تبیان، دستیار زندگی
درخشش در مسابقات قهرمانی زیر 19 سال آسیا و کسب عنوان سومی مشترک با ویتنام، باعث صعود تیم جوانان ایران به جام جهانی جوانان 2017 کره جنوبی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جام‌جهانی زیر 20 سال کره‌جنوبی محلی برای ظهور استعدادهای ایران

جوانانی برای آینده درخشان

درخشش در مسابقات قهرمانی زیر 19 سال آسیا و کسب عنوان سومی مشترک با ویتنام، باعث صعود تیم جوانان ایران به جام‌جهانی جوانان 2017 کره‌جنوبی شد.

پیشخوان خبر تبیان
تیم فوتبال جوانان

به گزارش تبیان به نقل از روزنامه صبح نو ؛شاگردان آقای امیرحسین پیروانی در آن رقابت‌ها توانستند طلسم 16 ساله جوانان ایران در رسیدن به جام‌جهانی در این رده را بشکنند اما در پایان دادن به حسرت 38 ساله قهرمانی در این تورنمنت معتبر، ناکام ماندند.

آخرین مرتبه و در سال 1976، تیم جوانان ایران به همراه کره‌شمالی، مشترکاً عنوان قهرمانی مسابقات قهرمانی جوانان آسیا را به‌دست آورد. (در آن مقطع زمانی و به علت عدم نواختن ضربات پنالتی در پایان رقابت، اگر بازی فینال بین دو تیم مساوی می‌شد، جام قهرمانی مشترکاً به تیم‌ها اهدا می‌شد.)

در این بین اما صعود به جام‌جهانی جوانان که اتفاقی مهم پس از سال‌ها ناکامی در این رده بود، از سوختن بخش دیگری از استعدادهای ایران جلوگیری کرد، جوانانی که می‌توانند با هدایت و پرورش صحیح، موفقیت آینده فوتبال ایران در عرصه باشگاهی و ملی و در رقابت‌های آسیایی و جهانی را تضمین کنند.

شروع شیرین با اهدافی بزرگ

بعد از ناکامی تیم جوانان ایران در مسابقات زیر 19 سال قهرمانی آسیا - 2014 ویتنام با هدایت آقای علی دوستی‌مهر، مسوولان فدراسیون فوتبال، هدایت این تیم را به امیرحسین پیروانی سپردند.

برادر کوچک آقای غلامحسین پیروانی، مربی با اخلاق و معروف ایران، در میان تمام ناهماهنگی‌ها، بی‌برنامگی‌ها و مشکل‌هایی که در فوتبال پایه ایران وجود دارد، برنامه آماده‌سازی تیمش را برای برداشتن قدم‌های بزرگ، آغاز کرد. تیم جوانان ایران در نخستین گام، در گروه E مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا برابر نپال با نتیجه 10 بر یک، مقابل اردن با نتیجه 3 بر صفر و برابر کویت به پیروزی 2 بر صفر دست یافت تا صعود مقتدرانه‌ای به مرحله نهایی این جام داشته باشد. جوانان ایرانی که گام نخست را با موفقیت سپری کردند، با آرزوهای بزرگ، خود را برای حضور در مرحله نهایی این رقابت‌ها که در کشور بحرین برگزار می‌شد، آماده کردند؛ اهدافی مانند رسیدن به جام‌جهانی برای پایان دادن به ناکامی 16 ساله و قهرمانی آسیا برای شکستن طلسم 38 ساله.

صعود ارزشمند از بحرین

در مرحله نهایی رقابت‌ها که در کشور بحرین برگزار شد و چهار تیم برتر جام به جام‌جهانی جوانان می‌رسیدند، ایران در مرحله گروهی ابتدا برابر قطر شکست یک بر صفر را با تساوی یک بر یک عوض کرد، سپس مقابل ژاپن به نتیجه بدون گل رضایت داد و در نهایت با برتری یک گل مقابل یمن و به لطف پیروزی 3 بر صفر ژاپن برابر قطر، به عنوان تیم دوم گروه C به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کرد.

در این مرحله، شاگردان پیروانی در یک بازی منطقی و قدرتمندانه، با نتیجه 2 بر صفر ازبکستان یکی از تیم‌های مدعی در این رده سنی را شکست دادند و ضمن رسیدن به دیدار نیمه‌نهایی، جواز حضور در جام‌جهانی جوانان را به‌دست آوردند.

تیم جوانان ایران که طلسم 16 ساله ناکامی فوتبال کشورمان در رسیدن به جام‌جهانی این رده را شکسته بود، در بازی نیمه‌نهایی برابر عربستان صف‌آرایی کرد و در یک بازی پرگل که داوری هم تاحدودی علیه‌شان بود، مقابل عربستان با نتیجه 5 بر 4 شکست خورد و به عنوان سومی مشترک این رقابت‌ها به همراه ویتنام رضایت داد.

البته صعود ایران از کشور بحرین به جام‌جهانی و پایان دادن به رؤیایی طولانی مدت برای رسیدن به جام‌جهانی جوانان، اتفاق بزرگی بود که توسط شاگردان امیرحسین پیروانی رقم خورد؛ هرچند این تیم نتوانست به حسرت 40 ساله ایران در رسیدن به قهرمانی این جام، پایان دهد.

جام‌جهانی، رؤیای آینده‌ای روشن

در این بین اما صعود به جام‌جهانی جوانان که اتفاقی مهم پس از سال‌ها ناکامی در این رده بود، از سوختن بخش دیگری از استعدادهای ایران جلوگیری کرد، جوانانی که می‌توانند با هدایت و پرورش صحیح، موفقیت آینده فوتبال ایران در عرصه باشگاهی و ملی و در رقابت‌های آسیایی و جهانی را تضمین کنند.

آخرین مرتبه‌ای که یک تیم از رده پایه ایران به جام‌جهانی صعود کرد، تیم نوجوانان ایران با هدایت علی دوستی‌مهر بود که به جام‌جهانی نوجوانان 2013 امارات صعود کرد. در آن رقابت‌ها تیم نوجوانان ایران عملکردی رؤیایی داشت و با متوقف کردن آرژانتین و کانادا و برتری برابر اتریش، از مرحله گروهی هم صعود کردند ولی در جمع 16 تیم برتر جام برابر نیجریه، تن به شکست داده و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

از آن تیم که بعد از جام‌جهانی مورد بی‌مهری و کم توجهی مسوولان وقت فدراسیون فوتبال قرار گرفت - اتفاقی که در پایان هر دوره از مسابقات ملی در رده پایه می‌افتد - آقایان سعید عزت‌اللهی و صادق محرمی امروز در سطح اول فوتبال ایران بازی می‌کنند و برای فوتبال ایران در عرصه‌های مختلف، درحال افتخار آفرینی هستند. امروز تیم جوانان ایران هم به جام‌جهانی رسیده و فارغ از هرنتیجه‌ای که در این رقابت‌ها به‌دست آورد، نفراتش باید بیشتر مورد توجه و آموزش‌های فنی و اخلاقی قرار بگیرند تا بتوانند با رشد بهتر، در موفقیت‌های آینده فوتبال ایران در عرصه باشگاهی و ملی، تأثیرات مثبتی داشته باشند.

مطمئناً اگر کادرفنی و بازیکنان تیم‌های قبلی پایه ایران که در مسابقات نوجوانان و جوانان آسیا ناکام بودند، به راحتی فراموش نمی‌شدند و از توانایی و استعدادهای آنها به شکل بهتری استفاده می‌شد، امروز از یک تیم پایه کشورمان که به مسابقات آسیایی و جهانی رسیده بود، بازیکنان بیشتری در سطح اول فوتبال ایران و حتی جهان به میدان می‌رفتند.

رقابت سخت با تیم مطرح دنیا

شاگردان سربلند امیرحسین پیروانی بعد از موافقت باشگاه استقلال با همراهی امید نورافکن، با ترکیب کامل به جام‌جهانی کره‌جنوبی رفتند تا افتخارآفرینی خود را در این تورنمنت مهم جهانی ادامه دهند.

تیم جوانان ایران در گروه C این مسابقات به مصاف تیم‌های پرتغال، کاستاریکا و زامبیا می‌رود تا شانس خود را برای صعود به مرحله بعدی این رقابت‌ها افزایش دهد، جامی که حتی 4 تیم سوم گروه‌های 6 گانه، هم فرصت رسیدن به جمع 16 تیم پایانی را دارند.

در بازی نخست، جوانان کشورمان برابر کاستاریکا به میدان می‌روند؛ مسابقه‌ای که فردا یکشنبه 31 اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود. کاستاریکا یکی از چهار تیمی است که از رقابت‌های کونکاکاف به جام‌جهانی رسیده است. کاستاریکایی‌ها در آن جام به همراه مکزیک در رده سوم مشترک قرار گرفته و به جام‌جهانی رسیده‌اند.

روی کاغذ، آسان‌ترین تیم این گروه کاستاریکاست زیرا تیم زامبیا هرچند تیمی ناشناخته در دنیای فوتبال است اما با کسب عنوان قهرمانی رقابت‌های قهرمانی جوانان در قاره آفریقا به جام‌جهانی رسیده و تیم پرتغال، هم تیم سوم اروپاست.

شاگردان پیروانی، روز چهارشنبه سوم خردادماه به مصاف زامبیا می‌روند و در آخرین بازی گروهی خود، روز شنبه ششم خردادماه برابر پرتغال قرار می‌گیرند.

قطعاً رویارویی با تیم پرتغال که سال‌های نه چندان دور با هدایت کارلوس کی‌روش سرمربی فعلی تیم ایران قهرمان جهان شد، برای ایرانیان رقابت جذابی خواهد بود. البته نباید فراموش کنیم حضور در جام‌جهانی افتخار بزرگی است و فارغ از هرنتیجه‌ای که این تیم در جام‌جهانی جوانان 2017 - کره‌جنوبی به‌دست آورد، نمی‌بایست کادرفنی و بازیکنانانش چون گذشته مورد بی‌توجهی مسوولان فدراسیون قرار بگیرند، نفراتی که هم در بخش فنی و هم در زمین فوتبال، می‌توانند روزهای درخشانی را برای آینده فوتبال کشورمان رقم بزنند.

منبع: روزنامه صبح نو

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .