تبیان، دستیار زندگی
اکثر بچه ها اولین سحر هر ماه رمضان را با اشتیاق بیدار می شوند اما وقتی نوبت به سحرهای بعدی می رسد دیگر به این راحتی ها حاضر نمی شوند آغوش گرم رختخواب را رها کنند. چرا اینطور می شود و چطور می شود اشتیاق
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چطور فرزندتان را به نشستن پای سفره سحری ترغیب کنید؟

اکثر بچه ها اولین سحر هر ماه رمضان را با اشتیاق بیدار می شوند اما وقتی نوبت به سحرهای بعدی می رسد دیگر به این راحتی ها حاضر نمی شوند آغوش گرم رختخواب را رها کنند. چرا اینطور می شود و چطور می شود اشتیاق اولیه آنها را حفظ کرد؟

راحله فلاح  - بخش خانواده ایرانی تبیان
سحری خوردن روزه اولی ها

خاطره ای برای تمام عمر

ما با خاطره هایمان زندگی می کنیم، به خصوص خاطرات دوران کودکی که تأثیری به درازای عمر بر شیوه زندگی ما دارند. یکی از خاطرات شیرینی که طعم خوش آن همچنان زیر دندان ما بزرگترها است، خاطره ماه مبارک رمضان در روزهای کودکی مان است. لطفاً برای چند لحظه به خاطراتی که از ماه رمضان در کودکی تان دارید فکر کنید. به نظرتان آن خاطرات چه نقشی در پای بندی امروز شما به روزه گرفتن داشته اند؟ اگر نگوییم که سهم آن خاطرات تعیین کننده روزه داری امروز شما بوده است اما بدون شک در آن تأثیر زیادی داشته است. اگر شما هم می خواهید که فرزندتان به روزه داری در ماه مبارک رمضان علاقمند بشود و به آن مقید باقی بماند، ماه رمضان را برای او خاطره انگیز کنید. یکی از خاطره ساز ترین ساعات ماه رمضان، اوقات سحر است.

چرا تب سحرخیزی بچه ها می افتد؟

هر رفتاری به انگیزه نیاز دارد. بنابراین کم شدن تمایل بچه ها برای سحر بیداری هم به افت انگیزه آنها برمی گردد. علت کاهش انگیزه بچه ها در این زمینه به چند مورد برمی گردد:

در چند روز اول، هر سحری که فرزندتان بیدار می شود در همان روز به او جایزه کوچکی بدهید و به تدریج فاصله بین جایزه ها را به چند روز یکبار برسانید.

1. سقوط کنجکاوی. یکی از دلایلی که باعث بیدار شدن خودجوش بچه ها در اولین سحرهای ماه رمضان می شود، کنجکاوی آنها درباره اتفاقاتی است که در آن می افتد. حالا اگر برنامه شما برای سحرها جذاب نباشد، فرزندتان ترجیح خواهد داد که سحرهای بعدی را در رختخواب به صبح برساند.

2. خواب آلودگی. بچه ها به خواب بیشتری نیاز دارند اما چون معمولاً تا تماشای آخرین سریال تلویزیون بیدار می مانند، طبیعتاً نمی توانند موقع سحر از رختخوابشان دل بکنند.

3. تاکتیک اشتباه والدین. اصولاً خوردن شام در ساعات پایانی شب توصیه نمی شود به خصوص در ماه رمضان که هم خواب را سخت می کند و هم میل به خوردن سحری را کاهش می دهد. به علاوه سنگین شدن شبانگاهی معده، خواب بچه ها را سنگین تر می کند و باعث دشواری بیشتر بیدار شدن آنها در سحر می شود.

چطور بیدار شدن فرزندتان در سحر را آسانتر کنید؟

اولین نکته ای که باید مورد توجه قرار بدهید آن است که باید صبور باشید و حاضر باشید که سختی بیدار کردن فرزندتان و جذابیت دادن به سحرها را به جان بخرید. حالا که این شرایط را دارید به چند پیشنهاد دیگر هم توجه کنید:

1. اهمیت خواب او را جدی بگیرید. فرزندتان را به موقع به رختخواب بفرستید و با کم کردن صدای تلویزیون، خاموش کردن لامپ های اضافی و یا کاهش سر و صدای پخت سحری به خواب رفتن او را تسهیل کنید.

2. برای بیدار کردن او برنامه داشته باشید. انصافاً بیدار شدن در سحر که ساعت اوج لذت خواب است کار آسانی نیست. پس لطفاً انتظار نداشته باشید که فرزندتان با یک بار صدا زدن بیدار بشود. به تناسب خلقیات و سن فرزندتان برای بیدار کردن او نقشه بکشید. برای مثال نوازش، بوسیدن، قلقلک دادن، شوخی کردن، به کشتی طلبیدن، به خنده انداختن و.... را برای بیدار کردن او امتحان کنید.

3. کنترل تلویزیون را به او بدهید. چند سالی است که تلویزیون برنامه کودک و نوجوان را هم به برنامه های سحر اضافه کرده است. به فرزندتان اجازه بدهید که در صورت تمایل این شبکه ها را تماشا کند.

4. جایزه بدهید. در چند روز اول، هر سحری که فرزندتان بیدار می شود در همان روز به او جایزه کوچکی بدهید و به تدریج فاصله بین جایزه ها را به چند روز یکبار برسانید. کار دیگری هم که می توانید بکنید این است که قلکی به او بدهید و به او

فرزندتان را به موقع به رختخواب بفرستید و با کم کردن صدای تلویزیون، خاموش کردن لامپ های اضافی و یا کاهش سر و صدای پخت سحری به خواب رفتن او را تسهیل کنید

بگویید که به ازای هر سحری که بیدار بشود شما مبلغی به او خواهید داد و او این اجازه را دارد که در روز عید فطر این قلک را بشکند و با پولی که جمع شده است هر چیزی که دوست داشته باشد بخرد. فقط یادتان باشد که در روزهایی که او بیدار نمی شود تسلیم اخم و قهرش نشوید و گرفتن جایزه را به بیدار شدن او در سحر معطوف کنید.

5. تحسینش کنید. این که فرزند شما روزه می گیرد یا نه، و یا روزه کله گنجشکی می گیرد یا روزه کامل نباید باعث کم ارزش شدن بیدار شدن او در سحرها بشود. سحر یکی از آداب مهم ماه رمضان است و بدون شک حتی اگر فرزندتان حاضر به روزه گرفتن هم نباشد و فقط سر سفره سحری حاضر بشود و با آن فضا آشنا بشود، حتی صرفاً شنیدن ادعیه های سحر هم تأثیر خودش را روی روان او خواهد گذاشت. پس صرف سحر- بیدار شدن او را در خلوت و جلوت تحسین کنید.

6. خودتان پرانرژی باشید. حتی اگر خسته و خواب آلوده هستید سحرها جلوی فرزندتان با انرژی ظاهر بشوید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.