تبیان، دستیار زندگی
معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: دهه تکریم و غبارروبی مساجد از 27 اردیبهشت تا پنجم خردادماه مصادف با دهه آخر ماه شعبان در تمام مساجد کشور برگزار می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعلام برنامه‌های دهه تکریم و غبارروبی مساجد

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: «دهه تکریم و غبارروبی مساجد» از ۲۷ اردیبهشت تا پنجم خردادماه مصادف با دهه آخر ماه شعبان در تمام مساجد کشور برگزار می‌شود.

پیشخوان خبر تبیان

سعید کرمی

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید کرمی صبح امروز در نشستی که به مناسبت«دهه تکریم و غبارروبی مساجد»  در ساختمان محراب این مرکز برگزار شد با تبریک ایام  شعبانیه و با بیان اینکه هدف از تکریم و غبارروبی مساجد ایجاد شور و نشاط در بین مومنان و مهیا شدن آن‌ها برای استقبال از ماه خدا است، اظهار کرد: ما درصدد هستیم که در این دهه مردم توجه بیشتری به مساجد داشته باشند و به بهانه تکریم و غبارروبی، فضای ظاهری مساجد اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی مسجد در سطح کشور بیشتر شود.

وی تأکید کرد: ما امیدواریم که بتوانیم بیش از پیش کارکردهای مسجد را در سطح جامعه معرفی کنیم. همانگونه که می‌دانیم انقلاب ما از مسجد آغاز شد و ۹۷ درصد از شهدای هشت سال دفاع مقدس از مسجد بودند. ما حتی در مدیریت اقتصادی زمان جنگ نیز کارکردهای اصلی مسجد را به عینه مشاهده کردیم. امیدواریم با تلاش مجدد بتوانیم فعالیت‌های مسجد را در بطن جامعه بیشتر کنیم. ما باید تمام ظرفیت‌ها را تجمیع کنیم تا بتوانیم خدمت به مسجد را در سطح جامعه افزایش بدهیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه ما باید یک نگاه راهبردی به فعالیت‌های مساجد داشته باشیم، تأکید کرد: تمام فعالیت‌های ما باید بلندمدت و راهبردی باشد. جوان‌سازی مسجد یکی از اقداماتی بوده که ما به آن توجه ویژه‌ای کرده‌ایم و امیدواریم فضا برای فعالیت جوانان در مساجد بیشتر شود تا تربیت آن‌ها از طریق مساجد صورت پذیرد چرا که از این طریق می‌توانیم یک تربیت دینی و مفید داشته باشیم.

همچنین از دیگر طرح‌ها و برنامه‌های ما طرح پیوند مسجد و مدرسه بود که در اعتکاف سال ۹۵، ۲۰۰ مسجد مجری این طرح بودند. حضور نوجوان در مسجد و انس او با معنویت می‌تواند سازندگی روحی را برای او به همراه داشته باشد. ما همچنین برای اوقات فراغت دانش‌آموزان نیز برنامه‌های زیادی طراحی کرده‌ایم.

کرمی یادآور شد: همچنین از دیگر طرح‌ها و برنامه‌های ما طرح پیوند مسجد و مدرسه بود که در اعتکاف سال ۹۵، ۲۰۰ مسجد مجری این طرح بودند. حضور نوجوان در مسجد و انس او با معنویت می‌تواند سازندگی روحی را برای او به همراه داشته باشد. ما همچنین برای اوقات فراغت دانش‌آموزان نیز برنامه‌های زیادی طراحی کرده‌ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه در دهه تکریم و غبارروبی امسال به فعالیت بانوان در مساجد نگاه ویژه‌ای داشته‌ایم که بتوانیم از این ظرفیت عظیم بهره خوبی را ببریم، گفت: متأسفانه فضایی که در مساجد برای قشر بانوان در نظر گرفته می‌شد در برخی از مساجد خیلی مناسب نبود. ما سعی کردیم بهسازی فضای فیزیکی را برای بانوان مهیا کنیم و همچنین در عرصه نرم‌افزاری و خدمات فرهنگی و اجتماعی نیز یک رویکرد و برنامه ویژه‌ای را برای بانوان در نظر گرفته‌ایم که آن‌ها بتوانند با حضور کریمانه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیز در مساجد داشته باشند.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در دیداری که با ائمه جمعه و مساجد داشتند مطالباتی را بیان کردند. ما در برنامه‌های راهبردی خود سرفصل‌های سخنان رهبری را مد نظر قرار داده‌ایم و درصدد اجرایی شدن آن‌ها هستیم. از جمله مطالبات رهبری، پویایی مساجد بود که ما با باز بودن درب مساجد و فعالیت‌های فرهنگی درصدد هستیم بتوانیم این خواسته را اجرایی کنیم. خوشبختانه با این اقدامات در ۱۳۰۰ مسجد نماز صبح برگزار می‌شود که این خود نشان از پویایی مساجد دارد.

کرمی در ادامه با تأکید بر اینکه ما یک ستادی تشکیل داده‌ایم که از طریق این ستاد بتوانیم مساجد بین راهی که تردد زیادی دارند خارج از وقت نماز هم باز باشند، بیان کرد: در روز نیمه شعبان با همت جمعی از مردم دفتر «مجمع خیرین مسجدساز تهران» را راه‌اندازی کردیم. باید این نکته را مد نظر قرار بدهیم که شهر تهران علیرغم فضای بزرگی که دارند فقیرترین شهر کشور از نظر تعداد مسجد است. همانگونه که مردم در فضای آموزشی از طریق خیرین این نیاز را در سطح شهر رفع کردند باید کاری کنیم که اولویت‌ اول مسجدسازی در کشور باشد چرا که این امر جزو هویت ملی و دینی مردم ما است و باید نگاه‌مان را به سمت خانه خدا ببریم.

او ادامه داد: مسجد انسان‌ساز است و حتی فضای مسجد می‌تواند آرامش‌بخش باشد. امروز ضرورت مسجدسازی بر کسی پوشیده نیست و ما بیش از هر زمانی نیازمند ترویج این فرهنگ هستیم. امکان باز بودن مسجد در ۲۴ ساعت وجود ندارد چرا که برخی مساجد نمی‌توانند هزینه‌های خود را تأمین کنند. به همین خاطر ما درصدد هستیم فرهنگ «خدمت افتخاری به مسجد» را در سطح جامعه ترویج بدهیم و باید فضای جامعه به سمتی برود که خدمت به مسجد افتخاری برای همگان باشد. به همین دلیل امسال «#من خادم افتخاری مسجدم هستم» را در سطح کشور راه‌اندازی کرده‌ایم.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: ما برای تقویت کارکردهای اجتماعی مسجد از ارتقای توانمندی مسجد در حوزه اجتماعی بهره برده‌ایم و درصدد هستیم با راه‌اندازی مراکز خیریه در مساجد، مشاوره جوانان برای ازدواج، مهدهای کودک و ستادهای کارآفرینی، این خدمات را ارائه بدهیم. آموزش خدام و هیئت امنا از دیگر برنامه‌های ما است و در سال گذشته ۱۴۰۰ خادم بحث آموزش بهداشت و ایمنی را گذراندند که این امر توانست کارکردهای خادمان را ارتقاء بدهد.

منبع: ایسنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .