تبیان، دستیار زندگی
ود شهید صیاد شیرازی، به گفته خیلی‌ها که او را می‌شناختند، یک روحانی در لباس ارتش بود. برخی هم او را صیاد دل‌ها خطاب می‌کردند. اسماعیل داوری، عکاس و مدیر بخش عکاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در گفتگو با خبرنگار تجسمی "مهر" با ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهید صیاد یک روحانی در لباس نظامی بود

شهید صیاد شیرازی، به گفته خیلی‌ها که او را می‌شناختند، یک روحانی در لباس ارتش بود. برخی هم او را صیاد دل‌ها خطاب می‌کردند.

اسماعیل داوری، عکاس و مدیر بخش عکاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در گفتگو با خبرنگار تجسمی "مهر" با اعلام این مطلب در خصوص برگزاری نمایشگاه عکس خود درباره شهید صیاد شیرازی گفت: من بیست سال در کنار شهید صیاد شیرازی بودم. یعنی از زمان استخدام در ارتش تا زمان شهادت وی. شهید صیاد شیرازی تمام زندگی خود را صرف خدمت به مردم کرد. در واقع تمام زندگی او سراسر خدمت بود و تلاش.

وی افزود: من تعداد زیادی عکس در برهه های مختلف زمانی از صیاد شیرازی گرفته بودم. زمانی که می خواستم این نمایشگاه عکس را با درونمایه وی برگزار کنم، تقریبا عکس ها را از یکدیگر جدا کردم. هفتاد قطعه عکس از من در این نمایشگاه به چشم می خورد که با شیوه پلات گرفته شده است. یکی از اهداف اصلی من برای به تصویر کشیدن عکس های شهید صیاد شیرازی این بود که می خواستم مخاطبان به خصوص کسانی که به نوعی با زندگی وی آشنایی کمی داشتند، بیشتر با ابعاد شخصیتی وی عجین شوند، البته از طریق عکس. من در برهه های مختلف زندگی شهید صیاد شیرازی به عینه دیده بودم که مردم چقدر دوستش داشتند و او چطور در دل ها جا داشت.

داوری تصریح کرد: شهید صیاد شیرازی شخصیتی بود که نوع برخورد با اقشار مختلف جامعه را می شناخت. او آدم عجیبی بود و به لحاظ شخصیتی بسیار فروتن و متواضع بود. شاید به جرات بتوان گفت در طول روز هجده ساعت کار می کرد. طوری با آدم های مختلف در اجتماع گرم می گرفت که هرگز فکر نمی کردی او یک سرتیپ ارتش بوده باشد. افرادی که از نزدیک او را می شناختند معتقد بودند شهید صیاد شیرازی یک روحانی در لباس ارتش بود. نماز اول وقت برای وی بسیار مهم بود و هرگز در طول سال هایی که در کنارش بودم، ترک نماز اول وقت را هرگز از او ندیدم.

این عکاس در ادامه خاطرنشان کرد: واقعیت این است که عکس خیلی نمی تواند بیانگر شخصیت واقعی این شهید گرامی باشد. اشکال هم از من عکاس نبوده است. از دوربین های عکاسی است. گاهی واقعا فکر می کنم دوربین عکاسی ام در برابر شخصیت شهید صیاد شیرازی کم آورده است. نه تنها این جریان بلکه در بسیاری از موارد دوربین عکاسی در برابر انعکاس عواطف بشری کم می آورد.

داوری اضافه کرد: مردم اینجا و آنجا شهید صیاد را می دیدند و از او امضاء می خواستند. او هم همیشه این آیه قرآن کریم "هر کس با خدا باشد، خدا با اوست" را می نوشت و زیرش را امضا می کرد. این امضای ثابت و همیشگی او بود. از ته قلب ذکر می گفت و هرگز در این امر ریا نمی کرد. وجودش با خدا بود و تظاهری هم به این امر نمی کرد. من با ارائه مجموعه ای از عکس های شهید صیاد شیرازی در قالب یک نمایشگاه می خواستم مردم را به نوعی با زندگی و ابعاد شخصیتی او آشنا سازم و نمی دانم چقدر در این امر موفق بوده ام.

نمایشگاه آثار عکس شهید صیاد شیرازی که عصر دیروز در محل نمایشگاه خانه عکاسان ایران برپا شده بود، به مدت ده روز در این محل ادامه خواهد داشت.