تبیان، دستیار زندگی
وب سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان همزمان با روزهای پایانی تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، در مقاله ای به بازخوانی منویات مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آفت انتخابات از نظر رهبر انقلاب

وب سایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان همزمان با روزهای پایانی تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، در مقاله ای به بازخوانی منویات مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات پرداخت.

هومن بهلولی- روابط عمومی

به گزارش تبیان، بخش سیاسی موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را بر اساس بیانات معظم له تهیه و منتشر کرده است.

آزاده مرنی در این مقاله می نویسد:«"رقابت سالم" یکی از کلید واژه هایی است که رهبر انقلاب اسلامی به وفور از آن استفاده نموده و در اکثر بیانات انتخاباتی همگان را دعوت به چنین رقابتی می‌کنند. رقابت سالم بدان معناست که طرفین با دوری از توهین و تشویش اذهان عمومی وارد میدان رقابت شوند و از هرگونه تخطی و تقلبی نیز دوری شود. بی تردید اگر این اصل اساسی مورد توجه همگان به‌ویژه نامزدهای انتخاباتی قرار گیرد، اخلاق انتخاباتی رعایت شده است.یکی دیگر از موارد که می تواند اخلاق سیاسی و انتخاباتی را خدشه دار نماید؛ موضوع تبلیغات است. برخی کاندیداها در برنامه های تبلیغاتی خود (چه مناظره های تلویزیونی و چه سخنرانی های استانی و. ..) سعی دارند تا با بدگویی، افشاگری های کاذب و زیر پا گذاشتن ارزش ها، به تخریب شخصیت رقیب بپردازند. شاید این مورد با توجه به سطح سواد رسانه ای جامعه ی کنونی ما پُر کاربردترین مسئله باشد، اما بی تردید یکی از مخرب ترین روش ها محسوب می‌شود.

این روش که نسبت به روش قبلی یعنی "توهین"، از دوز و تاثیرگذاری بیشتری برخوردار است می تواند بازی را به نفع دشمن و معاندان نظام اسلامی تمام کند زیرا ضمن زیر سوال بردن کارنامه انقلاب و عملکرد اکثر مسئولین نظام، آنچه را که بر درستی آن پایه و اساس و سندی نیست را با دلایل سفسطه گرایانه درست جلوه می دهند و همین امر باعث ایجاد شک و تردید در افکار عمومی می‌گردد که رهبر انقلاب آن را "آفت انتخابات" بر شمرده و همگان بر دوری از آن توصیه کرده اند.

شاید بهتر باشد که بگوییم کاندیداهای انتخابات باید بر "بایدها و نبایدهای انتخاباتی" اشراف کامل داشته باشند تا از این مسیر منحرف نشده و تنش آفرینی نکنند. نامزدهای انتخابات موظفند نبایدهایی مانند عدم دلسرد کردن مردم نسبت به انتخابات، دوری از هتک آبروی افراد و هوچیگری رسانه ای و همچنین بایدهای مانند حسن ظن به یکدیگر، افزایش سطح آگاهی مردم و. .. را رعایت کنند تا انتخاباتی پرشور و سالم را رقم زنند.هدف اصلی از برگزاری مناظره های انتخاباتی ارائه ی برنامه نامزدها و گزارش عملکردهای آنان است در حالی که این مهم در مناظره های امسال بسیار کم رنگ دیده شد. بیشترین زمان مناظره ها در راستای افشاگری و تهمت به یکدیگر صرف شد غافل از این که با پیشبرد چنین روندی نه تنها به نظام اسلامی و تحقق اهداف آن کمکی نمی شود که ضرباتی سهمگین به آن وارد می‌شود. به راستی چرا نامزدهای انتخابات 96 به جای تبیین برنامه های خود بیشتر به تخریب یکدیگر پرداختند؟ آیا از نتیجه چنین حرکتی باخبر نبودند؟ آیا نمی دانستند این کار تنها باعث خشنودی دشمنان نظام اسلامی می‌شود؟

امید آن می رود که پس از این مسئولین نظام جمهوری اسلامی؛ بر رعایت اخلاق سیاسی حساسیت بیشتری نشان دهند تا دیگر شاهد تشویش اذهان عمومی جامعه نباشیم.

به هر حال اگر بنا باشد که مناظره های انتخاباتی در دوره های آتی نیز برگزار شود باید فکری اساسی برای محتوای آن و چارچوب سخنان نامزدها تعیین گردد در غیر این صورت به نظر می رسد که حذف مناظره ها به سود همگان باشد.»

متن کامل این مقاله در اینجا قابل مشاهده است.