تبیان، دستیار زندگی
امروزه در بازار نام محصولات ارگانیک را می شنویم در حالی که ممکن است ندانیم دقیقاً این اصطلاح به چه معناست و منظور از غذاهای ارگانیک چیست؟ اگرچه این سه اصطلاح اغلب در بازار یا در متون مختلف به جای هم به کار می روند، اما از نظر معنایی کاملاً با هم تفاوت دار
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه جولایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غذای ارگانیک، سالم یا طبیعی

امروزه در بازار نام محصولات ارگانیک را می شنویم در حالی که ممکن است ندانیم دقیقاً این اصطلاح به چه معناست و منظور از غذاهای ارگانیک چیست؟ اگرچه این سه اصطلاح اغلب در بازار یا در متون مختلف به جای هم به کار می روند، اما از نظر معنایی کاملاً با هم تفاوت دارند.

مترجم: سمیه جولایی _ بخش تغذیه و آشپزی تبیان

توت فرنگی ارگانیک

آیا غذاهای ارگانیک با غذاهای طبیعی یا غذاهای سالم یکی هستند؟ معنای هر کدام از این اصطلاحات چیست؟ از کدام دسته بیشتر مصرف کنیم؟ آیا لازم است یکی یا دو دسته از این نوع غذاها را از رژیم غذایی مان حذف یا به آن اضافه کنیم؟ مزه خوراکی یا غذا در انتخاب هر کدام از این‌ها اثر می گذارد؟ کدام خوشمزه ترند؟

امروزه در بازار نام محصولات ارگانیک را می شنویم در حالی که ممکن است ندانیم دقیقاً این اصطلاح به چه معناست و منظور از غذاهای ارگانیک چیست؟ اگرچه این سه اصطلاح اغلب در بازار یا در متون مختلف به جای هم به کار می روند، اما از نظر معنایی کاملاً با هم تفاوت دارند. پس بهتر است به تفاوت ظریف میان این سه توجه کنیم و با توجه به ویژگی های هر کدام آن‌ها را در رژیم غذایی مان بگنجانیم.

غذاهای ارگانیک

غذاهای ارگانیک بدون افزودن کودهای شیمیایی مصنوعی، حشره کش و آفت‌کش‌ها رشد کرده و پرورش داده می شوند و به بازار راه می یابند. حتماً می پرسید اگر این اصطلاح را درباره گوشت ها به کار ببریم به چه معناست؟ این اصطلاح اگر درباره گوشت ها یا تخم مرغ و محصولات لبنی به کار برود در شرایطی است که این محصولات از حیواناتی تهیه شود که از غذاهای طبیعی تغذیه کرده اند و در تولید غذای این حیوانات نیز از کودهای شیمیایی مصنوعی استفاده نشده باشد و نیز به این حیوانات، هورمون های مختلف و نیز آنتی بیوتیک تزریق نشود؛ لذا محصولات تولید شده از آن‌ها نیز کاملاً ارگانیک خواهد بود.

غذاهای طبیعی

غذاهای طبیعی، به مواد غذایی اطلاق می شود که بدون افزودنی های سنتزشده یا افزودنی های مصنوعی یا به طور کلی بدون افزودنی تولید می شوند.

غذاهای سالم

غذاهای ارگانیک بدون افزودن کودهای شیمیایی مصنوعی، حشره کش و آفت‌کش‌ها رشد کرده و پرورش داده می شوند و به بازار راه می یابند

غذاهای سالم، نیز اصطلاحی عام است که ممکن است به غذاها یا خوراکی های طبیعی، یا ارگانیک یا غذاهای معمولی اطلاق شود که فرآوری کمتری در تهیه آن‌ها صورت گرفته است. نمونه ای از غذاهای سالم، آرد کامل است که از آسیاب کردن دانه های کامل غلات به همراه سبوس آن‌ها به دست می آید.

غذاهای ارگانیک مغذی ترند؟

اگرچه برخی ادعا می کنند که غذاهای ارگانیک تمرکز بیشتری بر برخی ریزمغذی ها دارند، یا به عبارت دیگر از این نظر غنی ترند؛ اما لازم است بدانیم که این ادعا تا به حال اثبات نشده است و در نتیجه‌ی پژوهش های انجام شده در این زمینه، اتفاق نظر وجود ندارد. محتوای غذای خوراکی نیز بستگی به این دارد که چه زمانی این غذاها از زمین جمع آوری و محصول چیده و سپس فراوری شده است. همچنین تازگی این محصولات در میزان مواد مغذی آن اثر می گذارد. غیر از این موارد، شواهد دیگری درباره این که غذاهای ارگانیک یا طبیعی یا سالم، مزه بهتری نسبت به دیگری دارند، وجود ندارد.

آنچه مسلم است این است که مزه خوراکی های گیاهی بستگی به ژنتیک گیاه دارد و شاهدی ثابت کننده اینکه این محصول به صورت ارگانیک یا معمولی رشد یافته است وجود ندارد. هلو یا گوجه ای که در هنگام کال بودن میوه از گیاه چیده شده است، هرگز مزه کامل یک میوه رسیده را نخواهد داشت، نسبت به زمانی که آن را روی درخت یا بوته تا زمان رسیدن میوه و شیرینی آن نگه می دارند.

اگرچه نوع کود به کار رفته در تولید یک محصول در مزه آن اثری نمی گذارد، اما قطعاً بر محیط اثرگذار است. بسیاری از افراد ترجیح می دهند که قیمت بیشتری در ازای دریافت غذای ارگانیک بپردازند؛ چون محصول مورد نظرشان باعث آسیب به محیط زیست از طریق آفت کش ها و حشره کش ها و علف کش ها خواهد شد. اما در تولید خوراکی های ارگانیک از کمپوست برای کمک به غنای خاک برای بازیابی توان آن استفاده می شود بنابراین آسیب آن به محیط زیست به اندازه کود شیمیایی نیست. اگرچه لازم است بدانید که غذاهای ارگانیک با وجودی که در محیط ارگانیک تولید می شود اما در زمان حمل از زمین به سمت کارگاه بسته بندی و بازار تا رسیدن به دست مشتری از آلودگی مصون نیستند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.