسول عمادی اظهاركرد: به منظور استانداردسازی سؤالات امتحانات نهایی، سؤالات براساس بارم تعیین شده از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی و از محتوای كتاب های درسی و به تفكیك فصول مختلف و در راستای تحقق اهداف آموزشی هر درس طراحی می شود.

وی افزود: تنها منبع طراحی سؤالات، كتاب درسی است و هیچ سؤالی خارج از كتاب های درسی طراحی نمی شود، بنابراین محتوای كتاب درسی باید توسط دانش آموز به خوبی تفهیم  ودرك شود.

وی از وجود بانك اطلاعات سؤالات امتحان نهایی در مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش خبرداد و افزود: این بانك اطلاعاتی در اختیار طراحان سؤال قرار گرفته تا علاوه بر توجه به محتوا و فصل بندی كتب درسی، در نحوه طراحی سوالات، از آن استفاده کنند.

رئیس مركز سنجش وزارت آموزش وپرورش، محرمانه بودن سؤالات امتحانی را از دلایل عدم كنترل سؤالات قبل از برگزاری امتحانات نهایی دانست و خاطرنشان كرد: اغلب اعتراضات دانش آموزان، از نحوه تصحیح اوراق امتحانی است، ‌اما اگر سؤالی دارای اشكال باشد و سؤال مذكور حذف و نمره آن به سایر سؤالات منتقل و این مسئله در اسرع وقت به حوزه های امتحانی اطلاع رسانی می شود.

وی گفت: علاوه بر بانك اطلاعاتی سؤالات، بانك اطلاعات طراحان سؤال نیز وجود دارد و هرساله طراحان جدیدی به این بانك اضافه می شوند، بنابراین در طراحی سؤالات امتحان نهایی، اغلب از نظرات معلمان استفاده می شود.

عمادی تصریح كرد: استان ها هر ساله، 2 نفر از بهترین و مجرب ترین دبیران خود را برای طراحی سوالات به مركز سنجش معرفی می کنند و ما از بین معرفی شدگان کل استان ها، 2 نفر را برای طراحی سؤالات امتحان نهایی هر درس انتخاب می كنیم .

وی میزان تأثیر سوابق تحصیلی دركنكور سراسری را 30 درصد اعلام كرد و افزود: همانند سال 95، سوابق تحصیلی پایه سوم 25 درصدوپیش دانشگاهی 5 درصد در كنكور سراسری مؤثر خواهد بود، لذا طبق قانون، 85 درصد از ظرفیت دانشگاه ها باید از حیطه كنكور خارج شود كه این امر در حال پی گیری است.

رئیس مركز سنجش آموزش وپرورش، سامانه فاینال را سامانه جمع آوری و گزارشگری از سوابق تحصیلی عنوان و اظهاركرد: در این سامانه، كلیه اطلاعات مربوط به امتحانات نهایی ثبت و جهت استفاده در كنكور سراسری به سازمان سنجش كشورارسال می شود،  البته دراین سامانه، طبقه بندی هایی جهت تحلیل امتحانات نهایی قرار داده شده است .

كتاب های درسی، منبع طرح سؤالات امتحانات نهایی

وی افزود: در سامانه فاینال، نتایج در سطوح مدرسه، منطقه ، استان و ملی دسته بندی می شود و براساس آن 2 شاخص، یكی نمره دانش آموز در آزمون كتبی، و دیگری درصد قبولی دانش آموزان، كلاس ها و مدارس طبقه بندی می شود و سپس به تحلیل نتایج امتحانات پرداخته خواهد شد.

عمادی از پرداخت حق الزحمه امتحانات سال 95 تا آخر هفته جاری خبرداد و درخصوص نحوه ارسال سؤالات امتحان نهایی به استان ها، تصریح كرد: سؤالات امتحانات نهایی در قالب2 حلقه CD به نماینده استان ها تحویل می شود و رمز سؤالات هر آزمون در همان روز دراختیار استان ها قرار می گیرد تا كار تكثیر و توزیع سؤالات به حوزه های امتحانی انجام شود .

وی زمان برگزاری امتحانات نهایی را 2 تا 25 خرداد ماه اعلام و خاطرنشان كرد: نتایج یك هفته پس از پایان امتحانات اعلام و دانش آموزان 3 روز فرصت دارند نسبت به نتایج حاصله اعتراض‌كنند، بنابراین نتایج قطعی پس از بررسی اعتراضات ‌ابلاغ می شود.

رئیس مركز سنجش آموزش وپرورش با اشاره به تقارن ماه مبارك رمضان و امتحانات خرداد ماه، گفت: برگزاری امتحانات درساعات اولیه روز،(8 صبح) و ایجاد فاصله بین امتحانات از تمهیداتی است كه به منظورگرامی داشت ماه مبارك رمضان صورت گرفته است.

بخش مرکز یادگیری تبیان، تنظیم: نسرین صادقی