تبیان، دستیار زندگی
وزیر کشور گفت: نتایج انتخابات ریاست جمهوری به صورت لحظه ای و تدریجی نخواهد بود بلکه بعد از تجمیع آراء اعلام می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتخابات دو مرحله‌ای نمی‌شود

وزیر کشور گفت: نتایج انتخابات ریاست جمهوری به صورت لحظه‌ای و تدریجی نخواهد بود بلکه بعد از تجمیع آراء اعلام می‌شود.

پیشخوان خبر تبیان
نشست خبری

به گزارش تبیان به نقل از   باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در نشست خبری خود با رسانه های داخلی و خارجی که امروز چهارشنبه (27 اردیبهشت ماه ) در محل وزارت کشور برگزار شد، گفت: هماهنگی‌های بسیار خوبی با همه دستگاه‌های متولی، اجرایی، نظارتی، امنیتی، نظامی، ثبت احوال، رسانه‌ها، صدا وسیما، شورای نگهبان و مجلس برای برگزاری انتخابات انجام شده است.

وی افزود: همه امکانات برای برگزاری انتخابات باشکوه، قانونی و سالم در فضای آرام آماده است، روز جمعه از ساعت ٨ صبح کار انتخابات را شروع می‌کنیم و تا زمانی که مردم پای صندوق ها‌ی رای باشند و محدودیت قانونی وجود نداشته باشد، انتخابات را برگزار خواهیم کرد.

وزیر کشور تصریح کرد: از همه مردم می‌خواهیم که از اول وقت پای صندوق‌های رای بیایند.

رحمانی فضلی تاکید کرد: در کوتاه‌ترین فاصله نتایج را که اول نتیجه ریاست جمهوری و بعد شورا‌ها است، اعلام می‌کنیم؛ تلاش ما این است صحت و دقت در انتخابات کاملا رعایت شود و فدای سرعت نشود.

وزیر کشور تصریح کرد: تقاضا داریم از فردا هیچ نوع فعالیت تبلیغاتی در رسانه ها و ... صورت نگیرد و همه به قانون احترام بگذارند.

رحمانی فضلی اظهار داشت: نمایندگان نامزدها تا آخرین لحظه برگزاری انتخابات در شعب اخذ رای حضور خواهند داشت.

وی گفت: بیش از 63 هزار شعبه و 130 هزار صندوق رای برای انتخابات در کشور در نظر گرفته شده، تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات تدارک دیده شده؛ انتخابات شورا‌ها در 141 شهر به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

رحمانی فضلی اظهار داشت: 71 هزار بازرس به به نحوه برگزاری انتخابات نظارت می‌کنند، نمایندگان نامزد‌ها تا آخرین لحظه برگزاری انتخابات در شعب حضور خواهند داشت، همچنین 160 هزار نفر برای تامین امنیت انتخابات بسیج شده اند.

وزیر کشور در مورد تهدیدات اخیر از سوی داعش و تحرکات تروریستی در خوزستان گفت: ما همیشه با این تهدیدات مواجه بودیم ولی با توجه به رصد مستمر و اشرافی که داریم تاکنون آنها نتوانسته اند اقدامی را انجام دهند، اتفاقی که در خوزستان افتاد مرتبط با انتخابات نبود، روز بعد نیروهای ما دو نفری که این عملیات را انجام داده بودند را در مرز مهران بازداشت کردند.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما آیا انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود، تصریح کرد: انتخابات به دور دوم کشیده نخواهد شد.

رحمانی فضلی افزود: از همه رسانه‌ها به عنوان حلقه واصل با مردم می‌خواهیم این دو روز را کمک کنند تا کار را به خوبی پیش ببریم. نقش رسانه‌ها بسیار مهم است نباید توجه آنها به سمت شایعات و گمانه‌زنی‌ها به جنگ روانی رود.

وزیر کشور ادامه داد: نظرسنجی‌های مختلفی تولید می‌شود که بیش از 95 درصد آنها غیراصولی، غیرقانونی و ساختگی است برخی شایعات که از هم اکنون پخش می‌شوند می‌توانند در برانگیختگی هیجانات مردم موثر باشند و نسبت به رفتارهای منطقی عقلانی خلل ایجاد کنند.

وی گفت: از رسانه ها تقاضا داریم که در آمدن مردم به پای صندوق‌های رای و همچنین حضور به موقع آنها کمک کنند.

رحمانی فضلی تصریح کرد: همچنین از همه نامزدها ستادها و هواداران آنان تقاضا داریم از فردا هیچ نوع فعالیت تبلیغاتی صورت نگیرد همه به قانون و نهادهای قانونی احترام بگذارند و از اعلام هر عدد و رقمی که گمانه‌زنی خواهد بود و می‌تواند در برداشت‌های غلط و رفتارهای نامناسب تاثیر داشته باشد خودداری کنند.

وی تاکید کرد: اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری به صورت لحظه‌ای و تدریجی نخواهد بود پس از تجمیع آراء خواهد بود. هر نوع نظری که در قالب سنجش، گمانه‌زنی و جمع‌آوری اطلاعات ناقص صورت گیرد، خلاف است و بر این اساس با متخلفان برخورد می‌شود.

وزیر کشور ادامه داد: برخی نامزدها در فضای عمومی اعلام کناره‌گیری کرده‌اند اما هنوز کناره‌گیری خود را به صورت کتبی به ما اعلام نکرده‌اند و امیدواریم تا ظهر امروز انصراف کتبی را به ما ابلاغ کنند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه زمان دقیقی برای اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اعلام نمی‌کنیم افزود: تلاش می‌کنیم نتایج را سریعتر از دوره‌های گذشته اعلام کنیم.

وزیر کشور درباره نحوه شمارش آراء نیز اظهار داشت: آراء ابتدا در شعب شمارش می‌شوند و اعضای هیئت نظارت و اجرایی نتیجه آ‌مار را صورتجلسه تأیید و امضا می‌کنند سپس آمار در بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها تجمیع می‌شود و همزمان از شعب به فرمانداری‌ها و وزارت کشور ارسال می‌شود.

وی در مورد تامین امنیت صندوق‌های رای خارج از کشور گفت: ما در حدود 103 کشور، انتخابات را برگزار می‌کنیم، 131 شعبه داریم، انتخابات در داخل سفارتخانه‌ها یا نمایندگی‌های‌مان برگزار می‌شود، هیئت نظارت و اجرایی آنها تشکیل شده و مسئولیت برگزاری انتخابات با وزارت امورخارجه است، نتایج هم پس از اینکه آراء شمارش شده‌اند به ما اعلام می‌شود.

رحمانی فضلی اظهار داشت: موضوع امنیت حائز اهمیت است، از شش ماه قبل کمیته امنیتی تشکیل شده است و تمام شرایط و زمینه‌ها برای برقراری امنیت مناسب انتخابات تدارک دیده شده اند، در این 25 روز تجمع‌های بالای 50 هزار نفر یا 100 هزار نفر در اقصی نقاط کشور داشتیم و در هیچ یک از تجمعات با مشکل امنیتی مواجه نبودیم.

وزیر کشور گفت: بهتر است آمار پس از شمارش نهایی به صورت یکباره اعلام شود و خاطر مردم و نامزدها جمع باشد، نظارت کاملی بر روند شمارش آراء صورت گرفته و از رای مردم صیانت می‌شود.

وزیر کشور تاکید کرد: با توجه به آمادگی همه نیروها، رصد دائمی و همچنین هوشیاری مردم با هیچ مشکل امنیتی مواجه نخواهیم شد.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مهمترین دغدغه شما در انتخابات چیست بیان داشت: هیچ دغدغه‌ای در حوزه انتخابات ندارم، تنها خواهشم از مردم این است که از اول وقت پای صندوق‌های رای بیایند تا دغدغه زمان لازم را برای رای مردم نداشته باشیم و خدای نکرده حق آنان ضایع نشود.

وی با بیان اینکه محدودیت زمانی ما در طول برگزاری انتخابات تا ساعت 12 شب است گفت: همه ما باید تلاش کنیم که رای خود را به موقع در صندوق بیاندازیم.

وزیر کشور اظهار داشت: طبق قانون برگزاری میتینگ‌ها و کارناوال‌های خیابانی ممنوع است، شورای امنیت و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مصوب کردندکه تجمع در فضای باز که در مسیر تردد مردم باشد ممنوع است.

رحمانی فضلی گفت: تاکنون همه ستادها به این موضوع توجه کردند اما امروز در استان خراسان رضوی قرار است تجمعی در میدان شهدا برگزار شود که استاندار در جلسه شورای تامین استان رسما اعلام کرده این اقدام خلاف است.

وزیر کشور تاکید کرد: استاندار خراسان رضوی در تماسی تلفنی این مطلب را به آنان اعلام کرده که قانع نشده‌اند محل را تغییر دهند، بنابراین این خلاف مصوبات است و اگر عوارضی داشته باشد باید برگزار کنندگان پاسخگو باشند امیدوارم به قانون تمکین کنند و با رعایت قانون و مقررات فعالیت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا قرار است نتایج انتخابات ریاست جمهوری پس از تجمیع آراء اعلام شود اظهار داشت: در دوره‌های قبلی نتایج به صورت تدریجی اعلام می‌شد اما این نحوه اعلام نتایج با مشکلاتی مواجه بود برای نمونه آمار یک نامزد در یک استان نسبت‌ به نامزدهای دیگر 70، 80 درصد بیشتر بود اما در استان‌های دیگر نامزدهای دیگر رای بیشتری را کسب می‌کردند، بنابراین این جا به جایی آراء و بالا و پایین بودن نتایج موجب ایجاد سوء تفاهم و گمانه‌زنی می‌شد.

وزیر کشور گفت: بهتر است آمار پس از شمارش نهایی به صورت یکباره اعلام شود و خاطر مردم و نامزدها جمع باشد، نظارت کاملی بر روند شمارش آراء صورت گرفته و از رای مردم صیانت می‌شود.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوال دیگری درباره تخلفات بخشداران و فرمانداران عنوان کرد: آنچه مقامات قوه قضاییه اعلام کرده‌اند فقط مربوط به فرمانداران و بخشداران نمی‌شود و سایر دستگاه های حکومتی گزارشاتی را داشته‌اند.

وی ادامه داد: وقتی گزارش‌های تخلفات به دست ما می‌رسد ما آنها را به قوه قضاییه ارسال می‌کنیم تا متناسب با تخلف صورت گرفته برخورد شود، در دو روز آینده هیچ تخلفی پذیرفته شده نیست و هیچ یک از دستگاه‌های اجرایی و ستادهای انتخاباتی نباید دچار تخلف شوند؛ تاکنون 230 تا 240 مورد تخلفاتی گزارش شده که البته نسبت به دوره قبل یک سوم کاهش در تخلفات را شاهد بوده‌ایم.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه مراحل صدور کارت برای ناظرین نامزدها انجام شده یا خیر و اینکه هر نامزد چه تعداد ناظر می‌تواند در سر صندوق‌ها داشته باشد، گفت:‌ همه نامزدها می‌توانند در همه شعب اخذ رای نماینده‌ای داشته باشند، ما 64 هزار شعبه داریم و هر نامزد می‌تواند در تمام این شعب نماینده داشته باشند البته باید پیش از برگزاری انتخابات نامزدها نمایندگان خود را به ما اعلام کنند اینکه تاکنون کارت‌ها صادر شده یا خیر فعلا در جریان نیستم ولی این کار باید انجام گرفته باشد.

وزیر کشور خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی مسئول برقراری انتظامات است، بنابراین در برخی از موارد به خاطر عدم توجه هواداران و ستادهای انتخاباتی ممکن است بگو مگوهایی صورت بگیرد به همین دلیل به رؤسای ستادها بارها اعلام کرده‌ایم تا با نیروهای انتظامی هماهنگ باشند.


منبع: باشگاه خبرنگاران

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .