تبیان، دستیار زندگی
مرمت موزه علی اکبر صنعتی و مجسمه ها و نقاشی های این هنرمند به پایان رسیده و تحویل سازمان هلال احمر به عنوان مالک آن شده اشت تا به زودی این موزه علاقه مندان گشوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتظار برای افتتاح موزه «علی اکبر صنعتی»

مرمت موزه علی اکبر صنعتی و مجسمه ها و نقاشی های این هنرمند به پایان رسیده و تحویل سازمان هلال احمر به عنوان مالک آن شده است تا به زودی این موزه روی علاقه‌مندان گشوده شود.

پیشخوان خبر تبیان

موزه

به گزارش تبیان به نقل ازخبرگزاری مهر، به گفته مسئولان سازمان زیباسازی شهرداری تهران و مسئولان مستقیم نظارت بر بازسازی و مرمت آثار موزه علی اکبر صنعتی کار ترمیم مجسمه ها و نقاشی های این هنرمند و مرمت بنای موزه به پایان رسیده و به سازمان هلال احمر که این موزه در تملک آن است تحویل داده شده است. حال این سوال مطرح است که این موزه چه زمان افتتاح رسمی و درهای آن برای بازدید علاقه مندان گشوده می شود و هلال احمر برای نگهداری و بازگشایی آن چه برنامه ای دارد.

مجسمه های علی اکبر صنعتی شهرتی مثال زدنی دارند و مردم عادی این هنرمند را با مجسمه «فرشته عدالت» که در ورودی کاخ دادگستری نصب شده می‌شناسند. آثار این هنرمند نه تنها به لحاظ هنری بلکه تاریخ نگاری نیز حائز اهمیت است. صنعتی یکی از پرکارترین مجسمه سازان معاصر ما به شمار می رود که از او آثار بسیاری در موزه هلال احمر و موزه ای در کرمان به یادگار مانده است. صنعتی یکی از بهترین شاگردان ابوالحسن خان صدیقی سازنده مجسمه فردوسی بود. او بیش از دو هزار تابلوی نقاشی، ۴۰۰ مجسمه در طول ۹۰ سال زندگی اش خلق کرد؛ آثاری که برخی تخریب شدند و شمار قابل توجهی باقی ماندند که در همین موزه و موزه ای به نام صنعتی در کرمان نگهداری می شود. آن تعداد آثاری که در موزه هلال احمر ماندند طی سالیان تخریب شدند تا آنکه سازمان هلال احمر دست یاری به سوی سازمان زیباسازی شهرداری تهران دراز کرد و در تلاشی بیش از ۲ ساله توسط تیم کارشناسی این سازمان با مدیریت حمید شانس بالاخره کار مرمت آثار این هنرمند و همچنین مرمت بنا به اتمام رسید و این روزها خبر می رسد بنای این موزه و آثار تحویل موزه هلال احمر شده است.

مجتبی موسوی سرپرست معاونت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران درباره اتمام این پروژه به خبرنگار مهر گفت: در سازمان زیباسازی به لحاظ فنی کاری را که به ما سپرده شده بود انجام دادیم و با رعایت کامل اصول مرمت همه  آثار مجسمه و نقاشی موجود در این موزه و فضای خود موزه هم مرمت اساسی و حتی فضاهایی برای گالری در آن ایجاد شد به نوعی که فعالیت هنری صد در صد در این فضا قابل پیگیری است. تمام تلاش ما این بود که این مکان جایی در خور رفت و آمد اهالی فرهنگ و هنر و دوستداران فرهنگ و هنر باشد.وی ادامه داد:

۹۹ اثر نقاشی را که با تکنیک رنگ روغن و آبرنگ بودند مرمت کردیم همچنین مجسمه های موجود در این موزه را که شمار بسیار بالایی بود مرمت شد که این آثار در حال تحویل به هلال احمر است.

وی ادامه داد: ۹۹ اثر نقاشی را که با تکنیک رنگ روغن و آبرنگ بودند مرمت کردیم همچنین مجسمه های موجود در این موزه را که شمار بسیار بالایی بود مرمت شد که این آثار در حال تحویل به هلال احمر است.

سرپرست معاونت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران درباره زمان بازگشایی موزه بیان کرد: برنامه ریزی برای بازگشایی موزه با دوستان هلال احمر است ولی ما امیدواریم که این مکان به عنوان یکی از مکان های فرهنگی عمومی برای شهر تهران به زودی بازگشایی شود و اساسا اگر به این موضوع ورود کردیم از همین رو بود چرا که در غیر اینصورت مسئولیتی به عهده نمی گرفتیم. با توجه به اینکه این موزه به لحاظ بنا دارای بافت باهویتی است و در منطقه مرکزی شهر تهران هم قرار گرفته ما برای بازسازی و مرمت آثار ورود کردیم.

موسوی درباره این احتمال که سازمان هلال احمر همچنان از این فضا به عنوان مکانی اداری استفاده کند، گفت: گمان می کنم این مکان به عنوان موزه استاد صنعتی به فعالیت خود ادامه بدهد. گرچه دوره طولانی تعطیل بوده است اما پیش از این نیز به همین نام خوانده می شده است.

وی در پایان درباره این موضوع که با توجه به اینکه سازمان هلال احمر فاقد کارشناسان خبره موزه داری و یا هنری است در روند نگهداری آثار موزه آیا با این سازمان همکاری می شود یا خیر، بیان کرد: هلال احمر هم کارشناسان هنری دارد که آنها با دقت بر این روند نظارت خواهند داشت. فکر نمی کنم اگر کسی در حد اسم هم استاد صنعتی را بشناسد دغدغه حفاظت از این آثار را نداشته باشد. به گمانم دوستان باید به صورت مرتب کارشناسانی را برای بازدید از آثار و اطمینان از سلامت آثار دعوت کنند و اگر زمانی به ما هم مراجعه شود مجددا با این سازمان همکاری خواهیم کرد.

سال ها پیش علی اکبر صنعتی برای این منظور آثارش را به موزه هلال احمر اهدا کرد تا از ماندگاری آثارش اطمینان حاصل کند اما این آثار طی سال ها در وضعیت نامناسب قرار گرفت و حتی برخی آثار تا تخریب ۶۰ درصدی پیش رفت. حتی بنای موزه به دلیل استفاده نادرست از ساختمان نه تنها خودش در وضعیت نامطلوبی قرار گفت که حتی توانست اثر تخریبی خود را بر آثار هنری بر جای بگذارد.

ساختمان این موزه یک ساختمان تاریخی است که جزو معدود ساختمان های باقیمانده در حوالی میدان امام(توپخانه) است و حتی از این نظر که نخستین ساختمان هلال احمر است برای خود سازمان هلال احمر دارای اهمیت است.

علی اکبر صنعتی دهه های قبل در این مکان نمایشگاه برپا کرد و به مرور این نمایشگاه دائمی شد. کارشناسان می گویند مجسمه هایی که صنعتی خلق کرده در واقع یک نوع چهره نگاری و مردم شناسی دورانی را در دل خود دارد که نشان می داد چگونه چهره جامعه سنتی به آرامی در حال حذف شدن است و چهره های معاصر جایگزین می شود.

حال باید منتظر ماند و دید سازمان هلال احمر چه زمان اقدام به بازگشایی این موزه می کند و چه برنامه درازمدتی برای بهره برداری از این ساختمان دارد و آیا اهالی و دوستداران فرهنگ و هنر این امکان را پیدا می کنند یک پاتوق فرهنگی در دل بافت قدیمی شهر پیدا کنند؟

منبع: خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .