تبیان، دستیار زندگی
رف پس از ملاقات با حضرت آیت الله سیستانی در نجف اشرف انجام گرفت: دیدار نخست وزیر منتخب عراق با مقتدی صدر در نجف اشرف نوری مالکی نخست وزیر منتخب عراق امروز پس از دیدار با حضرت آیت الله سیستانی در نجف اشرف با مقتدی صدر رئ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیدار نخست وزیر منتخب عراق با مقتدی صدر در نجف اشرف

پس از ملاقات با حضرت آیت الله سیستانی در نجف اشرف انجام گرفت:

دیدار نخست وزیر منتخب عراق با مقتدی صدر در نجف اشرف

نوری مالکی نخست وزیر منتخب عراق امروز پس از دیدار با حضرت آیت الله سیستانی در نجف اشرف با مقتدی صدر رئیس جیش المهدی نیز دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازخبرگزاری فرانسه، مقتدی صدر پس از دیدار با نوری المالکی نخست وزیرعراق تصریح کرد: من سفر وزیر امورخارجه آمریکا به عراق را محکوم می کنم و آن را دخالت آشکار درامور داخلی عراق می دانم.

وی درمورد علت سفر مالکی به شهر نجف و دیدار با او در منزلش گفت : این سفر بابی بین دولت وملت عراق است .

این روحانی عراقی افزود : ما برای این دولت کمال حاکمیت و کمال استقلال آرزو می کنیم و امیدوارم دولت جدید برای ثبات عراق و استقلال تلاش کند واگر خواستار یک جدول زمانی برای عقب نشینی نیروهای خارجی ازعراق است باید این درخواست را از طریق پارلمان اعلام نماید .

مقتدی صدر افزود: من به نخست وزیر گفتم هر آنچه که به سود و مصلحت ملت عراق است من آن را چه در سطح امنیتی و چه در سطح اقتصادی تایید می کنم .

این روحانی جوان عراقی درمورد مسئله انحلال شبه نظامیان جیش المهدی گفت : تمام گروههای عراقی موجود درداخل و خارج حکومت به سود ملت عراق فعالیت می کنند.

متذکر می گردد که کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته سرزده وارد عراق شد. پیش ازوی، دونالد رامسفلد وزیر دفاع آمریکا هم به طور سرزده وارد بغداد شد.چندی پیش نیزجک استراو و کاندولیزا رایس وزیران امور خارجه انگلیس و آمریکا به اتفاق یکدیگر وارد عراق شده بودند.

ازسوی دیگر حضرت آیت الله سیستانی امروز دردیدار با نوری المالکی نخست وزیرعراق خواستارانتخاب بکارگیری ازافراد شایسته و با لیاقت در دولت آینده عراق شد.

دربیانیه ‌ای که بعد ازاین دیدار از دفتر حضرت آیت الله سیستانی منتشر شد آمده است: دولت باید افرادی را که ازنظرعلمی واداری متصف به پاکی و حسن شهرت هستند ونیز منافع ملی را برتر از منافع شخصی و مذهبی و نژادی درنظر می گیرند، به کار گیرد.

مرجع عالی شیعیان عراق مسوولیت دولت جدید را حل مشکلات امنیتی و پایان بخشیدن به ‌عملیات جنایتکارانه روزانه ‌به ویژه شکنجه، آوارگی و کشتار دانست. علاوه بر آن این مرجع عالی شیعیان اضافه کرد: سلاح باید فقط در انحصار قوای مسلح دولت باشد و این نیروها بر اساس گرایش ملی و تنها با در نظر داشتن منافع کشورعمل کنند.

ضمنا سیستانی از دیگروظایف دولت جدید را مبارزه با فساد اداری و مالی برشمرد و تصریح کرد: میزان این فساد هم اکنون به مرحله هشداردهنده ای رسیده است و باید ساز و کار قضایی مناسب برای مبارزه با آن تعیین شود.

با این حال حضرت آیت الله سیستانی یاد آور شد: مرجعیت دینی با جدیت عملکرد دولت را زیر نظرخواهد گرفت و موارد قابل تذکر را گوشزد خواهد کرد. مرجع شیعیان عراق درعین حال تاکید کرد: بدون اینکه روحانیت به طورمستقیم در امور داخلی کشوردخالت کند باید نقش مرجعیت را ایفا کند.