تبیان، دستیار زندگی
ست  بی تردید در عصری که ارتباطات سیری صعودی را طی کرده و مرزهای دینی و معنوی کشورها شکسته شده است، رسانه ها نقش بسیار مؤثری در تبلیغ و گسترش دین دارند، کسانی که به فعالیت در این حوزه مشغول هستند باید به خوبی با مفاهی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"خلاقیت" اهل رسانه از عوامل حفظ و ارتقاء هویت دینی است

بی تردید در عصری که ارتباطات سیری صعودی را طی کرده و مرزهای دینی و معنوی کشورها شکسته شده است، رسانه ها نقش بسیار مؤثری در تبلیغ و گسترش دین دارند، کسانی که به فعالیت در این حوزه مشغول هستند باید به خوبی با مفاهیم دینی آشنا بوده و با تقویت خلاقیتهای خود اقدامات ارزشمند و سازنده ای داشته باشند .

حجت الاسلام هادی صادقی رئیس مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما در گفتگو با خبرنگار"مهر" با اشاره به نقش مهم و مؤثر رسانه ها در ترویج دین گفت: امروز رسانه ها هستند که به افکار عمومی جهت داده و آن را هدایت می کنند کسانی می توانند مردم را بیشتر و بهتر با مسائل دینی آشنا کنند که به مطالعات وسیع و عمیق در این حوزه پرداخته و بخش خلاق وجود خود را تقویت کرده باشند وگرنه نمی توانند موفق عمل کرده و بر دیگران تأثیر گذارند.

وی با تجلیل از مصطفی عقاد افزود: زمانی که عقاد تصمیم گرفت تا "محمد رسول الله" فیلمی بسازد ابتدا به تحقیق در این زمینه پرداخت و نظر دانشمندان مصر و عربستان و علمای شیعه و سنی را جویا شد و پس از رسیدن به اجماع به تخیل خود پر و بال داد و اثر ماندگاری را خلق کرد که هنوز هم تازه و دیدنی است.

رئیس مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، نقش این نهاد در فرهنگ سازی عمومی بسیار مؤثر اعلام کرد و گفت: صدا و سیما، فرهنگ عمومی را شکل داده و زمینه های روحی برای تولید و ترویج اندیشه های دینی و تبدیل آن به یک ارزش و مطالبه عمومی را فراهم می کند.

حجت الاسلام صادقی لازمه پرداختن به مفاهیم دینی را تنها با زبان غیرمستقیم نداست و گفت: اگر چه پرداختن غیرمستقیم به مفاهیم ممکن است تأثیرگذارتر باشد اما حضور دین در زندگی مردم همچون رحمت الهی حضور مستقیم و بی واسطه ای است که بهتر است مستقیم نیز به آن پرداخته شود.

وی در ادامه با اشاره به مجموعه های دینی گفت: بعضی بر این باور هستند که هنر بهترین زبان برای معرفی دین به مردم است و چه خوب است که تلویزیون به عنوان رسانه ملی به ساخت فیلم و سریال در این زمینه بپردازد، خود ما نیز به این نکته مهم توجه داریم اما متأسفانه اطلاعات دینی نویسندگان و کارگردانها در این زمینه کم است و بدون در نظر گرفتن محدودیتهای ما تنها به تخیل خود پروبال می دهند برای مثال برای تجسم بخشیدن به شیطان اساس اعتقادات دینی را نادیده گرفته و گاه به بیراهه می روند.

حجت الاسلام صادقی گفت: افزایش کارهای فرهنگی ترغیب برانگیز در حوزه دین چه به همت رسانه های صوتی و چه نوشتاری و آشنا کردن مردم با مفاهیم دینی وظیفه ای است، که امروز بیش از پیش بر دوش رسانه ها سنگینی می کند.