تبیان، دستیار زندگی
وب سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و در مقاله ای سیاسی به تحلیل و بررسی «توصیه های مقام معظم رهبری درباره توسعه روستاها» پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه‌های رهبری در تبیان

وب سایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و در مقاله ای سیاسی به تحلیل و بررسی «توصیه‌های مقام معظم رهبری درباره توسعه روستاها» پرداخت.

هومن بهلولی- روابط عمومی

به گزارش تبیان، بخش سیاسی موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را بر اساس منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تهیه و منتشر کرده است.

ازاده مرنی در این مقاله می نویسد:«پیش از انقلاب اسلامی، محرومیت در روستاها به حدی شدید بود که برخی روستاییان به علت نبود امکانات بهداشتی و درمانی یا سوء تغذیه حتی جانشان را از دست می دادند، اغلب روستاییان از ساده ترین امکانات آموزشی بی بهره می ماندند و فقر و بیکاری، روستاییان ناامید را به سوی شهرها می‌تاراند. اکنون اما با گذشت چهار دهه از انقلاب و با عنایت ویژه ای که مقام معظم رهبری به روستاها دارند، این مناطق به حدی از توسعه یافتگی رسیده اند که حتی بسیاری از روستاییان مهاجرت کرده به شهر در دهه های قبل، بار دیگر هوس بازگشت به روستاهایشان را کرده‌اند.

در چهار دهه اخیر، گام‌های بلندی در جهت توسعه روستاها برداشته شده است، طوری که وضعیت فعلی روستاهای کشور، به هیچ‌وجه قابل قیاس با وضعیت چند دهه قبل نیست.

وجود آب آشامیدنی، جاده، برق، گاز و حتی اینترنت پرسرعت، این روزها در بسیاری از روستاها اتفاق عجیبی نیست.

البته وجود این امکانات به این معنی نیست که هم‌اکنون در روستاهای کشور، وضعیت ایده‌آل است، بلکه حرف منطقی این است که جریان توسعه در روستاها شتاب گرفته است و حالا خیلی از روستاها به امکاناتی دسترسی دارند که تا دیروز، فقط متعلق به شهرنشینان بود. حدود شش میلیون خانوار روستایی در کشور ما زندگی می‌کنند که قطعا اگر امکانات بیشتری در روستاها فراهم شود و در حوزه «تنوع‌سازی اشتغال» و «ایجاد منابع درآمدی پایدار» برای آنها فکری شود، آن‌گاه خیلی از ساکنان حاشیه شهرها به روستای خود برمی‌گردند و زندگی بی دردسر در روستای خودشان را انتخاب خواهند کرد. برهمین اساس، ‌سال گذشته بود که معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌‌جمهور از تخصیص 5000 میلیارد تومان برای توسعه روستاها با دستور رهبر معظم انقلاب خبر داد. ابوالفضل رضوی، اعلام کرد که هر خانواده روستایی که بتواند شغلی در زمینه‌های مختلف از جمله صنایع دستی در روستا ایجاد کند، وام بدون کارمزد سریعا به آن پرداخت خواهد شد.یکی دیگر از محورهای توسعه روستاها که می‌تواند اهداف سند چشم‌انداز توسعه را محقق کند، ایمن‌سازی سازه‌های روستایی است، زیرا هنوز هم بسیاری از خانه‌های روستایی در مقابل حوادث طبیعی، بسیار آسیب‌پذیر هستند. گفته می‌شود حداقل چهار و نیم میلیون خانوار روستایی در خانه‌های ناایمن زندگی می‌کنند که بی‌شک اگر می‌خواهیم توسعه در روستاها شتاب بگیرد، پیش نیازش این است که یک فرد روستایی حداقل در محیط زندگی‌اش، احساس آرامش و امنیت جانی داشته باشد، نه این‌که از بیم زلزله و توفان، عطای روستانشینی را به لقایش ببخشد.»

متن کامل این مقاله در اینجا قابل مشاهده است.