تبیان، دستیار زندگی
سازمان محیط زیست امروز از سند ملی اشتغال سبز رونمایی کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رونمایی از سند اشتغال سبز

سازمان محیط زیست امروز از سند ملی اشتغال سبز رونمایی کرد

پیشخوان خبر تبیان
ربیعی، اشتغال سبز

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری فارس، علی ربیعی وزیر کار و رفاه اجتماعی در مراسم رونمایی از سند ملی اشتغال سبز که صبح امروز در محل سازمان محیط زیست برگزار شد با بیان اینکه گفتمان محیط زیست امروز یک گفتمان جاافتاده در کشور است، اظهار داشت:به دلیل سیاست‌های غلط محیط زیستی در داخل کشور و همچنین سیاست‌های اشتباه منطقه‌ای و فقدان گفت‌وگوهای بین‌المللی در این زمینه ما با آثار زیان‌بار زیست محیطی مواجهیم.

ربیعی در خصوص موضوع اشتغال سبز تصریح کرد: دولت یازدهم تا به حال 2 رویکرد را در این زمینه دنبال کرده است. رویکرد اول به سمت مسئولیت‌های اجتماعی در این زمینه بوده و مبنا را بر دنبال کردن جهت‌گیری‌های ضد فقر و گرایش‌های زیست محیطی دولتی دنبال کرده است.

وی افزود: اما رویکرد دوم ما، ماهیتاً به سمت ایجاد مشاغل سبز است که با کمک این رویکرد به سمت رشد اقتصادی و اشتغال فراگیر و کاهش فقر پیش می‌رویم.

وزیر کار با تاکید بر اینکه اهداف پایداری زیست محیطی در دولت یازدهم و شاید دولت دوازدهم ادامه پیدا کند، گفت: سیاست‌های اشتغال در شورای عالی اشتغال تدوین شده که بر مبنای رویکرد اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار بوده است و ما به دنبال سبز کردن مشاغل هستیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از رویکردها و سیاست‌های زیست محیطی از وظایف ذاتی سازمان محیط زیست است مثل توسعه مدارس محیط زیستی، طرح‌های گردشگری و قُرُق‌های اختصاصی است، گفت: دسته دیگر مشاغل ناشی از آثار فعالیت‌های سازمان محیط زیست و سیاست‌های محیط زیستی خواهد بود که توسعه حمل و نقل با جهت‌گیری‌های محیط زیستی و توسعه حوزه ICT و برخی گیاهان دارویی از این جمله است.

ربیعی با بیان اینکه به دنبال اعطای کاررانه به جای یارانه هستیم، اظهارداشت: از جمله برنامه‌های ما برای توسعه مشاغل و مشاغل سبز به کارگیری تعداد بیشمار فارغ‌التحصیلان محیط زیست در طرح‌های کارورزی خواهد بود که براساس تجربه‌های قبلی بییش از از 80 درصد این کارورزان در بنگاه‌های کارورزی باقی می‌مانند و چیزی حدود 5 درصد از آنها کارآفرین می‌شوند.

ربیعی اظهار داشت: از جمله برنامه‌های ما برای توسعه مشاغل و مشاغل سبز به کارگیری تعداد بیشمار فارغ‌التحصیلان محیط زیست در طرح‌های کارورزی خواهد بود که براساس تجربه‌های قبلی بییش از از 80 درصد این کارورزان در بنگاه‌های کارورزی باقی می‌مانند و چیزی حدود 5 درصد از آنها کارآفرین می‌شوند

در ادامه این مراسم معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر رویکرد زیست محیطی دولت یازدهم اظهار داشت: مشاغل سبز یک رویکرد برد-برد برای محیط زیست و اشتغال خواهد بود.

وی ادامه داد: به همین جهت به صورت جدی در حال فراهم کردن شرایط ایجاد مشاغل سبز هستیم.

ابتکار گفت: گاهی عنوان می‌شود برای تأمین شغل باید به سمت منابع بانکی برویم اما مشاغل سبز این ظرفیت را دارند که حتی با کاهش مصرف انرژی و بالا بردن ارزش افزوده محصولات، ظرفیت‌های جدیدی در تولید مشاغل ایجاد کنیم.

وی با اشاره به تصویب لایحه هوای پاک در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به دنبال ایجاد زمینه اشتغال برای کارشناسان محیط زیست هستیم که از محل درآمدهای ناشی از جرایم، بهینه سازی مصرف انرژی برای سازمان محیط زیست فراهم می‌شود، اقدام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: این موارد در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه نیز عنوان شده است.

ابتکار با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر اصلاح الگوی کشت و آبیاری است، گفت: با ایجاد زمینه‌های کشاورزی سازگار با محیط زیست صرفه‌جویی‌هایی در مصرف آب انجام می‌شود و مشاغلی از این محل شکل خواهد گرفت.

وی وجود زمینه‌های نوآوری سبز در استارتاپ‌های سبز را از جمله موارد ایجاد اشتغال سبز عنوان کرد و گفت: مدارس طبیعت نیز با همین روش حاضر تا پایان برنامه ششم توسعه پیش برود بیش از 1000 مدرسه بدون کمک گرفتن از بودجه‌های دولتی و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شکل خواهد گرفت.

ابتکار ایجاد قُرُق‌های اختصاصی با سرمایه‌گذاری‌های خصوصی در کشور فعال شده‌اند و زمینه‌های ایجاد پرورش حیات وحش را از دیگر امکان‌های مشاغل سبز عنوان کرد.


منبع : فارس

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .