تبیان، دستیار زندگی
CU سیدجعفر شهیدی فرزند حوزه علمیه و استاد دانشگاه  به ‌علت نر‌سیدن خون به مغز و تشنج، در بخش ‌ICU بیمارستان پارس بستری شد؛ وی در حال حاضر در وضعیت نیمه‌هوشیاری به سر می‌برد. به گزارش خبرگزاری فارس، پزشك معالج...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سید جعفر شهیدی در ICU

سیدجعفر شهیدیفرزند حوزه علمیه و استاد دانشگاه به ‌علت نر‌سیدن خون به مغز و تشنج، در بخش ‌ICU بیمارستان پارس بستری شد؛ وی در حال حاضر در وضعیت نیمه‌هوشیاری به سر می‌برد.

به گزارش خبرگزاری فارس، پزشك معالج وی اظهار امیدواری كرده است كه در روزهای آینده وضعیت استاد شهیدی بهبود می‌یابد.
بر پایه این گزارش آخرین و بارزترین كتاب سید جعفر شهیدی، ترجمه بسیار ادیبانه و آگاهانه‌ وی از نهج البلاغه به شمار می‌آید؛ این ترجمه در سال 1369 به‌عنوان كتاب سال شناخته شد.
سید جعفر شهیدی فرزند سید محمد سجادی كه از دانشمندان و مفاخر بزرگ ادبی ایران به‌شمار می‌رود، در سال 1306 هجری شمسی در شهر بروجرد به دنیا آمد. وی دوران تحصیل ابتدائی و اندكی از متوسطه را در بروجرد و سپس ادامه آن را در تهران بسامان رسانید.
شهیدی قبلا بنام سجادی معروف بود كه بعدها تغییر شهرت داده و با نام شهیدی در مراكز علمی و دانشگاهی شهرت پیدا كرد.
وی چند سالی را در عوالم طلبگی در قم سپری و محضر آیت‌الله بروجردی و بسیاری از مراجع و بزرگان دینی را درك كرده بود. برخورد با شادروان محمد معین باب آشنائی و معرفی وی را به حضور استاد علامه، مرحوم دهخدا فراهم كرد و بعد از تشكیل سازمان لغت‌نامه دهخدا، معاونت سازمان رابه‌عهده گرفت.
اخذ درجه دكتری با امتیاز والا و استادی دانشكده ادبیات در فاصله سال‌های 1340 به بعد جزو مرحله دوم زندگانی استاد شهیدی است.
بعد از مرگ مرحوم معین، شهیدی مسئولیت اداره سازمان لغت نامه دهخدا را به عهده گرفت. او در زمینه های ادب عرب و فارسی استادی بنام است و درك محضر و مجالست با استادانی نظیر بدیع الزمان فروزانفر، دهخدا، جلال همائی و محمد معین اعتبار علمی و معنوی او را دو چندان كرده است.
تألیفات و مقالات علمی و ادبی این استاد بزرگ فراوان است كه از جمله آنان می‌شود به این آثار اشاره كرد: زندگینامه ابوذر غفاری، انقلاب بزرگ، زندگی حضرت سجاد (ع)، زندگانی حضرت فاطمه (س)، زینب (س) شیرزن كربلا، محدودیت در اسلام، جنایتكاران چه می‌اندیشند، تصحیح و حاشیه بر كتاب دره نادره، میرزا محمد خان استر آبادی كه از نثرهای مصنوع متكلف است و تعلیقات شهیدی بر آن و بررسی دقائق و مشكلات تنها با خامه قدرتمند وی توانسته است مقبولیت عامه پیدا كرد.
شهیدی تا پیش از بستری شدن در مقطع دكتری ادبیات فارسی چند ساعتی را به افاضه علمی مشغول بود و بقیه اوقات را در سازمان لغت‌نامه دهخدا به نظارت و مدیریت سپری می‌كرد.
شفای عاجل را برای این استاد گرانقدر از پروردگارش خواهانیم.