تبیان، دستیار زندگی
ست مدیر کتابخانه تخصصی ادبیات در حوزه علمیه قم گفت: یکی از بزرگترین کتابخانه های ادبی با بیش از 23 هزار عنوان کتاب به زبان فارسی و عربی در حوزه علمیه قم ایجاد شده و روزانه پذیرای طلاب، اساتید و محققین ادبی است. به گزارش ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتابخانه تخصصی ادبیات حوزه علمیه قم از بزرگترین مجموعه های ادبی کشور است

مدیر کتابخانه تخصصی ادبیات در حوزه علمیه قم گفت: یکی از بزرگترین کتابخانه های ادبی با بیش از 23 هزار عنوان کتاب به زبان فارسی و عربی در حوزه علمیه قم ایجاد شده و روزانه پذیرای طلاب، اساتید و محققین ادبی است.

به گزارش مهر حجت الاسلام "مهدوی راد" گفت : دفترآیت الله سیستانی در قم ، از چند سال قبل، به ایجاد کتابخانه های تخصصی برای بهره برداری محققین اقدام کرده است که کتابخانه تخصصی ادبیات، درکنار کتابخانه های تاریخ، علوم قرآن ، حدیث و علوم وابسته، کلام، فلسفه و منطق فعالیت خود را برای ارائه خدمات به محققین ادبیات عربی و فارسی آغاز کرده است.

وی افزود: این کتابخانه ها با هدف ایجاد مرکزی تخصصی برای بهره برداری علاقمندان به علوم مختلف ایجاد شده است تا آنان بتوانند به راحتی به کتابهای مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند، به همین دلیل نیز این کتابخانه به صورت " قفسه باز" بوده و محدودیتی برای بهره برداری از کتابها وجود ندارد.

"مهدوی راد" گفت: متاسفانه حتی کتابخانه های مهمی چون کتابخانه آیت الله مرعشی نیز رویکردی ادبی نداشته اند و این موضوع در حالی بوده است که دروس اصلی طلاب در طول سالهای اولیه تحصیل، به ادبیات وابستگی کامل دارد. در ضمن وجود دانشگاه در قم، این نیاز را افزایش داده است .

وی افزود: خوشبختانه این کتابخانه با استقبال فراوان محققین دانشگاهی و حوزوی مواجه شده است به طوری که این کتابخانه به صورت پاتوق اصلی ادب دوستان حوزه و دانشگاه در قم تبدیل شده است و حتی از برخی از شهرهای دیگر نیز برای استفاده از این کتابخانه به این شهر مسافرت می کنند.

مدیر کتابخانه تخصصی ادبیات گفت: روزانه نزدیک به 70 نفر از ادیبان و علاقمندان به این مرکز تخصصی مراجعه می کنند، و در دو نوبت صبح و بعدازظهر از این مجموعه استفاده می کنند. نوبت صبح برای خواهران از ساعت 8 تا 13 و بعدازظهر از ساعت 14 تا 21 برای برادران فعال است. عضویت در این کتابخانه مخصوص محققین بوده و با ارائه معرفی نامه از مراکز حوزوی یا ارائه کارت دانشجویی مقدور است.

به گزارش خبرنگار حوزوی "مهر"، این کتابخانه تخصصی دارای 18هزار عنوان کتاب فارسی و 8 هزار عنوان کتاب عربی است که در رده های فنون ادبی، نثر، نظم ، زبان شناسی، ادبیات کودک و نوجوان ، هنر ، فرهنگ عامه و کلیات تفکیک شده است. همچنین در این کتابخانه 32 عنوان نشریه ادبی در اختیار مراجعه کنندگان قرار می گیرد.

این مرکز که 7 سال از تاسیس آن می گذرد، تاکنون 15 عنوان نشریه ادبی به زبان فارسی و عربی نیز منتشر کرده است. همچنین احیای میراث ادبی شیعه را در دستور کار خود قرار داده است.