تبیان، دستیار زندگی
سیگار حالت اکسیداتیو دارد و ریسک ابتلا به سرطان ها و بیماری های قلبی - عروقی را افزایش می دهد، بنابراین سیگاری ها باید بیشتر از میوه و سبزیجاتی که حاوی منابع ویتامین C است در برنامه غذایی خود استفاده کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواد غذایی مفید برای سیگاری‌ها

سیگار حالت اکسیداتیو دارد و ریسک ابتلا به سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی - عروقی را افزایش می‌دهد، بنابراین سیگاری‌ها باید بیشتر از میوه و سبزیجاتی که حاوی منابع ویتامین C است در برنامه غذایی خود استفاده کنند.

فرآوری: مریم مرادیان - بخش تغذیه و آشپزی تبیان

مرکبات

سیگاری‌ها پرتقال و انگور بخورند

یک متخصص تغذیه ضمن توصیه به ترک سیگار از سوی افراد سیگاری در عین حال گفت: میوه‌هایی مانند پرتقال و انگور به‌ واسطه داشتن ویتامین C می‌توانند عوارض سیگار را در بدن افراد سیگاری کاهش دهند.

دکتر یحیی پاسدار با بیان اینکه میل به کشیدن سیگار در افراد سیگاری با مصرف هر نوع غذای دلچسب افزایش می‌یابد، اظهار کرد: به طور مشخص نمی‌توان گفت که کدام مواد غذایی میل افراد سیگاری برای کشیدن سیگار را افزایش می‌دهد، زیرا افراد سیگاری بعد از مصرف هر ماده غذایی دلچسب از جمله چای میل به کشیدن سیگار دارند.

وی با بیان اینکه سیگار حالت اکسیداتیو داشته و ریسک ابتلا به سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی - عروقی را افزایش می‌دهد، توصیه کرد: سیگاری‌ها بیشتر از میوه و سبزیجاتی که حاوی منابع ویتامین C است در برنامه غذایی خود استفاده کنند.

پژوهشی جدید نشان می‌دهد که خوردن مقادیر بیشتری میوه و سبزیجات، به افرادی که اکنون یا قبلاً سیگاری بوده‌اند کمک می‌کند که از بیماری‌های مزمن ریوی دور باشند. سیب، گلابی، سبزیجات برگ‌دار و فلفل در این میان نقش بیشتری دارند

پاسدار در همین راستا میوه‌هایی مانند پرتقال، سیب، انگور، گلابی، توت فرنگی و کیوی را پیشنهاد کرد و افزود: این میوه‌ها به دلیل داشتن ویتامین C که نوعی آنتی اکسیدان محسوب می‌شود، می‌توانند نقش مؤثری در کاهش عوارض سیگار داشته باشند.

این متخصص تغذیه در خصوص مصرف چربی در افراد سیگاری هشدار داد و اظهار کرد: چربی در کنار سیگار ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

وی افزود: در این راستا ابتدا توصیه به ترک سیگار است و پس از آن نیز افراد سیگاری باید حتی‌المقدور از مصرف غذاهای سرخ شده و نیز غذاهای چرب که حاوی اسید چرب ترانس بالا هستند، خودداری کنند. سیگاری‌ها بهتر است بیشتر غذاهای خود را به شکل کباب پز، بخارپز یا آب پز استفاده کنند.

سیب و گلابی، دشمن بیماری‌های ریوی

پژوهشی جدید نشان می‌دهد که خوردن مقادیر بیشتری میوه و سبزیجات، به افرادی که اکنون یا قبلاً سیگاری بوده‌اند کمک می‌کند که از بیماری‌های مزمن ریوی دور باشند. سیب، گلابی، سبزیجات برگ‌دار و فلفل در این میان نقش بیشتری دارند.

جوانا کالوزا، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه وارسو لهستان، عنوان می کند: «مصرف سیب، گلابی، سبزیجات برگ‌دار سبز و فلفل می تواند همچون یک عامل محافظ در مقابل بیماری انسدادی مزمن ریوی عمل کند.»

همچنین تیم تحقیق دریافت مصرف منظم وعده های بیشتر میوه و سبزیجات تأثیر حفاظتی بیشتری هم دارد.

سیگار کشیدن علت اصلی بروز بیماری انسدادی مزمن ریوی است که با تنگ شدن مجاری هوا، موجب مشکلات تنفسی می شود.

این مطالعه ۱۳ ساله شامل ۴۴ هزار مرد سوئدی ۴۵ تا ۷۹ سال بود. در حدود دو سوم این مردان در یک بازه زمانی سیگاری بودند. حدود یک چهارم آن‌ها هنوز سیگار می کشیدند و از هر ۱۰ نفر چهار نفر اصلاً سیگار نمی کشیدند.

سیب و گلابی

این مردان پرسشنامه ای را در مورد عادات سیگار کشیدن و سایر عادات زندگی شان تکمیل کردند. در طول مدت مطالعه، بیش از ۱۹۰۰ مورد جدید ابتلا به بیماری انسدادی مزمن ریوی گزارش شد.

تیم مطالعه با تحلیل داده ها دریافت بدون توجه به سابقه سیگار کشیدن افراد، آن‌هایی که روزانه پنج وعده یا بیشتر برخی میوه ها و سبزیجات مشخص را مصرف می کردند ۳۵ درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری انسدادی مزمن ریوی قرار داشتند.

در بین سیگاری های سابق، هر وعده مصرف میوه اضافی با ۴ درصد کاهش ریسک بیماری انسدادی مزمن ریوی و در سیگاری های فعلی با ۸ درصد کاهش ریسک این بیماری همراه بود.

به گفته محققان، آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزیجات در کاهش فشار و التهاب در بافت که منجر به شروع بیماری انسدادی مزمن ریوی می شود، نقش دارند.

همچنین همه میوه ها از جمله موز، توت ها، مرکبات، گوجه فرنگی، پیاز، سیر و هلو چنین تأثیری در کاهش بیماری نداشتند.

سیگاری ها بیشتر پیاز بخورند

کوئرستین جذب شده از پیاز حداکثر تا 24 ساعت در بدن باقی می‌ماند لذا تصور می‌شود مصرف منظم پیاز باعث ساخته شدن کوئرستین در پلاسما می‌شود. وجود کوئرستین نقش مهمی در دفاع آنتی اکسیدانی بدن و مبارزه علیه بسیاری از بیماری‌ها دارد

مصرف پیاز در افراد سیگاری مفید است. پیاز خاصیت آرامبخشی دارد. کوئرستین در پیاز یک آنتی اکسیدان قوی است و از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت می‌کند.

به گزارش پارس نیوز، از پیاز برای درمان سرماخوردگی و برونشیت استفاده می‌شود. درمانگران سنتی مصرف پیاز جوشانده را با مقدار کمی عسل هر 4 ساعت یک بار، درمان مؤثری برای سرماخوردگی می‌دانستند و برای التهاب برونش نیز از فشردن پیاز بر روی سینه استفاده می‌کردند.

سرطان مثانه در افراد سیگاری

کشیدن تنباکو یکی از عوامل اصلی بروز سرطان مثانه در انسان است. تصور می‌شود فلاوونوئیدهایی نظیر کوئرستین با اتصال و یا واکنش با مواد سمی دیواره مثانه را در برابر مواد سرطان‌زا محافظت می‌کنند. بنابراین استفاده منظم پیاز از اقدامات مؤثر در پیشگیری از سرطان خصوصاً در مورد افراد سیگاری است.

سرطان و اختلالات ناشی از جریان خون در افراد سیگاری

کوئرستین فیتونوترینت موجود در پیاز است که همچون ویتامین A و C خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی دارد. این ماده می‌تواند رادیکال‌های آزاد خطرناک را از بدن پاک کند و افراد را در برابر تغییرات سرطانی و بیماری هایی مثل آترواسکلروز محافظت نماید.

پیاز

با اینکه کوئرستین در سیب و چای نیز وجود دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که جذب کوئرستین از پیاز 32% بیشتر سریع‌تر از سایر منابع است. از آنجا که مشاهده شده کوئرستین جذب شده از پیاز حداکثر تا 24 ساعت در بدن باقی می‌ماند لذا تصور می‌شود مصرف منظم پیاز باعث ساخته شدن کوئرستین در پلاسما می‌شود. وجود کوئرستین نقش مهمی در دفاع آنتی اکسیدانی بدن و مبارزه علیه بسیاری از بیماری‌ها دارد.

بیماری قلبی در افراد سیگاری

نتایج تحقیقات اثربخشی کوئرستین را در پیشگیری از بیماری‌های قلبی خصوصاً در زنان تائید می‌کنند. دانشمندان معتقدند این ماده باعث ممانعت از تخریب کلسترول LDL توسط رادیکال‌های آزاد می‌شود و به این ترتیب، خطر بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

همچنین تصور می‌شود کوئرستین لخته شدن خون را مهار می‌کند. کوئرستین موجود در پیاز نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی به هنگام کمبود دریافت سایر آنتی‌اکسیدان‌ها نظیر ویتامین A و C خواهد داشت.


منابع:

مهر

ایسنا

زندگی آنلاین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.