تبیان، دستیار زندگی
مدیرحوزه های علمیه گفت: در طرح و برنامه ریزی های جدید توجه به مسائل کیفی آموزشی، پژوهشی و تحقیقی حوزه ها و مدارس علمیه مورد توجه جدّی قرار گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله اعرافی:

وظیفه سنجش و گزینش در حوزه، مهم و دقت در آن ضروری است

مدیرحوزه های علمیه گفت: در طرح و برنامه ریزی های جدید توجه به مسائل کیفی آموزشی، پژوهشی و تحقیقی حوزه ها و مدارس علمیه مورد توجه جدّی قرار گرفته است.

وظیفه سنجش و گزینش در حوزه، مهم و دقت در آن ضروری است

آیت الله علیرضا اعرافی در ششمین هم اندیشی اساتید مصاحبه و مشاوره حوزه های علمیه در مدرسه علمیه ملاصادق قم اظهارداشت: امروز حوزه های علمیه با تاریخچه و اعتبار علمی که گذشتگان برای آن رقم زده اند و علی رغم عظمت و بزرگی تاریخ حوزه های علمیه،اکنون آنطور که باید رشد و نموّی نداشته است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: عظمت یک کشور، یک شهر، یک مدرسه، یک واحد به منابع انسانی و به آن ستاره های درخشانی است که گاهی در یک کشور دانشمندی می آید و می رود و رتبه و عیار بین المللی آن سرزمین را تغییر می دهد، مانند حضور شهید صدر در حوزه نجف که آثار و برکات ارزشمندی را رقم زد.

آیت الله اعرافی ادامه داد: آن قله ها و استعدادهای برتر اگر واجد همه شرایط باشند، می توانند نقشی کلیدی و بنیادی ایفا کنند، گزینش ها، سنجش ها، مصاحبه و مشاوره ها نقش بی بدلیلی در کشف استعدادهای برتر و ممتاز ایفا می کنند؛ چرا که کشف یک استعداد برتر و نخبه، می تواند سرنوشت یک ملتی را متحول سازد، همانند امام امت(ره) که توانستند تحول بنیادین را در مسیر کشور و جامعه ایجاد کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه بیان داشت: در بحث گزینش، انتخاب و اصطفی، یک تزاحم حقوقی وجود دارد، یکی حق شخص و دیگری حق حوزه است، این کار مصاحبه گر را سخت و دشوار می کند که در میان دو حق قرار گرفته، لذا نه باید نگاه، نگاه کمیته امدادی و بهزیستی داشت که حق حوزه تضییع شود و از سوی دیگر نیز  نباید سلیقه های فردی در گزینش و سنجش داوطلبان دخیل شود که حق مصاحبه شونده نادیده گرفته شود.

مدیر حوزه های علمیه اظهارداشت: توجه به کارویژه های روحانیت یکی از طرح های تحولی حوزه است که در نوع سنجش و پذیرش داوطلبان بسیار کارآیی دارد که ما از طلاب چه می خواهیم و آنان پس از سالها پشت سر گذاشتن درس و بحث به دنبال چه چیزی  هستند.

آیت الله اعرافی گفت: ما در این طرح به دهها کارویژه روحانیت اشاره کرده ایم که نسخه اول آن پس از تکمیل برای اصلاح برخی موارد مجدد برگشت شده است تا نهایی و ارائه گردد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه به بحث هوش شناختی اشاره کرد و گفت: هوش عاطفی و رفتاری  در نظام روحانیت نهادینه شده  تا برای تعامل سازنده با جامعه و ارائه شخصیتی متوازن به عنوان شاخص احراز هویت روحانیت مطرح باشد.

وی به جایگاه علوم انسانی و اجتماعی در جوامع بشری اشاره کرد و افزود: من در جوانی همیشه دغدغه ام مساله علوم انسانی و اجتماعی بود، چرا که این علوم با جایگاهی متفاوت دارای حرف های زیادی هستند، باید در حوزه هضم شوند نه اینکه حوزه در آن هضم گردد.

منبع: حوزه نیوز