تبیان، دستیار زندگی
در هفته ای که گذشت اخبار حوزه سینما و تلویزیون متاثر از فضای داغ تبلیغات انتخابات بود. دیالوگ «نرو سمیه» فیلم «ابد و یک روز» هم مورد استفاده تبلیغات فضای مجازی بود و هم سریال «دیوار به دیوار». اتفاقات، گفته ها و چهره های هفته را در این گزارش بخوانید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«نرو سمیه» در صدر شوخی های انتخاباتی

در هفته ای که گذشت اخبار حوزه سینما و تلویزیون متاثر از فضای داغ تبلیغات انتخابات بود. دیالوگ «نرو سمیه» فیلم «ابد و یک روز» هم مورد استفاده تبلیغات فضای مجازی بود و هم سریال «دیوار به دیوار». اتفاقات، گفته ها و چهره های هفته را در این گزارش بخوانید.

منیژه خسروی - بخش سینما و تلویزیون تبیان
دیوار به دیوار

استفاده جالب هفته: نرو سمیه در دیوار به دیوار

دیالوگ «نرو سمیه...» فیلم «ابد و یک روز» مدتهاست در شبکه‌های اجتماعی، مورد استفاده است. بارها از روی آن جوک ساخته‌اند و دیالوگهای بامزه‌ای جایگزینش کرده‌اند. از زمان شروع پیکارهای انتخاباتی، اقبال مردم به این دیالوگ بیشتر شده. سامان مقدم هم روی موج جذابیت این دیالوگ سوار شد و در «دیوار به دیوار» از آن استفاده کرد. ماجرا از این قرار بود که کاراکتر زامیار از خواهرش ‌خواست در انتخابات به نفع او کناره گیری کند اما او نپذیرفت و رفت. زامیار در حالی که رگ گردنش مثل نوید محمدزاده در «ابد و یک روز» بیرون زده بود گفت:«خاور نرو. خاور بری نمی‌گن چه کاندیدای مقتدری بود. خاور بری میگن این برادرشو زیر پا له کرد. این به جوون‌ها میدون نداد. خاور نرو!»

تکذیب هفته: حالا خورشید شاید هرگز نیاید

روز سه شنبه خبر بازگشت «حالا خورشید» در کانال تلگرامی شبکه سه منتشر شد که می گفت بعد از  انتخابات، دوباره سر و کله «حالا خورشید» در شبکه سه پیدا شود. رضا رشیدپور اوایل بهمن پارسال سر برنامه زنده یک مرتبه از حال رفت و بعد هم اعلام کرد که به خاطر فشار زیادی که به قلبش وارد شده دیگر امکان اجرای برنامه را ندارد. بعد از گذشت مدتی، شایعات و حاشیه های زیادی درباره بیماری رشیدپور شکل گرفت تا اینكه نزدیك سال نو در برنامه سه ستاره حضور پیدا كرد و از ادامه پخش «حالا خورشید» از ابتدای خرداد ماه خبر داد. یک روز بعد رضا رشیدپور با انتشار مطلبی در صفحه رسمی اینستاگرم خود، خبر را تکذیب کرد: این خبر منتشر شده در رسانه‌های مختلف با موضوع شروع پخش برنامه «حالا خورشید» بعد از انتخابات صحیح نیست و تصمیمی برای ادامه این برنامه گرفته نشده است.»

خداحافظی هفته: پایان «محله گل و بلبل»

داریوش فرضیایی (عمو پورنگ)که مدتی مشغول ساخت محله گل و بلبل با همکاری تعدادی از هنرمندان بود با انتشار پستی در اینستاگرام خود از پایان برنامه محبوب کودکان خبر داد . هفته پیش بهنوش بختیاری پستی به اشتراک گذاشت از تمام شدن برنامه ابراز دلتنگی کرد.داریوش فرضیایی در صفحه اینستاگرامش نوشت:«خداحافظ محله گل و بلبل ۲؛ چه روزهایی قشنگی رو برام ساختی چه تجربه های ارزنده ای رو به من بخشیدی؛ خداحافظ محله زندگی.پی نوشت:پخش قسمتهای ضبط شده این مجموعه هم چنان ادامه داره».

چهره هفته / فرهادی جشنواره کن را افتتاح کرد

اصغر فرهادی با حضور روی صحنه جشنواره کن و سخنرانی، هفتادمین جشنواره فیلم کن را افتتاح کرد. فرهادی برنده دو جایزه اسکار خارجی، سال گذشته با فیلم «فروشنده» جایزه بهترین فیلمنامه کن و بهترین بازیگر مرد جشنواره (شهاب حسینی) را بدست آورده.فرهادی بزودی فیلم جدیدش را کلید می زند.ریكاردو دارین ستاره ارژانتینى سینماى جهان به جمع بازیگران  فیلم جدید فرهادی پیوسته.پیش از این اعلام شده بود که پنه‌لوپه کروز و خاویر باردم در آن بازی می‌کنند.

قطعی هفته/ اعلام سریال های رمضان 96

این هفته سید علی احمدی، قائم مقام سیما فیلم مصاحبه ای انجام داد و از سریال های رمضان 96 رونمایی کرد. به گفته او سه سریال«زیر پای مادر» (با نام قبلی لبخند رخساره)، «سر دلبران» و «نفس» به ترتیب گزینه‌های شبكه یك، دو و سه هستند.

پایان هفته: نود ماه رمضان برمی گردد

فصل هفدهم برنامه 90 دوشنبه شب به پایان رسید، اما امسال بر خلاف سال های گذشته، توقف برنامه تا شروع فصل جدید لیگ برتر ادامه  پیدا نمی کند. عادل فردوسی پور در آخرین برنامه این فصلش اعلام کرد که قرار است پیش از شروع فصل جدید یک تک برنامه به بهانه بازی حساس ایران و ازبکستان روی آنتن بفرستد. طبق اعلام او ، ویژه برنامه نود دوشنبه 22 خرداد ماه و بلافاصله بعد از بازی ایران و ازبکستان روی آنتن شبکه سه می رود.

شوخی هفته/ كنایه نهنگ عنبر به مدیرت ضرغامی

«نهنگ عنبر؛ سلكشن رویا» كه از هفته پیش اكران عمومی شده است، یك كنایه به رئیس اسبق صدا و سیما می زند. ارژنگ صنوبر (رضا عطاران) در بخشی از فیلم خاطراتش از دهه شصت را روایت می كند. او تعریف می كند كه با آمدن ویدئو وظیفه فراهم كردن امكان تماشای فیلم برای همسایه های شان را بر عهده گرفته و از یك دستگاه ثابت سیم های زیادی به خانه آن ها وصل كرده است. بعد هم می گوید: «تاثیری كه من در آن برهه داشتم، ضرغامی در ریاست ده ساله اش بر صدا و سیما نداشت.» سامان مقدم این گونه با عزت الله ضرغامی كه بیش از دیگران ریاست صدا و سیما را بر عهده داشته ، شوخی می كند. «نهنگ عنبر۲» رکورد فروش افتتاحیه سینمای ایران را شکسته؛ این فیلم در سه روز نخست اکرانش ۱ میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان فروش داشته است.

عکس هفته/ نقش متفاوت لطیفی

محمد حسین لطیفی در کارنامه خود فعالیت‌های مختلفی را ثبت کرده است، از دستیاری و مشاوره کارگردان تا نویسندگی و البته حضور به عنوان مجری طرح و حتی چهره‌پرداز و البته بازیگر. او این بار در نقش کوتاهی در سریال جدیدش «سر دلبران» به عنوان یک روحانی و استاد حوزه علمیه ظاهر شده؛ «سر دلبران» سریال مناسبتی ماه رمضان امسال است که با حمایت سازمان اوج ساخته شده است.

دیوار به دیوار

دیالوگ های هفته

سید جواد هاشمی/ برنامه فرمول یک/ 26 اردیبهشت: مشکل ما در جامعه افراط و تفریط است که هر دو غلط است. خیلی از بچه مسلمانها هم اگر افراط گر باشند آزاردهنده اند و در صورت تفریط هم اشتباه می کنند. همه باید یاد بگیریم کج و معوج نشویم و در میانه حرکت کنیم. ما یک جاهایی فکر می کنیم بهترین در دنیا هستیم! یک جاهایی فضول هستیم و خیلی وقتها توقعمان زیادی بالا است.

محمد کاسبی روزنامه جوان/23 اردیبهشت: سیاستمداران و مسئولان فرهنگی حرف زیاد می‌زنند و نمی‌دانم چرا از این حرف زدن خسته نمی‌شوند. من محمد كاسبی، در ۲۲ بهمن سال ۵۷ مسئول نمایش‌های رادیویی شدم. ۳۹ سال از آن زمان می‌گذرد ولی می‌بینم مسئولان فرهنگی ما همان دوستان قدیم و همكاران من در آن سال‌ها هستند. آقایان ول كنید! چرا ول نمی‌كنید میز‌ها را؟ اگر قرار بود شما كار مفیدی بكنید كه در طول این۴۰ سال تركانده بودیم!

ماه چهره خلیلی/ ایسنا/ 24 اردیبهشت: زمانی که جنگ ایران وعراق شروع شد از ایران رفتم. من در آن کودکی درباره جنگ جهانی اول و دوم می‌خواندم و با خودم می‌گفتم در کشورم الان جنگ است و دارم درباره جنگ کشورهای دیگر می‌خوانم و آن زمان مانند امروز نبود که آنلاین از اوضاع کشور دیگری بتوانیم خبر داشته باشیم. اگر آن زمان در ایران بودم و سنم اجازه می داد به جبهه می رفتم. برای جانبازان و شهدا بسیار احترام و ارزش قائل هستم. به همین دلیل هم بیشتر در فیلم ها و سریال‌هایی با این مضمون حضور داشته ام.

جلیل سامان / وطن امروز/ 27 اردیبهشت : سریال «نفس» در واقع یک اثر انسانی و عاشقانه است که  در بستر تاریخی و سیاسی اتفاق می‌افتد. این سریال ادامه 2 کار قبلی من یعنی «پروانه» و «ارمغان تاریکی» است و با نفس به سه‌گانه تبدیل می‌شود. احتمالا  این فضا و موقعیت تاریخی و شخصیت‌ها با مجموعه نفس به اتمام می‌رسد. نفس، حال و هوای آن دو اثر را دارد اما رویکردش نسبت به آنها متفاوت است. دهه ۶۰، ‌دهه پر فراز و نشیبی بود و کمتر تحلیلی درباره آن انجام شده است. این دهه اتفاقا بسیار غنی بوده و سرشار از شخصیت‌های برجسته،‌ اتفاقاتی مانند جنگ و... بوده است. شرایط مردم بی‌حاشیه نبوده و باید بپذیریم که تاریخ همواره قابلیت تکرار شدن دارد.

 امیرحسین قهرایی/ صبا/ 24 اردیبهشت: قبلا تلویزیون اجازه نمی‌داد که از چهره برای تبلیغات استفاده شود و اتفاقا خیلی بهانه بی‌منطقی در این باره داشت و می‌گفت که شما دارید از چهره برای جذب مردم برای خرید کالا استفاده می‌کنید اما ما می‌گوییم که جنگی درنظر گرفتیم به‌نام «جارچی» و از بداهه‌سرایی خودمان استفاده می‌کنیم و مردم را جذب می‌کنیم و ضمن آن کالایی را هم تبلیغ می‌کنیم. چرا وقتی رضا کیانیان یک میلیارد‌تومان برای تبلیغ دم نوش می‌گیرد و عکسش روی بیلبوردهاست کسی انتقاد نمی‌کند حالا بهنوش بختیاری که دارد تقریبا مجانی این کار را می‌کند باید مورد مواخذه قرار بگیرد؟!