تبیان، دستیار زندگی
زیلویی که در مدت 20 روز توسط 12 هنرمند در اندازه 67 متر درکارگاه زیلویافی یزد بافته شده است، در مراسمی به مسجد ریاست جمهوری اهدا شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهدای زیلوی بافت میبد به مسجد ریاست جمهوری

زیلویی که در مدت ۲۰ روز توسط ۱۲ هنرمند در اندازه ۶۷ متر در کارگاه زیلوبافی یزد بافته شده است، در مراسمی به مسجد ریاست جمهوری اهدا شد.

پیشخوان خبر تبیان

زیلوی بافت میبد

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، بهمن نامورمطلق - معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی - در این‌باره گفت: این اقدام، یک سیاست راهبردی است که در آغاز به‌صورت نمادین برای مسجد ریاست جمهوری تهیه شد. معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور قصد دارد که در ادامه، مساجد و حسینیه‌های دیگر در کشور را نیز با زیلوی بافت یزد مفروش کند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور ادامه داد: مفروش کردن تمام مساجد و حسینیه‌ها با زیلوی دستبافت یزد در ابتدا، کاری موثردر حوزه محیط زیست است که در کنار کمک به سلامت زیست محیطی باعث اشتغال‌زایی مستمر در جامعه می‌شود.

او با بیان این‌که اشتغالزایی یکی از اهداف معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و هنرهای سنتی در دولت یازدهم بود، اظهار کرد: با مفروش کردن هر حسینیه می‌توانیم حداقل برای دو نفر در کل سال، اشتغال ایجاد کنیم. برای مثال اگر یک‌هزار حسینیه را مفروش کنیم، چند هزار نفر صاحب شغل پایدار می‌شوند. همچنین این اقدام در عرصه اقتصادی این هنر نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

با مفروش کردن هر حسینیه می‌توانیم حداقل برای دو نفر در کل سال، اشتغال ایجاد کنیم. برای مثال اگر یک‌هزار حسینیه را مفروش کنیم، چند هزار نفر صاحب شغل پایدار می‌شوند. همچنین این اقدام در عرصه اقتصادی این هنر نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

نامورمطلق با تاکید بر لزوم ایجاد حس انسانی و روحانی در مکان‌های مذهبی مانند مساجد و حسینیه‌ها در کشور، اظهار کرد: با این اقدام، مساجد و حسینیه‌ها را از فرش‌های ماشینی بدون حس انسانی خالی می‌کنیم و روح انسانی را به این مکان‌های روحانی و عرفانی بازمی‌گردانیم. از این پس، قصد داریم با زیلوهای دستبافت که حس انسانی را منتقل می‌کنند و در انتقال آرامش تاثیرگذار هستند، مساجد و حسینیه‌ها را مفروش کنیم.

معاون صنایع دستی کشور بیان کرد: فرش‌های ماشینی روح معنوی و انسانی را از ما می‌گیرند و نفی‌کننده روح زیبایی‌شناسی انسانی هستند، زیلو از گذشته‌های دور در کشور مرسوم بوده و از نظر بهداشتی هم بسیار مناسب است. همان‌طور که از این بافته منحصربه‌فرد ایرانی در بیت مقام معظم رهبری نیز استفاده می‌شود، ما هم در دولت و رده‌های مدیریتی کشور باید این اقدام معنادار را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

همچنین زارع، از هنرمندان زیلوباف یزدی که در جریان بافت و اهدا این زیلو مشارکت داشته است، گفت: این زیلو از پنبه کامل تهیه شده، زیلوی اهدایی به‌صورت دو قطعه ۱۲ متری و پنج قطعه ۶ متری و یک قسمت قوس‌دار بافته و کامل شده است که بتوان از آن در فضای مسجد ریاست جمهوری استفاده کرد.

او درباره خصوصیات ویژه این زیلو، بیان کرد: این زیلو کاملا با دست و به روش سنتی بافته شده و دارای نقش زلفک به رنگ سفید آبی است.

زارع هدف هنرمندان از بافت و اهدای این زیلو را تقدیر از حمایت‌های دولت تدبیر و امید درباره احیای زیلوبافی در شهر میبد یزد دانست و اظهار کرد: ۱۴ سال پیش، زیلو در حال از بین رفتن بود تا این‌که ۱۰ سال پیش شخصی اقدام به احیای این رشته کرد؛ اما حمایت‌های بی‌دریغ معاونت صنایع دستی و دولت تدبیر و امید در چهار سال اخیر از هنرمندان و بافندگان زیلو، اعطای وام و آموزش این رشته‌ها به علاقه‌مندان جوان و زنان روستایی باعث احیای این رشته شد، به طوری که اکنون فقط ۱۵۰ هنرمند زن در کارگاه‌های خانگی مشغول به تولید و بافت زیلو فقط در شهر میبد یزد هستند.

این هنرمند زیلوباف یزدی اضافه کرد: از آنجا که این مسجد، محل نماز خواندن بسیاری از مهمانان رسمی کشور و هیات‌های خارجی است و هم محل بجا آوردن نماز توسط رییس‌جمهور، وزرا و کابینه است، بنابراین بهترین محل برای معرفی این هنر و رشته صنایع دستی کشور و نیز شناخت بیشتر صنایع دستی ایران است.

منبع: ایسنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .