تبیان، دستیار زندگی
جنایات جنگی و حملات وحشیانه رژیم آل سعود این روزها حد و مرزی نمی شناسد. آل سعود نه تنها در یمن و بحرین، بلکه حتی علیه شیعیان مظلوم عربستان در منطقه العوامیه هم به شرارت سرگرم و با انواع سلاح های سنگین، درحال سرکوب شیعیان مظلوم است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عوامل تاثیرگذار بر

میزان سنج حقوق بشری آمریکا

جنایات جنگی و حملات وحشیانه رژیم آل سعود این روزها حد و مرزی نمی‌شناسد. آل سعود نه تنها در یمن و بحرین، بلکه حتی علیه شیعیان مظلوم عربستان در منطقه العوامیه هم به شرارت سرگرم و با انواع سلاح‌های سنگین، درحال سرکوب شیعیان مظلوم است.

پیشخوان خبر تبیان
حقوق بشر

به گزارش تبیان به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی ،عملیات نظامی و سرکوب شیعیان وارد پنجمین روز شده و هیچگونه چشم اندازی برای توقف جنایات آل سعود علیه شیعیان وجود ندارد. دژخیمان سعودی در عملیات اخیر از سلاح‌های جنگی استفاده کرده‌اند و با گلوله باران مناطق مسکونی و تیراندازی به سوی خانه شیعیان، ویرانی‌ها و تلفات قابل ملاحظه‌ای را به وجود آورده‌اند.

از ابتکارات و خلاقیت دژخیمان سعودی آنکه عملیات جنگی علیه شهروندان عربستان را به عمق روستاها نیز کشانده‌اند و بسیاری از قربانیان جنایات اخیر دربار سعودی را روستائیان شیعه تشکیل می‌دهند. این نکته از آن جهت اهمیت دارد که روستائیان حتی در خانه‌های خود نیز امنیت ندارند و درون خانه‌ها نیز قربانی شرارت‌های آل سعود هستند. اگرچه سعودی‌ها ادعا می‌کنند که با دقت علیه عاملین بی‌نظمی وارد عمل شده‌اند ولی وجود کودکان خردسال و شیرخواره در میان شهدای جنایات سعودی، بطلان این ادعای فریبکارانه را ثابت می‌کند و نشان می‌دهد که سعودی‌ها تا چه اندازه وحشیانه عمل کرده‌اند و به حملات کور متوسل شده‌اند.

آل سعود پرونده سیاهی در جنایت و شرارت علیه شیعیان دارد و با شدت عمل و توسل به انواع شیوه‌های ضدانسانی امیدوار بود که بتواند فضای رعب انگیزی را بر مناطق شیعه نشین شمال شرق عربستان حاکم سازد و شیعیان را در موضع انفعالی قرار دهد. اعتراضات مسالمت آمیز شیعیان با اهداف کاملاً قانونی و در عین حال ابتدائی، می‌توانست با پاسخ‌های مناسبی از سوی دربار سعودی برای تامین حداقل نیازها و خواسته‌های شیعیان مواجه گردد لکن از 5 سال پیش، دژخیمان سعودی ماموریت یافتند با توسل به وحشیانه‌ترین شیوه‌های ارعاب و سرکوب و در عین حال توسل به انواع روش‌های سانسور خبری، مانع از انعکاس فریاد مظلومیت شیعیان از یکسو، و گزارش جنایات و شرارت‌های آل سعود از سوی دیگر شوند.

روستائیان حتی در خانه‌های خود نیز امنیت ندارند و درون خانه‌ها نیز قربانی شرارت‌های آل سعود هستند.

با این حال، دربار سعودی هرگز نتوانسته فریاد مظلومیت شیعیان و حرکت مسالمت آمیز و حق طلبانه آنها را مهار کند، اما با تلاش برای انتساب حرکت شیعیان عربستان به خارج از مرزها، مدعی شده است گویا بیگانگان در تحریک شیعیان دست و نقش داشته‌اند. باراک اوباما در آخرین سال‌های حضورش در کاخ سفید، بارها به سران آل سعود هشدار داده بود که با ادعای وجود تحریک خارجی نمی‌توانند عملیات سرکوب گرانه علیه شیعیان را توجیه نمایند و خود را مبرا سازند. به ویژه آنکه رفتار سعودی‌ها علیه مردم عربستان، تقریباً به یک اندازه علیه شیعیان و اهل سنت، همواره توام با خشونت، سرکوب، تبعیض و عموماً بی‌منطق و غیرقابل توجیه بوده است. وجود چنین مواضع و اظهاراتی در بالاترین سطوح مدیریتی آمریکای اوباما به سردی روابط ریاض – واشنگتن کمک نموده و بعضاً به نوعی تنش فزاینده در مناسبات دو کشور منجر شده است. تشدید جنایات آل سعود علیه شیعیان، به ویژه در آستانه سفر ترامپ به ریاض معنی و مفهوم خاصی را در ذهن تداعی می‌کند و در واقع نوعی تست رفتار ترامپ در قبال سرکوب مخالفین و معترضین محسوب می‌شود. البته ترامپ تا همین جا هم به وضوح نشان داده که اگر منافع و مطامع آمریکا تامین شود، برای واشنگتن فرقی نمی‌کند که مردم راضی باشند، یا سرکوب شوند.

علاوه بر این فراهم شدن زمینه‌های توافق تسلیحاتی طرفین در مقیاس یکصد میلیارد دلار، به منزله بزرگترین باج گیری سیاسی آمریکا از عربستان با هدف سکوت در برابر جنایات سعودی‌ها علیه ملت‌ها و دولت‌های منطقه است و عملاً آمریکا را در موضع حامی، همکار و پشتیبان جنایات جنگی سعودی‌ها در یمن، بحرین و حتی عربستان قرار داده و می‌دهد – طرفین بارها صراحتاً اعلام کرده‌اند که مستشاران آمریکائی و انگلیسی در اتاق جنگ ائتلاف بدنام سعودی در یمن حضور و نقش فعال دارند. بعلاوه، آمریکا و انگلیس با ارسال مستمر سلاح‌های جنگی از جمله سلاح‌های ممنوعه به عربستان و سایر کشورهای عضو ائتلاف سعودی، عملاً شریک جرم ائتلاف علیه مردم یمن هستند بدین ترتیب نباید انتظار داشت که ترامپ و دستیارانش کمترین اعتراض قابل ذکری علیه جنایات و شرارت سعودی‌ها داشته باشند. این پدیده یکبار دیگر نشان می‌دهد که میزان سنج حقوق بشری آمریکا چگونه کار می‌کند و در برابر پول و باجگیری‌های آشکار و نهان، چگونه از کار می‌افتد!

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .