تبیان، دستیار زندگی
رئیس انجمن طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز از پوشش بیمه‎ای تعدادی از خدمات توانبخشی و تدوین آیین نامه مراکز توانبخشی بستری تحت حاد خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصویب پوشش بیمه‌ای چند خدمت توانبخشی

رئیس انجمن طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز از پوشش بیمه‎ای تعدادی از خدمات توانبخشی و تدوین آیین نامه مراکز توانبخشی بستری تحت حاد خبر داد.

پیشخوان خبر تبیان
تصویب بیمه

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا ؛دکتر منصور رایگانی با اشاره به تدوین آیین نامه پوشش بیمه‌ای برخی از خدمات توانبخشی، اظهار کرد: برخی از خدمات توانبخشی مانند فیزیوتراپی و الکترودیاگنوز در قالب طب توانبخشی تامین می‌شوند و تحت پوشش بیمه هستند. برخی دیگر نیز از زمان شروع فعالیت مراکز بیمه‌ای نیز تحت پوشش بیمه نبوده‌اند و با مشکلاتی مواجه هستند. اما در دو سال اخیر اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و آیین‌نامه‌ای تدوین شده است. طبق این آیین نامه خدماتی مانند بستری در کتاب جدید تعرفه‌ها تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

وی افزود: آیین‌نامه‌ای که به تازگی در وزارت بهداشت تدوین شده بحث توانبخشی بستری را جزو الزامات بیمارستان‌های تازه تاسیس قرار داده‌ است. پوشش بیمه ای سایر خدمات توانبخشی نیز باید در وزارت رفاه و بهداشت از نظر کیفیت و کمیت سنجیده شوند و بعد تصمیم گیری شود که تحت پوشش بیمه قرار می گیرند یا خیر. این خدمات باید از نظر موثر بودن برای بیمار اولویت بندی شوند.

رایگانی همچنین اضافه کرد: بعد از طرح تحول سلامت، خدمات توانبخشی تا حدودی دیده شد و تشکیل شورای راهبردی توانبخشی و تصویب این آیین نامه‌ها، نهال توانبخشی را حرکت داده است.

این مراکز در بسیاری از مراکز شهرستان‌ها و استان‌ها فعالیت می‌کنند، ولی نیازمند تکمیل شدن هستند؛ چون بسیاری از آنها عنوان توانبخشی دارند ولی پزشک متخصص طب توانبخشی ندارند یا در بسیاری از مواقع خدمت رسانی ناقص است

رییس انجمن طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز با بیان اینکه پوشش بیمه‌ای کامل این خدمات نیازمند زمان است، ادامه داد: هزینه خدمت توانبخشی بالا است و باید در منابع دیده شود تا بیمه‌ها نیز به صورت مطلوب بتوانند زیر بار آن بروند؛ چون در نهایت نفع آن به مردم می رسد. در حال حاضر مراکز جامع توانبخشی خصوصی، دولتی و تحت پوشش بهزیستی در کشور فعالیت می‌کنند. آیین نامه تاسیس مراکز توانبخشی بستری تحت حاد نیز تدوین شده و در حال ابلاغ است. دراین مراکز بیمار می‌تواند برخی از خدمات را به صورت سرپایی یا بستری دریافت کند.

رایگانی تصریح کرد:  این مراکز در بسیاری از مراکز شهرستان‌ها و استان‌ها فعالیت می‌کنند، ولی نیازمند تکمیل شدن هستند؛ چون بسیاری از آنها عنوان توانبخشی دارند ولی پزشک متخصص طب توانبخشی ندارند یا در بسیاری از مواقع خدمت رسانی ناقص است. ممکن است بصورت تک تخصصی در این مراکز پزشک حضور داشته باشد ولی این خدمات باید به صورت تیمی ارائه شوند.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به مورد توجه قرار گرفتن این خدمات از طرف دولت‌ها، سازمان‌های مردم نهاد، عام المنفعه غیردولتی و عمومی مانند هلال احمر و تامین اجتماعی ادامه داد: با توجه به اینکه طول عمر مردم در جوامع روزبروز بیشتر می‌شود، نیاز به این خدمات نیز بیشتر می‌شود. به همین دلیل لازم است دولت برای این خدمات هزینه کند چرا که نوعی سرمایه‌گذاری برای مردم است.

منبع: ایسنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .