تبیان، دستیار زندگی
ه" شهادت , هدیه مومنان به نظام توحیدی است  مرحوم شهید  آیت الله حاج شیخ مهدی  شاه آبادی كه ششم اردیبهشت سالروز شهادتش می باشد , در آخرین سخنرانی اش در لشكر 25 كربلا چنین گفت : « اگر شهادت می تواند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به بهانه سالگرد شهادت استاد زاده امام خمینی مرحوم شهید آیت الله حاج شیخ مهدی شاه آبادی "رحمة الله علیه"

شهادت , هدیه مومنان به نظام توحیدی است

مرحوم شهید  آیت الله حاج شیخ مهدی  شاه آبادی كه ششم اردیبهشت سالروز شهادتش می باشد , در آخرین سخنرانی اش در لشكر 25 كربلا چنین گفت : « اگر شهادت می تواند نظام توحیدی ما را حفظ كند , اگر شهادت می تواند دشمن ما را ذلیل كند , اگر شهادت می تواند تفكر و بینش اسلامی ما را به دنیا اعلام كند , ما آماده چنین شهادتی هستیم . »
آری , شهید شاه آبادی , شهادت را هدیه مومنان پیكارگر به نظام اسلامی می دانست و عاشق چنین شهادتی بود.
شهید شاه آبادی در سال 1309 در قم دیده بدنیا گشود . چهار سال داشت كه بهمراه والد مكرم خود حضرت آیت الله العظمی میرزا محمدعلی شاه آبادی به تهران عزیمت نموده و در مكتب خانه امامزاده یحیی بمدت دو سال به فراگیری قرآن مشغول گردید. سپس بهمراه دو برادرش به دبستان رفت و در 12 سالگی این دوره را باتمام رساند.
او در همین دوران ضمن تحصیل در دبستان , ادبیات عرب را از پدر بزرگوارش فرا گرفت .
در سال 1323 برای ادامه تحصیل در علوم دینی به دبیرستان مروی تهران رفت و 18 ساله بود كه به لباس مقدس روحانیت درآمد . در آذرماه 1328 هجری شمسی پدر بزرگوارش به عالم بقا رحلت كرد. او دو سال پس از درگذشت پدر به قم عزیمت نموده و به تحصیل علوم اسلامی در مركز فقه و علم , ادامه داد و در فروردین 1331 برای گذراندن دوره دبیرستان به تهران بازگشت .
شهید شاه آبادی چند روز پس از كودتای 28 مرداد در شهریور 1332 دستگیر و پس از مدتی آزاد شد و سپس در مهرماه 1332 دوباره عازم قم شده و تحصیلات دینی را ادامه داد. وی در سال 1334 یعنی در سن 25 سالگی , دوره سطح را باتمام رساند و در تحصیل خارج فقه و اصول از محضر مبارك امام و مرحوم آیت الله بروجردی و نیز آیت الله گلپایگانی و آیت الله العظمی حاج شیخ محمدعلی اراكی بهره مند شد . شهید شاه آبادی در سال 1336 در سن 27 سالگی تصمیم به ازدواج میگیرد و با بیت مرحوم آیت الله میرزای شیرازی بزرگ كه خانواده علم و فضیلت و مبارزه و جهاد است , وصلت می نماید.
شهید شاه آبادی از همان سالها بر زعامت و رهبری امام خمینی پس از آیت الله بروجردی اعتقاد راسخ داشته و این موضوع را كرارا به دوستان خود گوشزد می نمود.
سالهای 1340 به بعد با توجه به اوج گیری مبارزات اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره ) , روحانیون نقش بسیار حساسی را در اجرای طرح های حضرت امام در مبارزه با طاغوت بعهده میگیرند كه شهید شاه آبادی نیز از جمله آنان بود.
پس از تبعید حضرت امام به تركیه و از آنجا به عراق , فعالیتهای روحانیون مبارز در زمینه های سیاسی و فرهنگی عمق بیشتری می یابد . شهید شاه آبادی در سال 1348 در ارتباط با حركت های مسلحانه پیروان راستین حضرت امام علیه رژیم شاه قرار میگیرد و با جسارت و شجاعت تمام كه از پدر والامقامش در برخورد با رضاخان قلدر به ارث برده بود , به همكاری و همیاری با این افراد می پردازد.
شهید بزرگوار شاه آبادی پس از مدتی تصمیم میگیرند كه از قم به تهران هجرت كنند تا در مركز ایران بهتر بتوانند در مبارزه علیه نظام جور شركت كرده و دوشادوش مجاهدان و مبارزان راه خدا ندای ملكوتی حضرت امام را در عمق جان ها بنشانند و دستورات الهی این رهبر بزرگ را به مرحله عمل درآورند. پس از مدتی اهالی رستم آباد شمیران از ایشان دعوت می نمایند تا با قبول امامت مسجد رستم آباد , این مسجد و محل را به پایگاهی جهت رشد نیروهای انقلابی بدل سازد. شهید شاه آبادی با توجه به نیاز افراد منطقه و جذب جوانان و نیروهای متعهد محل و تشكل آنان در قالب جلسات مذهبی مسئولیت مسجد را قبول می نماید و با تلاشی خستگی ناپذیر و زحمت شبانه روزی آن مسجد را به پایگاهی برای انقلابیون درآورده اعلامیه ها و نوارهای امام را كه از نجف می رسید تكثیر كرده و به نقاط مختلف كشور ارسال میكرد.
بااوج گیری مبارزات شهید شاه آبادی در مسجد رستم آباد , ساواك در چهارم تیرماه سال 52 با حمله به منزل شهید شاه آبادی او را دستگیر نموده و از منزلشان یك دستگاه پلی كپی و تعداد زیادی اعلامیه و نوار و كتاب بدست آورد.
شهید شاه آبادی سرسختانه شكنجه های رژیم شاه را تحمل می نماید و پس از رهایی از زندان خشمگین و مصمم تر از گذشته مبارزه علیه طاغوت را ادامه می دهد تا اینكه در سال 54 بار دیگر دستگیر شده و روانه سیاهچالهای ساواك میشود. پس از آزادی از زندان بار دیگر در سنگر تبلیغ و ترویج اسلام و رهبری حضرت امام (ره ) وارد شده و از آنجا كه مبارزه با طاغوت را از هركاری لازم تر و ضروری تر میدانست , تمام وقت خود را صرف این امر حیاتی نمود و آرام و قرار را بر خویش حرام كرد.
ساواك در طول سال 52 ـ 57 هفت بار شهید شاه آبادی را دستگیر و زندانی و تبعید نمود و این دستگیری ها و تبعیدها و شكنجه ها هرگز او را از راهی كه انتخاب كرده بود باز نداشت و امثال همین تلاشها بود كه مردم قهرمان ایران را بسیج نمود و انقلاب اسلامی را همانگونه كه این عزیزان آرزویش را داشتند به نقطه اوج رساند. با به اوج رسیدن انقلاب و تصمیم حضرت امام خمینی به بازگشت به وطن , شهید شاه آبادی به همراه عزیزانی چون استاد بزرگ شهید مرتضی مطهری , شهید مظلوم آیت الله بهشتی , آیت الله خامنه ای و ... دركمیته استقبال امام نقش فعال داشت . در 21 بهمن 57 در لحظاتی حساس كه حضرت امام (ره ) فرمان تاریخی لغو حكومت نظامی را صادر فرمودند ایشان دركنار شهید مطهری ماموریت ابلاغ این پیام را به تمامی اماكن و مراكز داشتند و در شب 22 بهمن نیز در خلع سلاح كلانتری ها و انتقال اسلحه و مهمات فعالانه شركت داشت و بلافاصله با پیروزی انقلاب مسئولیت نظارت بركمیته های شمیرانات و كلیه دهات اطراف آن به عهده ایشان گذاشته شد.
وی در سال 59 كاندیدای مردم تهران شده و به مجلس شورای اسلامی راه یافت .
آخرین سنگر این شهید سعید نمایندگی دوره دوم مجلس شورای اسلامی بود و از همین سنگر بود كه راهی جبهه شد واز آنجا به دیدارمعبود شتافت .
شهید حجت الاسلام مهدی شاه آبادی با عشق و علاقه وصف ناپذیری همواره در میان سپاهیان نور حاضر میشد و به وعظ و تبلیغ و ترویج اسلام می پرداخت . اما این كافی نبود , او چیز دیگری هم میخواست كه همچون همه عاشقان و سرگشتگان كوی دوست , در جستجو و یافتن و درآغوش كشیدن آن بود , و آن چیز جز « شهادت » چه میتوانست باشد !
و سرانجام به آرزوی بزرگ خویش دست یافت و روزی كه برای سركشی و دیدار با رزمندگان عازم جبهه ها شده بود پروردگارش او را از زمین بركشید و به ملكوت اعلی برد.