تبیان، دستیار زندگی
ت  در جنایت تروریستی كه دوازدهم ربیع‌الاول سال جاری در كراچی پاكستان به وقوع پیوست، شماری از علمای منحصر به فرد و رده بالای اهل سنت، به قتل رسیدند. هرچند برخی رسانه‌ها تلاش می‌كردند این انفجار را به دعوای شیعه و سنی نس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توطئه شوم وهابیان در کشتار علمای اهل سنت

در جنایت تروریستی كه دوازدهم ربیع‌الاول سال جاری در كراچی پاكستان به وقوع پیوست، شماری از علمای منحصر به فرد و رده بالای اهل سنت، به قتل رسیدند.

هرچند برخی رسانه‌ها تلاش می‌كردند این انفجار را به دعوای شیعه و سنی نسبت دهند، اما تمام شواهد حاكی از آن است كه این علمای سنی كه رویه‌ای معتدل و ارتباط خوبی با شیعیان داشته‌اند، به جرم مخالفت با وهابیت به آتش كشیده‌اند.

آنچه می‌خوانید، گزارش خبرنگار «بازتاب» از پاكستان است كه اطلاعات كاملی از این حادثه تروریستی به دست می‌دهد: امسال در ایامی که غالب سنیان کشورهای مختلف و از جمله سنیان پاکستان مراسم مولودی برای رسول خدا(ص) برگزار می‌کردند، انفجار مهیبی در کراچی پاکستان رخ داد و ضمن آن 67 نفر از مسلمانانی که به عشق پیامبر(ص) در این مراسم گرد آمده بودند، به خاک و خون کشیده شدند.

شاید کسانی که از دور این حوادث را مرور می‌کردند تصورشان بر آن بود که انفجار یاد شده جزیی از درگیری‌های خونینی است که میان وهابیان و شیعیان در پاکستان در جریان بوده است. در حالی که این تصور یکسره اشتباه است.

برای شرح این ماجرا باید مقدمتا گفت که در شهر کراچی دو تشکل سنی با نام «جماعت اهل سنت» و دیگری «سنی تحریک» وجود دارد که رهبران آن از سنیان معتدل هستند. هر دو گروه یاد شده با جریان وهابیت به شدت مخالفند و به رغم خواست آنان که مراسم مولودی برای رسول خدا (ص) را بدعت می دانند، اینان هر ساله و با حضور میلیون‌ها نفر آن را برگزار می‌کنند.

این دو گروه از علاقمندان به امام حسین (ع) هستند و مانند دیگر سنیان هند و پاكستان در ایام عاشورا و حتی تا اربعین مراسم و مجالس عزا نیز دارند.

جماعت سنیان را در پاکستان «بریلوی» می‌گویند و در مقابل، وهابی‌ها را «دیوبندی» می‌نامند.

امسال مانند سال‌های گذشته مراسم مولودی در محل «نشتر پارک» با حضور دست کم دو میلیون نفر برگزار شد. این همان میدانی است که در ایام عاشورا، شیعیان هم درهمان جا یک ساعت به غروب عزاداری برگزار می کنند.

در آن حوالی 20 هزار شیعه هم زندگی می کنند.

به هر حال دو حزب یاد شده که همان سنیان بریلوی هستند، مراسم خود را در آنجا برگزار کردند.

مراسم یاد شده عصر روز 12 ربیع با حضور میلیونها نفر برگزار شد و تا مغرب ادامه داشت. زمانی که نماز مغرب شروع شد، نمازگزاران در رکعت دوم بودند که وهابی‌های دیوبندی اقدام به انفجار بخش جلوی محل اقامه نماز کردند که رهبران این حزب همگی در آنجا حاضر بودند.

گفتنی است، رهبران این دو حزب افرادی بسیار دانشمند و معتدل بوده و جمر آنان این بود كه به رغم سنی بودن، روابط خوبی با شیعیان داشتند.

«سلیم قادری» و «عباس قادری» دو برادر از رهبران «سنی تحریک» بودند که هر دو عالم بودند و در این ماجرا کشته شدند.

همین طور «حنیف بلو» و «حنیف طیب» از رؤسای «جماعت اهل سنت» بودند که اینها هم در این انفجار کشته شدند.

در این ماجرا دست کم حدود چهل نفر از کادرهای اصلی این دو حزب کشته شدند. کسانی که مغز متفکر این دو حزب بوده و در این ماجرای خشن که ویژه وهابیان خارجی صفت است کشته شدند. البته رقم کشته شدگان به 67 نفر رسید. اینها روی سکویی نماز می خواندند که زیر آن بمب كار گذاشته بودند.

حزب جماعت اسلامی هم همفکر بریلوی ها هستند که البته آن روز در این مراسم نبودند. اینها هم ضد وهابی هستند و بانی این جماعت ابوالاعلی مودودی است.

این حادثه سبب شد تا دشمنی اهل سنت پاکستان با وهابیان بیشتر شود. برای عموم مردم هم مسؤولیت این اقدام بر عهده وهابی ها گذاشته شد و اصلا کسی شیعه را در این باره متهم نکرد.

این حادثه بیش از هرچیز خشونت وهابیان را كه الحق باید آنان را خوارج روزگار ما خواند روشن می كند. كسانی كه نه تنها به شیعیان بلكه به سنیان هم رحم نمی‌كنند.