تبیان، دستیار زندگی
رئیسی گفت: معتقدم اقوام ومذاهب تشکیل دهنده ایران اسلامی، فرصتی بی بدیل در امنیت مردمی و از اوتادهای مقوم ایران اسلامی هستند و باور دارم این همبستگی ملی در داخل، پشتیبان سیاست خارجی ما در سطح جهانی خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اقوام و مذاهب سرمایه های ایران اسلامی هستند

رئیسی گفت: معتقدم اقوام ومذاهب تشکیل‌دهنده ایران اسلامی، فرصتی بی‌بدیل در امنیت مردمی و از اوتادهای مقوم ایران اسلامی هستند و باور دارم این همبستگی ملی در داخل، پشتیبان سیاست خارجی ما در سطح جهانی خواهد بود.

پیشخوان خبر تبیان
رئیسی

به گزارش تبیان به نقل از تسنیم؛حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، پیرامون دیدگاه‌های خود درباره اقوام و مذاهب کشور گفت: اقوام  ومذاهب ایرانی جزء لاینفک تاریخ وسرزمین ایرانند. حقوق آنها درکتاب الهی بصراحت تعیین شده ودرقانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بندهای معتبری برای آنان در نظر گرفته شده است . بخشی که از ناحیه خداست وکسی نمی‌تواند مانع آن بشود و بخشی که در قانون اساسی آمده و همه به آن رای داده‌اند نباید با منت به آنها اعطا شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: نباید با نگاه ابزاری به اقوام و مذاهب برخورد کرد بلکه با ارادت قلبی و قربه الی الله و مرضی عیال الله آنها را درک کرد باید طوری رفتار کرد که حس ایرانی بودن و مسلمان بودن در آنها موج بزند نباید آنها را یاران مواقع ضروری بدانیم  بلکه باید درهمه احوال صادقانه درکنار آنها و آنها را سهیم درقوام ودوام ایران بزرگ بدانیم.

رئیسی افزود: در باور من اقوام ومذاهب ایرانی می‌توانند در توسعه و پیشرفت ایران بصورت یکسان نقش ایفا کنند و استعدادهای درخشان آنها باید در بدنه مدیریت کشور وارد شوند. من اعتقاد دارم از اقداماتی که تا کنون درخصوص آنها صورت گرفته در دولت کار و کرامت بیشتر استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: در این خصوص  باید خدمت بی منت واقعی تحقق یابد ولی نه با مقاصد سیاسی. درآستانه انتخابات هرچه گفته شود جنبه تبلیغات دارد. وعده های بی سرانجام بی اعتمادی می آورد ولی احترام قلبی، مزید اعتماد عمومی ومروج اخلاق مردم سالاری دینی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی درباره چگونگی اعمال این دیدگاه های خود پیرامون اقوام و مذاهب گفت: اعتقاد دارم می توان با جمعی از خبرگان و نخبگان خود اقوام ومذاهب، راهبردهای کلان همبستگی ملی را در چارچوب ظرفیتهای قانون اساسی واسناد بالادستی و بویژه دیدگاههای امام راحل (ره) وراهبردهای صریح وشفاف مقام معظم رهبری درخصوص اقوام ومذاهب، تدوین و در دولت آینده اجرا کرد.

وی افزود:باید تلاش کنیم فاصله ای احساس نشود. نباید از مشکلات اقوام و مذاهب استنباط سیاسی بشود. موانع و مشکلات درهمه مناطق و همه قبایل و مذاهب و طوایف وجود دارد و قبول کنیم که جنس مطالبات اجتماعی در همه جا یکسان است. نباید در یکجا معمولی ودرجای دیگررنگ سیاسی به خود بگیرد. دولت کار وکرامت باور دارد که درایران عزیزهمه باید از حقوق برابر خود استفاده کنند ولی مناطق کمتر توسعه یافته مستحق توجه بیشتری است. درباورما ازکردستان تا خراسان وازآذربایجان تا بلوچستان وازگلستان تا خوزستان دارای شان برابر و بدون واسطه دراداره ایران بزرگ در دولت کارو کرامت سهیم می باشند.

رئیسی افزود: در باور من اقوام ومذاهب ایرانی می‌توانند در توسعه و پیشرفت ایران بصورت یکسان نقش ایفا کنند و استعدادهای درخشان آنها باید در بدنه مدیریت کشور وارد شوند. من اعتقاد دارم از اقداماتی که تا کنون درخصوص آنها صورت گرفته در دولت کار و کرامت بیشتر استفاده خواهد شد.

کاندیدای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری پیرامون برنامه های خود برای بهره گیری بیشتر از ظرفیت اقوام و مذاهب کشور، اظهار داشت: همراهی بالاتر از تعامل است. من باور دارم که اقوام و مذاهب ایرانی جزء تلاشگران واقعی عرصه کار وتولید می باشند. آنها به جوانمردی و فتوت و غیرت مشهورند وهمراهی با آنان را جزء وظایف خود می دانم. دولت کار وکرامت با ایجاد مشاورت همبستگی ملی با مشارکت نخبگان اقوام ومذاهب و نه صرفاً کارشناسان امنیتی ، گامی در راستای اتحاد و یکپارچگی ایرانیان برخواهد داشت  این مشاورت علاوه برحفظ کرامت همه اقوام ومذاهب، جایگاهی بی واسطه برای رشد وتعالی آنان با استفاده ازظرفیت های حقیقی موجود در راستای تثبیت وحدت ملی خواهد بود.

حجت الاسلام رئیسی همچین درباره برنامه های دولت خود برای پیشرفت متعادل و متوازن همه مناطق کشور، گفت: شوربختانه اکثر اقداماتی که بنام توسعه در مناطق مختلف کشورصورت گرفته منطبق برفرهنگ بومی آن سرزمین نبوده است. باید تبیینی واقعی از اقتصاد بومی در سند چشم اندازداشته باشیم. دربسیاری مناطق قومی، برنامه‌ریزی‌های توسعه ای طبق آمایش و استعدادهای سرزمینی پیش نرفته است و طرح‌های اجراشده دراین مناطق بعلت ناهمگونی با شرایط محیطی و استعدادهای زیربنایی عمدتاً راکد مانده است.

وی افزود: عمده مناطق قومی ایران دارای زمین های مستعد کشاورزی می باشند که با ایجاد صنایع جانبی مرتبط بالا دستی و پایین دستی به توسعه پایدارنائل خواهند گشت. مناطقی که عزیزان قومی ما حضور دارند عمدتاً سرزمین های مستعد گردشگری می باشند این صنعت مولد و اشتغالزا با حفظ هویت و فرهنگ سرزمینی خود می تواند محور تحول بنیادین اقتصادی باشد که متاسفانه مغفول دولتها مانده است .تجارت خارجی هم یکی ازفرصت های بزرگ اشتغالزایی در مناطق قومی می باشد.عمده مناطق مرزی کشورهای همسایه ایران دارای اشتراکات عمیق قومی و قبایلی با اقوام مرزنشین محترم ما دارند که کالا های ایرانی با ذائقه آنها همخوانی دارد این فرصت درکنارتعامل قانون تجارت مرزی میتواند بهترین ظرفیت اقتصاد مرزی ایران باشد.

رئیسی تصریح کرد: شناختی که ازمناطق پشت مرزهای ایران دارم می‌تواند بسیاری از مشکلات تحریم های ظالمانه را علیه ایران باهمت اقوام خنثی کنند. این پذیرفته نیست وقتی که قانون تجارت و گمرکات را داریم وهر گونه راهکار درآمد زایی مرزی را قانونی و شرافتمندانه بوجود آوریم آنوقت مرزنشین ما با پدیده مشقت بار کولبری امرار معاش کنند درحالی که دسترنج آنان نصیب دیگران می شود. در اینجاست که کار درکنارکرامت انسانی مصداق پیدا می کند. اگرزیرساختها و ساختارهای تجارت صحیح آماده شود، توسعه پایدارمعاش مرزنشینی معنی پیدا میکند.

وی در پایان تاکید کرد: معتقدم اقوام ومذاهب تشکیل‌دهنده ایران اسلامی، فرصتی بی‌بدیل در امنیت مردمی وازاوتادهای مقاوم ایران اسلامی هستند و باور دارم این همبستگی ملی در داخل، پشتیبان سیاست خارجی ما در سطح جهانی خواهد بود.

منبع: تسنیم

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .