تبیان، دستیار زندگی
ست فهرست کتب خطی اصول فقه جهان در کتابخانه تخصصی اصول و فقه تدوین می شود کتابخانه تخصصی فقه و اصول در حدود 26 هزار جلد کتاب در 20 هزار عنوان ، 250 نشریه تخصصی در زمینه فقه و اصول و حقوق ، 35 پایان نامه فوق لیسانس و دکتری ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتابخانه اصول و فقه محدود به منابع شیعی نیست

فهرست کتب خطی اصول فقه جهان در کتابخانه تخصصی اصول و فقه تدوین می شود

کتابخانه تخصصی فقه و اصول در حدود 26 هزار جلد کتاب در 20 هزار عنوان ، 250 نشریه تخصصی در زمینه فقه و اصول و حقوق ، 35 پایان نامه فوق لیسانس و دکتری و کتاب های نفیس خطی را داراست. همچنین 92 لوح فشرده در موضوعات فقهی و حقوقی از کشورهای مختلف جهان در این کتابخانه در اختیار محققین قرار می گیرد.

حجت الاسلام "مهریزی" در گفتگو با خبرنگار حوزوی "مهر" گفت: با توجه به گسترش علوم و تخصصی شدن دانش ها و انتشار عناوین فراوان کتاب های موضوعی، ایجاد کتابخانه های تخصصی یک ضرورت در عصر حاضر است. کتابخانه تخصصی فقه و اصول نیز به همت دفتر آیت الله سیستانی در قم از سال 78 با هدف ارائه کتاب های تخصصی در زمینه فقه، اصول و حقوق به محققین این رشته ها تاسیس شد.

وی افزود: در کتابخانه های قم، کتاب های موضوعی در میان سایر کتاب ها قرار می گیرد و امکان بهره برداری متخصصین را به راحتی فراهم نمی کند. از طرف دیگر وجود 8 مذهب اسلامی در جهان معاصر نیاز به کتابخانه ای که در حد امکان بتواند مجموع کتاب های مرتبط را در یک زمان به محققین فقه و اصول ارائه دهند احساس می شد. این دلایل، ایجاد کتابخانه تخصصی را ضروری می ساخت.

مدیر کتابخانه تخصصی فقه و اصول گفت: کتاب های این کتابخانه در چهار موضوع اصلی فقه، اصول، رجال و حقوق در رده بندی کنگره ترتیب یافته است. این کتابخانه بسیاری از کتاب های حقوقی را داراست به طوری که تقریبا نیمی از کتاب های آن در همین زمینه است.

وی گفت : استقبال از این کتابخانه به حدی است که برخی از مراجعین ما در زمین می نشینند، و تقریبا هر روز در حدود 150 نفر از کتاب ها و منابع این کتابخانه استفاده می کنند. همچنین با توجه به وجود منابع غیر شیعی و غیر اسلامی مراجعینی از برخی از کشورهای دیگر نیز داریم. به گواهی برخی از مراجعین، محققین در این کتابخانه دیدگاه جدیدی نسبت به فقه پیدا می کند.

مدیر کتابخانه تخصصی فقه و اصول افزود: شرط عضویت در این کتابخانه معمم بودن یا ارائه معرفی نامه از دانشگاه یا حوزه های علمیه است و هم اکنون یکصد هزار نفر عضو این کتابخانه هستند که اغلب آنان از محققین حقوق ، فقه و اصول به شمار می آیند. ساعت کار نیز از ساعت 30/7 صبح تا 22 به صورت یکسره است، روزهای تعطیل این کتابخانه نیز بسیار محدود و در طول سال فقط 8 روز است. در تعطیلات رسمی نیز این مرکز تا ساعت 14 فعالیت دارد.

مهریزی با اشاره به برنامه های سال 85 این کتابخانه گفت :انتشار نشریه میراث فقه و اصول که به صورت 6 ماه یکبار انتشار می یابد، تدوین فهرست نسخه های خطی اصول فقه در کتابخانه های جهان، فعال کردن سایت کتابخانه که هم اکنون در مرحله تست نهایی قرار دارد و در آن کلیه کتاب های این مرکز در دسترس قرار می گیرند از فعالیت های این مرکز درسال جاری خواهد بود.