تبیان، دستیار زندگی
در طول رقابت های گذشته انتخاباتی از سال 84 تاكنون اتحاد نامزدهای انتخاباتی جبهه انقلابی برای حضور یكپارچه در عرصه رقابت ها یكی از مهم ترین اولویت های نیروهای انقلابی بوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قالیباف پلی به عمق سنگر‌های ایثار دفاع مقدس زد

دوباره جهادی

در طول رقابت‌های گذشته انتخاباتی از سال 84 تاكنون اتحاد نامزدهای انتخاباتی جبهه انقلابی برای حضور یكپارچه در عرصه رقابت‌ها یكی از مهم ترین اولویت‌های نیروهای انقلابی بوده است.

پیشخوان خبر تبیان
قالیباف رئیسی

به گزارش تبیان به نقل از روزنامه جوان ،در طول رقابت‌های گذشته انتخاباتی از سال 84 تاكنون اتحاد نامزدهای انتخاباتی جبهه انقلابی برای حضور یكپارچه در عرصه رقابت‌ها یكی از مهم ترین اولویت‌های نیروهای انقلابی بوده است. با این حال تجارب تلخ سال 84 و 92 این باور را در ذهن بسیاری از ناظران تقویت كرده بود كه چنین مسئله‌ای عملاً امكان ناپذیر است.

با این حال اقدام دیروز قالیباف به نفع حجت‌الاسلام رئیسی برای رقابت‌های انتخاباتی نشان داد كه برای نیروهای جبهه انقلاب امكان‌ناپذیر وجود ندارد. ‌ قالیباف نشان داد كه برخی از خصایص انقلابی به‌رغم اینكه از سوی برخی جناح‌ها به فراموشی سپرده شده، در بین نامزدهای جبهه انقلاب از موقعیت رفیعی برخوردار است.  این نكته برای كاندیداهای جبهه انقلاب از همه مهم‌تر است كه اصالت خدمت بر قدرت باید حفظ شود و انقلابیون همچنان باید ایثار را به عنوان سرلوحه‌ای برای اقدامات خود قرار دهند، البته در این بین برخی انتقادها نسبت به كاندیداتوری قالیباف و انصراف وی وجود داشت، اما آنچه در این فرآیند حائز اهمیت است، تولید سرمایه‌های اجتماعی در جبهه انقلاب بود.

همچنین مبارزات قالیباف چهره‌ای دقیق از قطب‌بندی گفتمانی بین اشرافی گری و انقلابی گری را نشان داد. همچنین برای اولین بار بحث شفافیت اموال شخصی به صورت داوطلبانه مطرح شد، به گونه‌ای كه درخواست اجرای آن به یك مطالبه عمومی از سوی افكار عمومی انجامید. به طور حتم آقای قالیباف در چنین شرایطی با تحمل دشواری‌های فراوان كه ناشی از كناره‌گیری وی از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود، الگویی از تواضع ‌ را به نمایش گذاشت؛ اقدامی كه می‌تواند ثمرات فراوانی داشته باشد.

استقبال رئیسی از  تصمیم  قالیباف

تصمیم قالیباف به نفع رئیسی گرچه اتفاقی شوك گونه در عرصه سیاسی محسوب می‌شد، اما برخی شواهد و اخبار در روزهای گذشته پیشاپیش از امكان وقوع چنین اتفاقی خبر می‌داد.  روز گذشته به تدریج انتشار شایعات گوناگون در مورد كناره قالیباف اوج گرفت، تا اینكه وی با انتشار اعلامیه رسمی كناره‌گیری خود را به نفع رئیسی به صورت رسمی در قالب یك بیانیه اعلام كرد.  اولین واكنش رسمی به این بیانیه از سوی حجت‌الاسلام رئیسی بود. وی در جریان سفر انتخاباتی خود به استان فارس و جمع مردم شیراز گفت: من هم از آقای قالیباف تشكر می‌كنم، ایشان حركت انقلابی انجام دادند. وضعیت كشور را بنده و آقای قالیباف می‌بینیم. شما می‌گویید از ركود عبور كرده‌ایم اما ركود ركورد‌زده است.

باهنر: اقدام ‌‌انسجام بخش نیروهای انقلاب

رفتاری كه امروز برادر عزیزمان آقای قالیباف انجام داد نشان داد كه اصولگرایی شعار نیست بلكه اصولگرایی یك مرام است و امروز دیگر باید تمامی نیروهای مؤمن و انقلابی در جهت یك انتخابات پرشور و با آرای بالا به‌نفع آقای رئیسی تلاش كنند.

از سوی دیگر شخصیت‌های سیاسی نیز از اقدام قالیباف در كناره‌گیری به نفع رئیسی تجلیل كرده و آن را نمادی از ترجیح اصالت خدمت بر اصالت قدرت می‌دانند.  محمد رضا باهنر از فعالان سیاسی با اشاره به كناره‌گیری قالیباف از رقابت‌های انتخاباتی به نفع حجت‌الاسلام رئیسی گفت: جناب آقای قالیباف در این مدت زحمات زیادی كشیدند و در میدان جبهه رقابت به وظیفه خودشان عمل كردند و به‌رغم همه این تلاش‌ها و كوشش‌ها امروز به این جمع‌بندی رسیدند كه برای تقویت نیروهای جبهه انقلاب مصلحت آن است كه كنار روند.  دبیركل جبهه پیروان خط امام و رهبری تأكید كرد: این آزمون بزرگی بود كه قالیباف از پس آن برآمد و باعث انسجام بیشتر نیروهای انقلاب می‌شود و وحدت‌آفرین است.

وحدت، زمینه‌ساز موفقیت نیروهای اصولگرا‌

همچنین حجت‌الاسلام پژمانفر، رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس شورای نیز، درباره كناره‌گیری محمدباقر قالیباف از انتخابات ریاست‌جمهوری به‌نفع حجت‌الاسلام رئیسی، گفت: رفتاری كه امروز برادر عزیزمان آقای قالیباف انجام داد نشان داد كه اصولگرایی شعار نیست بلكه اصولگرایی یك مرام است و امروز دیگر باید تمامی نیروهای مؤمن و انقلابی در جهت یك انتخابات پرشور و با آرای بالا به‌نفع آقای رئیسی تلاش كنند.

وی افزود: در فضایی كه نیروهای اصولگرا، متدین و انقلابی از اینكه كشور را به جریانی بسپرند كه كشور را با مشكلات عدیده روبه‌رو كرده است احساس خطر كردند، وقوع این اتفاق در جهت خواست ملت برای عبور از دولت روحانی بسیار مفید است. خواسته مهم مردم این بود كه این دولت بی‌كفایت است و در 29 اردیبهشت مردم پایان این دولت بی‌كفایت را رقم خواهند زد.

ترجیح منافع ملی بر منافع شخصی

همچنین سید حسین نقوی حسینی، نماینده مردم ورامین در واكنش به این اقدام قالیباف، قالیباف را مدیری توانمند، شایسته و در شأن و تراز ریاست‌جمهوری دانست و افزود: آقای قالیباف با اقدامی كه در كناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی انجام داد، منافع ملی و آینده كشور و ملت را به مسائل شخصی و فردی‌اش ترجیح داد.  نماینده مردم ورامین در مجلس كناره‌گیری قالیباف از رقابت‌‌های انتخاباتی را وحدت یكپارچه‌ بین تمامی نیروهای انقلابی كشور ارزیابی و تصریح كرد: قطعاً این وحدت، زمینه‌ساز موفقیت نیروهای اصولگرا در رقابت 29 اردیبهشت خواهد بود و پیوند نیروهای اصولگرا برای اولین بار، بالاخره این نوید پیروزی بزرگ را خواهد داد.

این اقدام آقای قالیباف نشانه عقلانیت و هدف‌گرایی است

احمد توكلی نماینده سابق مردم تهران نیز درباره كناره‌گیری محمدباقر قالیباف به نفع حجت‌الاسلام رئیسی، اظهار داشت: این اقدام آقای قالیباف نشانه عقلانیت و هدف‌گرایی است و در خور تجلیل است، امید است دولت جدیدی با انگیزه‌ها و رفتار متفاوت برای تغییر وضع موجود و به اراده مردم سر كار بیاید.

منبع: روزنامه جوان/مهدی پورصفا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .