تبیان، دستیار زندگی
رئیس جمهور امریكا قراردادی تسلیحاتی به ارزش 110 میلیارد دلار با عربستان امضا كرد كه این قرارداد تا 10 سال به 350 میلیارد دلار خواهد رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رقص ضدایرانی ترامپ با شاباش 500میلیارد دلاری سعودی

رئیس‌جمهور امریكا قراردادی تسلیحاتی به ارزش 110 میلیارد دلار با عربستان امضا كرد كه این قرارداد تا 10 سال به 350 میلیارد دلار خواهد رسید.

پیشخوان خبر تبیان
ترامپ

به گزارش تبیان به نقل از روزنامه جوان، رئیس‌جمهور امریكا قراردادی تسلیحاتی به ارزش 110 میلیارد دلار با عربستان امضا كرد كه این قرارداد تا 10 سال به 350 میلیارد دلار خواهد رسید. وزیر خارجه امریكا این فروش تسلیحاتی را هشداری به ایران خوانده و همتای سعودی او ضمن بی‌سابقه خواندن توافق‌های امضا شده واشنگتن-ریاض، حجم كل توافق‌های دو طرف در زمینه‌های نظامی و غیرنظامی را 500‌میلیارد دلار اعلام كرد.

دونالد ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی عربستان را مانند گاو شیردهی خوانده بود كه امریكا باید هرچه می‌تواند آن را بدوشد: « ما باید(گاو) فربه سعودی را تا حد امكان بدوشیم و وقتی این شیخ‌نشین‌های ثروتمند بی‌فایده شدند، خاورمیانه را رها كنیم.» او حالا در سفر به عربستان، «واو» به «واو» در حال پیاده كردن این ایده خود است. ترامپ، عربستان را اولین مقصد سفر خارجی خود انتخاب كرده و در آنجا رهبران حدود 20 كشور عربی و اسلامی را جمع كرده است تا آنچه را كه ركس تیلرسون وزیر خارجه او «تقویت توان دفاعی كشورهای عرب خلیج فارس برای مقابله با نفوذ ایران» خوانده اجرا كند. تیلرسون دیروز در ریاض با اشاره به قرارداد‌های تسلیحاتی امریكا با عربستان، این قراردادها را پیامی برای «رقیب سرسخت» عربستان، یعنی ایران خواند و گفت: «این معامله یك پیام روشن به دشمن مشترك ماست.» محمدجواد ظریف دیروز در واكنش به سفر رئیس‌جمهور امریكا به ریاض  دیروز گفت: «اگر ترامپ خود را دوست ریاض می‌داند و به شعارهای انتخاباتی وفادار است، درباره راه‌هایی كه از ادامه آتش‌افروزی تروریست‌ها در منطقه و تكرار 11 سپتامبرهای دیگر در كشورهای غربی توسط سعودی‌ها جلوگیری می‌كند، با عربستان گفت‌و‌گو كند.»

بهای تأمین امنیت

ترامپ اواسط فروردین‌ماه 96گفته بود: «در حال حاضر هیچ‌كس نمی‌تواند عربستان را آزار دهد چرا كه ما از آن حمایت می‌كنیم ولی آنها بهای عادلانه‌ای به ما پرداخت نمی‌كنند.» او حالا با قرارداد تسلیحاتی احتمالاً بی‌سابقه‌ای كه با سعودی‌ها بسته، دارد بهای حمایت امنیتی امریكا را از سعودی‌ها دریافت می‌كند. منابع عربی پیش‌تر از ایجاد یك ترتیبات منطقه‌ای خبر داده بودند كه چیزی شبیه ناتو و البته از نوع عربی آن خواهد بود. ظاهراً توافق روز گذشته نشست مشترك كشورهای شورای همكاری خلیج فارس با حضور ترامپ، سنگ بنای همین ترتیبات جدید بود. در این نشست، امریكا و شورای همكاری توافق ایجاد مركزی كه آن را مركز مبارزه با تروریسم و تندروی نامیده‌اند، امضا كردند.

رئیس‌جمهور امریكا قراردادی تسلیحاتی به ارزش 110 میلیارد دلار با عربستان امضا كرد كه این قرارداد تا 10 سال به 350 میلیارد دلار خواهد رسید. وزیر خارجه امریكا این فروش تسلیحاتی را هشداری به ایران خوانده و همتای سعودی او ضمن بی‌سابقه خواندن توافق‌های امضا شده واشنگتن-ریاض، حجم كل توافق‌های دو طرف در زمینه‌های نظامی و غیرنظامی را 500‌میلیارد دلار اعلام كرد

ترامپ عصر دیروز در كنفرانس كشورهای عربی و برخی كشورهای اسلامی در ریاض، ایران را طلایه‌دار تروریسم خواند و گفت كه نظام ایران مسئول بی‌ثباتی در خاورمیانه بوده و نظام این کشور تسلیحات سازمان‌های تروریستی را تأمین می‌کند. وی افزود: نظام بشار اسد به کمک ایران توانست علیه مردم خود مرتکب جنایت شود و ملت ایران به دلیل تلاش رهبران این کشور در مسیر تروریسم در یأس به سر می‌برند!

ركس تیلرسون وزیر خارجه ترامپ نیز در یك كنفرانس خبری مشترك با عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان گفت: «واشنگتن قصد دارد تلاش‌های خود را برای جلوگیری از نفوذ تهران در سوریه و یمن افزایش دهد.» همچنین عادل الجبیر در این كنفرانس مطبوعاتی ایران را یك كشور «غیرقابل اعتماد و حامی تروریسم» خواند و گفت: «آنها [ایران] می‌خواهند رابطه بهتری با ما داشته باشند، اما به سفارتخانه‌های ما حمله می‌كنند و دیپلمات‌های ما را به قتل می‌رسانند.» وزیر خارجه عربستان ادامه داد: «آنها در كشور من و سایر كشورهای متحد ما شبكه‌های تروریستی به وجود می‌آورند. آنها از شبه‌نظامیانی كه می‌خواهند كشورها را بی‌ثبات كنند مثل حزب‌الله و حوثی‌ها و گروه‌های مشابه در سوریه حمایت می‌كنند.» بعد از نشست سران كشورهای عربی حوزه خلیج فارس، نشست سران كشورهای عربی اسلامی با امریكا با مشاركت ترامپ و مسئولان و نمایندگان ۵۵كشور عربی و اسلامی نیز برگزار شد. او همچنین مدعی شد كه بسیاری از رهبران القاعده پس از حمله ۱۱ سپتامبر به ایران فرار كرده و در آنجا مخفی شدند. به گفته عادل الجبیر حمایت ایران از طالبان نیز باعث بی‌ثباتی افغانستان شده است.

الجبیر همچنین به توافق‌های امضا شده میان سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و ترامپ اشاره كرده و گفت، این توافق‌ها به شراكت استراتژیك قوی‌تر میان دو كشور می‌انجامد. وزیر امور خارجه عربستان تصریح كرد: «این مسئله‌ای بی‌سابقه است. ما از قبل انتظار چنین توافق‌هایی میان دو كشور برای تقویت شراكت استراتژیك را نداشتیم و دوست داریم در راه این شراكت گام برداریم.» عربستان و امریكا علاوه بر توافق تسلیحاتی، مجموعه توافق‌هایی را در زمینه‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، بخش تكنولوژی، بخش‌های دفاعی و تولیدات ویژه امضا كردند كه عادل الجبیر ارزش كل توافق‌های امضا شده میان دو كشور را حدود ۵۰۰ میلیارد دلار ارزیابی كرده است.

شركت در  رقص سنتی سعودی‌ها

رئیس‌جمهوری امریكا به‌رغم اعلام ایجاد مركز مشترك مبارزه با تروریسم، در سخنانی در نشست سران كشورهای عربی و اسلامی به صراحت به آنها گفت: «كشورهای منطقه نباید منتظر بمانند كه ما دشمن‌شان را شكست دهیم.» او در حالی چنین موضعی را به صراحت بیان كرد كه گفته شده استقبال سعودی‌ها از او حدود 68 میلیون دلار برای آنها هزینه داشته است. از رئیس‌جمهور امریكا در ریاض استقبالی كم‌سابقه شد و او بالاترین نشان غیرنظامی سعودی‌ها را دریافت كرد. او در رقص سنتی عربستان به نام «العرضه النجدیه» به همراه ملك سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان شركت كرد. همچنین عبدالله رشاد خواننده عربستانی كه در نشست دونالد ترامپ و ملك سلمان حضور داشت ترانه‌ای به زبان انگلیسی Together we prevail خواند كه مضمون آن در زمینه سازش بین ملت‌ها و همبستگی بین مسلمانان و مسیحیان بود. پادشاه عربستان به همراه میهمانش زمانی كه در مركز تاریخی ملك سلمان بودند این رقص را اجرا كردند.

منبع: روزنامه جوان

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .