تبیان، دستیار زندگی
حماسه ای از مقوله بی نظیر «حیرت حضور»، از جنس زمان شناسی، از جنس تكلیف و از مقوله عشق به جمهوری اسلامی ایران. این آن چیزی است که دیروز ملت ایران آفرید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ملت ایران دیروز پای صندوق‌های رأی مرزهای اقتدار بی‌نهایت خود را درنوردیدند

حیرت حضور

حماسه‌ای از مقوله بی‌نظیر «حیرت حضور»، از جنس زمان‌شناسی، از جنس تكلیف و از مقوله عشق به جمهوری اسلامی ایران. این آن‌چیزی است که دیروز ملت ایران آفرید.

پیشخوان خبر تبیان
انتخابات

حماسه‌ای از مقوله بی‌نظیر «حیرت حضور»، از جنس زمان‌شناسی، از جنس تكلیف و از مقوله عشق به جمهوری اسلامی ایران. این آن‌چیزی است که دیروز ملت ایران آفرید. گرچه هنوز ارزیابی دقیقی از میزان مشاركت مردم در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تا لحظه تنظیم این گزارش وجود ندارد، اما شواهد میدانی از خلق حماسه‌ای دیگر در عرصه مشاركت ملی حكایت دارد. فارغ از هر نتیجه‌ای كه در این دوره از انتخابات رقم بخورد، همانگونه كه رهبر معظم انقلاب فرمودند: «برنده اصلی انتخابات، نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران است» كه با حضور خود در این جشنواره ملی، پایه‌های نظام اسلامی را استحكام بخشیدند.

روز جمعه 29 اردیبهشت 96 در تقویم جمهوری اسلامی ایران به یكی از روزهای ماندگار تبدیل شد؛ روزی كه مردم ایران در سراسر كشور با حضوری چشمگیر به پای صندوق‌های رأی رفتند و به نامزد مورد نظر خود در این دوره از انتخابات رأی دادند.

سرنوشت كشور به دست آحاد مردم است

در تهران و در حسینیه امام خمینی(ره) رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از اخذ رأی، مردم‌سالاری و انتخابات را نعمت بزرگی دانستند و گفتند: انتخابات ریاست جمهوری بسیار مهم است و سرنوشت كشور به دست آحاد مردم است كه رئیس قوه مجریه را انتخاب می‌كنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نخستین دقایق آغاز انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا به پای صندوق رأی حضور یافتند و در جمع خبرنگاران افزودند: خدای محترم را بر نعمت مردم‌سالاری و انتخابات حضور مردم سپاسگزاری می‌كنم، نعمت بزرگی است. ایشان ادامه دادند: بحمدلله مردم ما شكرگزار این نعمت هستند، می‌بینید كه شركت می‌كنند و توصیه من این است كه هر چه بیشتر شركت كنند و هر چه زودتر پای صندوق‌ها بیایند. رهبر معظم انقلاب اسلامی اضافه كردند: معتقدم كار نیك را بایستی در اول وقت آن انجام داد، نباید تأخیر كرد و معتقدم كه انتخابات ریاست جمهوری بسیار مهم است؛ سرنوشت كشور دست آحاد مردم است كه رئیس قوه مجریه را انتخاب می‌كنند؛ به اهمیت این كار توجه كنند. ایشان به انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز اشاره كردند و اظهار داشتند: انتخابات شوراهای شهر و روستا هم مهم است، زیرا كسانی انتخاب می‌شوند كه خدمات شهری و روستایی، مسائل روز‌مره مردم را در اختیار دارند. آن هم مهم است با دقت، ملاحظه و شناخت ان‌شاءالله شركت كنند. توصیه من به آحاد مردم است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاكید كردند: از شما برادر عزیز و مسئولین صدا و سیما هم تشكر می‌كنم، زحمت می‌كشید.

از خبرنگاران هم تشكر می‌كنم كه مشغول كار مهم انتقال خبر هستند.  همچنین مراجع عظام تقلید حضرات آیات نوری همدانی، جوادی آملی، صافی گلپایگانی، مكارم شیرازی، سبحانی، علوی گرگانی، مظاهری و همچنین آیت‌الله هاشمی شاهرودی صبح دیروز با حضور در محل اخذ رأی، آرای خود را به صندوق ریختند.

آیت‌الله جنتی: رئیس‌جمهور منتخب انقلابی‌ها را برگزیند

دبیر شورای نگهبان با ابراز امیدواری برای اینكه كارها در دست افراد انقلابی باشد، تأكید كرد: هر كس رئیس‌جمهور شد، افراد انقلابی را برای همكاری برگزیند.

حسن روحانی پس از انداختن رأی خود به صندوق در جمع خبرنگاران اظهاركرد: امروز روز بسیار مباركی برای مردم ایران است، مردم در واقع حق تعیین سرنوشت كشور را دارند و با حضور خود سرنوشت كشور را خودشان تعیین می‌كنند

آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان پس از شركت در انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در محل شورای نگهبان، در جمع خبرنگاران با بیان اینكه همیشه مردم دعوت مقام معظم رهبری را برای مشاركت گسترده در انتخابات اجابت كرده‌اند، اظهار داشت: مردم همیشه با عقیده و ایمان سر صندوق‌های رأی حضور یافتند و می‌دانند كه این یك وظیفه شرعی و ملی است. دبیر شورای نگهبان تصریح كرد: هر كسی باید احساس كند كه دینی را نسبت به شهدا ادا می‌كند، باید از خون شهدا پاسداری كنیم، آنها در راه اسلام و انقلاب جان داده‌اند، ما هم باید در این راه حركت كنیم. آیت‌الله جنتی اظهار داشت: راه شهدا همین است و امیدواریم كه انقلاب همیشه زنده باشد و همیشه كار دست افراد انقلابی باشد؛ اگر امور مملكت به دست افراد انقلابی بیفتد، مملكت آباد می‌شود و اگر آنها انقلابی نباشند، درست كار نمی‌كنند و مردم را معطل می‌كنند. وی افزود: افراد غیرانقلابی كارها را بر خلاف رویه انجام می‌دهند؛ به همین دلیل هر كسی كه رئیس‌جمهور شد باید افرادی را برای همكاری انتخاب كند كه انقلابی باشند، امروز و فردا نكنند و با یك حركت انقلابی كارها را ادامه دهند، قرص و محكم سر پا بایستند و استقامت داشته باشند.

روحانی: هر نامزدی انتخاب می‌شود باید به او كمك كرد

رئیس‌جمهوری با تأكید براینكه حضور پرشور در انتخابات قدرت ملی و امنیت ملی را تقویت می‌كند، گفت: هر نامزدی كه انتخاب می‌شود باید به او كمك كرد تا این مسئولیت سنگین را به سرانجام برساند و هر كس كه انتخاب می‌شود باید از فردا با وحدت، همدلی و نشاط و شادی به او كمك كنیم.

به گزارش ایرنا، حسن روحانی پس از انداختن رأی خود به صندوق در جمع خبرنگاران اظهاركرد: امروز روز بسیار مباركی برای مردم ایران است، مردم در واقع حق تعیین سرنوشت كشور را دارند و با حضور خود سرنوشت كشور را خودشان تعیین می‌كنند. رئیس‌جمهوری افزود: یكی از آورده‌ها و آثار نظام جمهوری اسلامی حاكمیت ملی است و این حاكمیت را حضور مردم در شهرها و روستاها و در صفوف طولانی صندوق‌های رأی به اثبات می‌رسانند. روحانی تأكید كرد: این حضور پرشور انتخابات قدرت ملی و امنیت ملی را تقویت می‌كند و راه پیشرفت را هموار می‌كند. وی ادامه داد: هر نامزدی كه انتخاب می‌شود باید به او كمك كرد تا این مسئولیت سنگین را به سرانجام برساند و هر كسی كه انتخاب می‌شود باید از فردا با وحدت، همدلی و نشاط و شادی به او كمك كنیم. روحانی در پایان گفت: شور و نشاط، شادی و یك رقابت سالم در روز 29 اردیبهشت ماه در سراسر كشور شكل گرفته است و امیدواریم با حضور پرشور مردم سرنوشت كشور در مرحله اول مشخص شود و هر كسی كه انتخاب می‌شود باید با اتحاد و همدلی به او برای پیروزی ایران اسلامی كمك كنیم.

رئیس قوه قضائیه: پیروز واقعی ملت ایران است

رئیس قوه قضائیه با بیان اینكه حضور در پای صندوق‌‌های رأی و شركت در انتخابات علاوه بر به نمایش‌گذاشتن همبستگی و اتحاد ملی، موجب ارتقای سطح امنیت و اقتدار كشور می‌شود، گفت: فارغ از نتیجه نهایی، قطعاً ملت ایران پیروز واقعی این انتخابات است.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی دیروز پس از انداختن رأی خود به صندوق، در جمع خبرنگاران تصریح كرد: فارغ از نتیجه، مسلماً پیروز واقعی این انتخابات، ملت بزرگ ایران است كه با حضور خود، همبستگی، اتحاد و حمایت از نظام را نشان می‌دهند و ضمن خنثی ساختن توطئه‌های دشمنان در منطقه و جهان، سطح اقتدار و امنیت ملی را ارتقا می‌‌بخشند. رئیس دستگاه قضایی افزود: امروز دشمنان ایران هم اعتراف می‌كنند كه در جمهوری اسلامی، مردم با وجود همه فشارها و تحریم‌ها پای نظام ایستاده‌‌اند و بنا به تعبیر آنها یك روند دموكراتیك در كشورمان برقرار است و مردم آزادانه رأی می‌‌دهند. آملی لاریجانی با بیان اینكه علاوه بر حضور در انتخابات، انتخاب اصلح نیز مؤلفه بسیار مهمی برای پیشرفت كشور است، اظهار داشت: امیدواریم مردم ایران مثل همیشه با بصیرت، هوشیاری، تأمل و دقت، فرد اصلح را برای اداره قوه مجریه و همچنین افراد اصلح را برای عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخاب كنند تا شاهد پیشرفت و اقتدار هر چه بیشتر كشور باشیم. رئیس قوه قضائیه با بیان اینكه حضور در انتخابات، یك عمل عبادی به شمار می‌آید و باید با نیت خالص انجام گیرد، ضمن قدردانی از اصحاب رسانه و به ویژه صدا و سیما، برای همه دست‌اندركاران برگزاری انتخابات آرزوی توفیق كرد.

لاریجانی: حضور مردم، تضمین‌كننده ثبات ایران

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه انتخابات در كشورمان همیشه مهم بوده و از اركان مردم‌سالاری دینی به شمار می‌آید، گفت: حضور چشمگیر مردم در پای صندوق‌های رأی، دستاوردهای خوبی برای كشورمان به همراه دارد.

قالیباف: امروز جشن مردم و نظام اسلامی ایران و در واقع مهر تأیید بر جمهوریت نظام اسلامی است تا مردم كشورمان همچنان بر سرنوشت خود حاكم باشند. قالیباف افزود: این همه شور و شوق برای شركت در انتخابات این پیام را می‌دهد كه مردم همچنان در صحنه حضور دارند. وی یادآوری كرد: حضور گسترده و آگاهانه ملت تأیید‌‌كننده این مطلب است كه پیروز واقعی انتخابات همین مردم انقلابی ایران هستند

علی لاریجانی پس از شركت در انتخابات در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) قم در جمع خبرنگاران، افزود: همانگونه كه رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند حضور گسترده مردم در انتخابات می‌تواند برای كشور امنیت‌ساز باشد و دشمنان را دفع كند، به ویژه در شرایطی كه در منطقه آشفتگی امنیتی وجود دارد و بسیاری از كشورهای منطقه را درگیر خود كرده است. وی ادامه داد: ملت ایران مردمی هوشیار و هوشمند هستند و رقابت‌های انتخاباتی همیشه در كشورمان وجود دارد، امید است این رقابت ها، بعد از انتخابات در جهت تحقق ایران آباد و پیشرفته تبدیل به رفاقت شود و پشتوانه‌ای برای ملت ایران باشد. رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با حضور در ستاد انتخابات قم گفت: شركت با شكوه مردم در انتخابات، ثبات ایران را در این منطقه پرآشوب بیش از پیش تضمین و بسیاری از مشكلات كشور را رفع می‌كند. لاریجانی افزود: ایران در این منطقه نا امن، از امنیت خوبی برخوردار است و شركت پرشور مردم در انتخابات، پشتیبان خوبی برای استمرار این امنیت و برطرف‌كننده توطئه‌های دشمنان است.

رئیسی: همه باید به نتیجه انتخابات تمكین كنیم

انتخابات در كشور ما بر مدار قانون اجرا می‌شود و همه باید به نتیجه آن احترام بگذارند و به آن تمكین كنند. حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدابراهیم رئیسی روز جمعه پس از حضور در شعبه اخذ رأی واقع در مسجد جامع ارشاد شهرری و شركت در انتخابات در جمع خبرنگاران با بیان اینكه در كشور ما محور همه چیز قانون است، بر اجرای كامل قانون به عنوان‌ ساز و كار رسمی تأكید كرد.

وی گفت: حق‌الناس جلوه‌ای از قانون مداری است كه رهبر معظم انقلاب بر آن تأكید فرمودند. رئیسی با بیان اینكه رأی‌‌گیری در كشور ما، ‌ساز و كاری اطمینان بخش و قانونی است، افزود: همه باید آرای مردم را امانتی الهی بدانیم و هر نتیجه‌ای حاصل شد آن نتیجه را بپذیریم. نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به فرمایش حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر میزان بودن رأی مردم در انتخابات اظهار كرد: امروز مشاركت مردم در انتخابات از ابعاد اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی و همچنین نمایش قدرت بین‌المللی ایران اهمیت بالایی دارد و همه مردم با مشاركت گسترده در انتخابات عظمت ملت ایران را به رخ جهانیان بكشند.

قالیباف: انتخابات مهر تأیید بر جمهوریت نظام

محمدباقر قالیباف، نامزد انصراف داده دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قبل از ظهر جمعه باحضور در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) شهرك سینای اردبیل رأی خود را به صندوق انداخت. وی در حاشیه شركت در انتخابات در جمع خبرنگاران گفت: امروز جشن مردم و نظام اسلامی ایران و در واقع مهر تأیید بر جمهوریت نظام اسلامی است تا مردم كشورمان همچنان بر سرنوشت خود حاكم باشند. قالیباف افزود: این همه شور و شوق برای شركت در انتخابات این پیام را می‌دهد كه مردم همچنان در صحنه حضور دارند. وی یادآوری كرد: حضور گسترده و آگاهانه ملت تأیید‌‌كننده این مطلب است كه پیروز واقعی انتخابات همین مردم انقلابی ایران هستند.

منبع: روزنامه جوان

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .