تبیان، دستیار زندگی
كارشناسان می گویند، سخت گیری بیش از حد در روزهای امتحانات، عملكرد دانش آموزان را كاهش می دهد و آنان را از رسیدن به اهداف خود ناكام می گذارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سخت گیری در روز امتحان ممنوع

سخت گیری در روز امتحان ممنوع

كارشناسان می گویند، سخت گیری بیش از حد در روزهای امتحانات، عملكرد دانش آموزان را كاهش می دهد و آنان را از رسیدن به اهداف خود ناكام می گذارد.

هر چند رسیدگی بیش تر به فرزندان در روزهای امتحانات، می تواند میزان موفقیت دانش آموزان را افزون كند اما به همان نسبت، سخت گیری مفرط می تواند نتایج ضعیفی برای آنان ببار آورد.

به عقیده کارشناسان، ‌از آنجا كه نتیجه امتحان دانش آموزان برای والدین و آموزش و پرورش مهم است از این رو اولیای دانش آموزان با نزدیك شدن به فصل امتحان حساس می شوند و با صحبت كردن و سخت گیری های متعدد، زمینه فشار و اضطراب را برای آنان فراهم می كنند، عوامل اجرایی مدرسه نیز در افزایش اضطراب امتحان بین دانش آموزان موثر هستند.

والدین و معلمان باید در روزهای امتحانات با دانش آموزان همكاری بیشتری داشته باشند، آنان را به درس خواندن تشویق و از سرزنش كردن فرزندان خود خودداری كنند، در پایان هر امتحان، دانش آموز را مورد بازخواست قرار ندهند.

والدین در روزهای امتحانات از رسیدگی به امور فرزندان خود غافل نشوند و تا حد امكان از سپردن كارهای حاشیه ای و غیر مرتبط با درس، به آنان خودداری كنند.

در این روزها به تغذیه و استراحت فرزندان خود بیش از پیش اهمیت دهید زیرا تغذیه و استراحت مناسب و كافی در موفقیت دانش آموزان در امتحانات موثر است.

دانش آموزان در شب امتحان باید شام سبك و كم حجم بخورند و مصرف میوه نیز به دلیل اثر مثبت بر سوخت و ساز بدن توصیه می شود.

مصرف غذاهای شیرین، مواد دارای گلوكز، فسفر، غذاهای دریایی، عسل، خرما و كشمش در این ایام ضروری است از سوی دیگر دانش آموزان باید در ایام امتحانات از مصرف تنقلاتی كه ارزش غذایی ندارد، خودداری كنند.

خوردن دوغ و ماست موجب خواب آلودگی می شود و از این رو دانش آموزان پیش از امتحان از خوردن آن پرهیز كنند. دانش آموزان می توانند با رعایت رژیم غذایی خود در ایام امتحانات، موفقیت بیشتری كسب كنند.

در فصل امتحانات به ویژه پایان هر سال تحصیلی، دانش آموزانی كه با برنامه ریزی قبلی به مطالعه درس های خود پرداخته باشند دغدغه كمتری نسبت به دیگران دارند و می توانند با سپری كردن روزهای امتحان، نتیجه خوبی را برای خود رقم بزنند.

هر چند دانش آموزانی كه در طول سال تحصیلی، درس های خود را روزانه آماده می كنند درصد موفقیت آنان بیش از دانش آموزانی است كه در شب امتحان به فكر آمادكردن مطالب درسی می افتند اما این دسته از دانش آموزان نباید دلسرد شوند و باید در فرصت باقی مانده به مطالعه درسی بپردازند.

یكی از عواملی كه در زمان امتحانات، باعث استرس و اضطراب دانش آموزان می شود محل و شیوه برگزاری آزمون است، مكانی كه برای این امر در نظر گرفته می شود باید دارای نور مناسب، صندلی های راحت و محیطی ساكت باشد تا دانش آموزان بتوانند با تمركز بهتری به پرسش ها پاسخ دهند.

عوامل اجرایی آزمون باید علاوه بر فراهم كردن محیطی امن و به دور از هر گونه سر و صدا، با دانش آموزان برخورد مناسبی نیز داشته باشند.

اضطراب امتحان بیشتر بین دانش آموزان دوره های راهنمایی و متوسطه به ویژه در امتحانات هماهنگ دیده می شود و در دوره ابتدایی با اجرای طرح ارزشیابی توصیفی، این مشكل در حال برطرف شدن است.

به باور كارشناسان، طرح ارزشیابی توصیفی یكی از راه های برطرف كردن اضطراب دانش آموزان است و معلمان باید از شیوه اجرای این طرح، اطلاعات كافی داشته باشند.

كارشناسان می گویند، نظام آموزشی كشور به دلیل نتیجه محور بودن، موجب اضطراب دانش آموزان می شود.

منبع:psy-clinic.ut.ac.ir