تبیان، دستیار زندگی
روز گذشته آنها شاكی بودند و اطلاعیه پشتِ اطلاعیه صادر كردند؛ مدعی تخلفات گسترده به ویژه در مناطق محروم بودند. مهم ترین اعتراض شان هم به «توزیع ناعادلانه یا نبود تعرفه در برخی روستاها بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لاریجانی: حضور مردم را غبار آلود نكنید

روز گذشته آنها شاكی بودند و اطلاعیه پشتِ اطلاعیه صادر كردند؛ مدعی تخلفات گسترده به‌ویژه در مناطق محروم بودند. مهم‌ترین اعتراض‌شان هم به «توزیع ناعادلانه یا نبود تعرفه در برخی روستاها بود.

پیشخوان خبر تبیان
انتخابات

به گزارش تبیان به نقل از روزنامه شرق ، مدعی بودند دولت عمدا در ارسال تعرفه بیشتر به روستاها تعلل كرده است! جو رسانه‌ای بزرگی به‌صورت زنجیره‌وار درباره «بحران تعرفه» راه انداختند، درحالی‌كه مسئله تمام‌شدن تعرفه در برخی شعب رأی در انتخابات‌ها رخدادی طبیعی و سابقه‌دار است. معمولا هم كمی طول می‌كشد تا تعرفه جدید به حوزه اخذ رأی برسد. حتی اعلام شد «انقلابیون» با خودروهای خود به روستاها بروند و مردمی را كه موفق به رأی‌دادن نشده‌اند به مراكز شهرها بیاورند. صولت مرتضوی، نماینده رئیسی در ستاد انتخابات کشور هم دیروز شاكی بود كه: «هرچه به آقای علی‌اصغر احمدی می‌گوییم در برخی استان‌ها تعرفه کم آمده است، ایشان گوش شنوا ندارد! در بخشی از شهرهای خراسان رضوی، خوزستان و شهرهای دیگر تعرفه تمام شده است و مدارک خود را هم ارائه داده‌ایم». علی نیكزاد، رئیس ستاد انتخاباتی رئیسی هم شب گذشته در توییتی نوشت: «رأی‌دادن هم حق شهروندی است هم حق‌الناس. به تدبیر این دولت كه امیدی نیست، مردم عزیز صبورانه پیگیر این حق خود باشند». محمد دهقان، رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف هم در توییتی مدعی شد توزیع‌نشدن تعرفه در مناطق محروم، سیاست دولت است تا رأی رئیسی كاهش پیدا كند و الیاس نادران هم از محرومان خواست برای رأی‌دادن عازم حسینیه جماران شوند چون به نوشته او تنها شعبه‌ای است كه تعرفه‌هایش تمام نمی‌شود! این در حالی است كه علی لاریجانی، رئیس مجلس، دیروز در واكنش به همین ادعاها به ایلنا گفت: «نباید با این حرف‌ها حضور مردم را كه چشمگیر و ارزشمند بود، غبارآلود كرد. نباید در این مسئله قضاوت‌های ناراست داشته باشیم».

درحالی‌كه دادستان اعلام كرده بود رسانه‌ها از اعلام نتایج زودهنگام خودداری كنند؛ اما كانال‌های منتسب به هواداران رئیسی از روز گذشته شروع به اعلام نتایج از سراسر كشور كردند و خط پیروزی را جلو بردند. یك نمونه آن كانال وحید یامین‌پور بود كه به نقل از كانال خبر ٢٤ نقشه اینفوگرافی حوزه‌های انتخاباتی را تا ساعت شش دیروز منتشر كرد و مدعی شد ٥٣ درصد آرا متعلق به رئیسی و ٤٦ درصد متعلق به روحانی بوده است. رسانه فارس مدعی شد پدر شهید مدافع حرم را پای صندوق ضرب‌وشتم كرده‌اند. كانال خبرگزاری فارس عصر دیروز اعلام كرده بود نمایندگان رئیسی که در شورای نگهبان و وزارت کشور مستقر هستند، به ترتیب با ارسال ۱۱۲ و ۱۰۷ نامه، تخلفات و رفتارهای غیرقانونی در روند انتخابات را گزارش کرده‌اند. مهم‌ترین اعتراض آنها به حذف شهرت رئیسی در مقابل نام و نام خانوادگی او بازمی‌گشت؛ به گزارش فارس ستاد رسمی ابراهیم رئیسی دیروز با صدور اطلاعیه‌ای تأکید کرد: «درحالی‌که شورای نگهبان و وزارت کشور مطابق رویه انتخابات گذشته توافق کرده بودند که مقابل نام خانوادگی کاندیداها شهرت آنها نیز درج شود، در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه شهرت «رئیسی» حذف شده و موجب سردرگمی بسیاری از مردم شده است». این اطلاعیه می‌افزاید: «این اقدام برخی مسئولان اجرائی که مصداق خیانت در امانت است، از طرف نمایندگان ستاد حجت‌الاسلام رئیسی در حال پیگیری است، درعین‌حال از تمام حامیان مردمی رئیسی درخواست می‌شود به‌دلیل آنکه مسئولان دولتی تخلف بزرگ خود را انجام داده و زمان زیادی برای اصلاح این روند نیست، تاآنجاکه در توان دارند از طریق چهره‌به‌چهره یا گروه‌های اجتماعی و فضای مجازی مردم را دراین‌باره که منظور از نام خانوادگی «رئیس‌الساداتی» همان حجت‌الاسلام رئیسی است، آگاه کنند و به‌ویژه افراد کم‌سواد را در این زمینه یاری دهند».

پیش‌بینی اوج‌گرفتن تخلف

دیروز همچنین ستاد رئیسی از هوادارانش خواست كه از صفوف طولانی در حوزه‌های رأی‌گیری كه تعرفه آنها تمام شده عكس بگیرند و ارسال كنند. ستاد رئیسی خواسته كه مردم با موبایل خود با مردم و مسئولان صندوق مصاحبه كنند و درباره علت تعلل در ارسال تعرفه رأی از آنها سؤال كنند.

محسن منصوری، معاون هماهنگ‌کننده ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام رئیسی هم گفت: «درحالی‌که در همه انتخابات‌های گذشته علاوه بر نام خانوادگی شناسنامه‌ای کاندیداها شهرت آنها نیز در آگهی‌های نصب‌شده در حوزه‌های انتخاباتی درج می‌شد؛ اما امروز در بسیاری از حوزه‌ها شاهد بودیم شهرت «رئیسی» مقابل نام خانوادگی رئیسی‌الساداتی درج نشده است. از آنجا که حجت‌الاسلام رئیسی در افکار عمومی عمدتا با همین شهرت خود شناخته شده‌اند، درج‌نکردن شهرت ایشان در آگهی‌ها اقدامی مشکوک است». علی نیکزاد، رئیس ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام رئیسی هم نامه‌ای خطاب به اعضای هیئت نظارت بر دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر کرد که متن نامه به این شرح است: «احتراما همان‌گونه که مستحضرید ماده ٣٣ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مصادیق ارتکاب جرم در روند انتخابات را برشمرده است؛ اما آنچه درحال‌حاضر از ارتکاب این مصادیق با مدرک و سند مضبوط قابل ذکر است، از حد گزارش و شکایت گذشته است و به نظر می‌رسد محتاج ورود و برخورد جدی هیئت محترم نظارت جهت جلوگیری از ادامه این روند تخلفات دامنه‌دار است. تخلفاتی همچون عدم اعلام شهرت حجت‌الاسلام رئیسی تا حدود ساعت ١٥، تحویل تعرفه بدون مهر قابل ابطال به مردم، حضور غیرقانونی و تبلیغ هیئت‌های اجرائی و طرفداران دولت مستقر، عدم صدور کارت حضور ناظران در شعب اخذ رأی، جلوگیری از ورود ناظران دارای کارت حضور در شعب اخذ رأی، عدم شروع‌به‌کار شعب اخذ رأی در ساعت مقرر و... . این تخلفات آشکار و رفتارهای غیراخلاقی در انتخاباتی که آرای آن حق‌الناس محسوب می‌شود، قطعا با نزدیک‌شدن به ساعات پایانی زمان رأی‌گیری تشدید خواهد شد. برهمین‌اساس از آن هیئت محترم درخواست می‌شود با بررسی دقیق مطالب و ادعاهای فوق، تمهیدی جدی جهت صیانت از آرای مردم اندیشیده شود تا این رفتار غیرقانونی به نتیجه مد نظر طراحان آن منجر نگردد».

نیكزاد همچنین در نامه دیگری خطاب به وزیر كشور، دیروز نوشت: «همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد دولت مستقر و طرفداران آن در صحنه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نیز همچون مراحل تبلیغات پا را از دایره انصاف و قانون بیرون نهادند و تخلفات فراوان و بی‌سابقه‌ای مرتکب گردیدند که اهم آن به شرح ذیل است: ۱. عدم رعایت عدالت در اعلام اسامی نامزدها. ۲. عدم صدور کارت ورود به صندوق ناظران ایشان. ۳. جلوگیری از ورود ناظران دارای مدرک نظارت ایشان به صندوق. ۴. شروع به کار همراه با تأخیر در برخی شعب. ۵. تبلیغ غیرقانونی به نفع دولت. ۶. توزیع تعرفه بدون مُهر در برخی شعب. ۷. فعالیت ستادهای رئیس‌جمهور مستقر». همه این موارد تنها بخشی از تخلفات گسترده و سازمان‌یافته ارتکابی است که با هدف تأثیرگذاری جدی بر نتیجه انتخابات صورت می‌پذیرد و نتیجه‌ای جز تأیید عدم صداقت گفتاری و رفتاری دولت مستقر ندارد. علیهذا ضروری است با ورود جدی و قاطع مانع از گسترده‌ترشدن روند ارتکاب تخلفات پیش‌گفته شوید؛ زیرا قطعا این روند قانون‌گریزی در ساعات پایانی اخذ رأی به اوج خود خواهد رسید».

عكس بگیرید، مصاحبه كنید، بفرستید

دیروز همچنین ستاد رئیسی از هوادارانش خواست كه از صفوف طولانی در حوزه‌های رأی‌گیری كه تعرفه آنها تمام شده عكس بگیرند و ارسال كنند. ستاد رئیسی خواسته كه مردم با موبایل خود با مردم و مسئولان صندوق مصاحبه كنند و درباره علت تعلل در ارسال تعرفه رأی از آنها سؤال كنند. ستاد رئیسی گفته كه این اقدام برای گزارش قانونی تخلفات به ستاد انتخابات و شورای نگهبان است. دیروز همچنین صولت مرتضوی، نماینده رئیسی در ستاد انتخابات کشور گفت: «بازدید رئیس‌جمهوری هیچ منع قانونی ندارد، اما همراهی وزیر کشور به عنوان مجری برگزاری انتخابات شائبه جانبداری را القا می‌کند و محل اشکال است». حسین طلا، دیگر نماینده رئیسی در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری هم دیروز گفت: «چیزی که دستگاه‌های حاکمیتی از نتیجه انتخابات اعلام می‌کنند را ما هم قبول خواهیم داشت، اما معنای آن این نیست که اشکالاتی را که ما و همکاران‌مان می‌بینیم، اعلام نکنیم و انتظار نداشته باشیم که پیگیری شود. ما جداگانه این موضوع را به دستگاه‌های نظارتی منعکس کردیم و آن را بررسی خواهیم کرد». متین منتظمی، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، با اشاره به تخلفات گسترده در دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: تخلفات گسترده‌ای شکل گرفته که دولت باید در مقابل آنها بایستد. اخبار ضد و نقیضی که از گوشه کنار کشور به گوش می‌رسد نشان از عدم توانایی دولت در امور اجرائی کلان کشور است. وی افزود: برگزاری انتخابات در کشور یکی از مهم‌ترین امور است که دولت تدبیر و امید مانند سایر موارد دیگر نیز نتوانست به‌خوبی آن را مدیریت کند. از وزارت کشور و ستاد انتخابات می‌خواهیم نسبت به این تخلفات اقدام قاطعی انجام دهد و اگر در توان نیروهای دولت نیست، شورای نگهبان نسبت به این قضیه ورود نموده و همچون گذشته در یک اقدام انقلابی امور را به دست گیرد. وی خاطرنشان کرد: جای تأسف است که آقایان از امکانات دولتی برای پیروزی در انتخابات استفاده می‌کنند و تخلف را به رأی پاک ترجیح می‌دهند.

منبع: روزنامه شرق

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .